nitrivec...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi´n
    Användare
    • July 2004
    • 78

    nitrivec...

    hej!
    ska, som jag har sagt tidigare på forumet, göra om mitt akvarium.
    Ska ta bort all sand osv, och hålla i ny, mestadels eftersom jag inte är nöjd med den gamla.
    Nu till problemet.
    Jag har förstått att en hel del bakterier bor i sanden. Och jag behöver bakterierna. Jag tycker att jag har haft dålig nedbrytning i karet, det har bildats mkt skit osv. Samtidigt så vågar jag inte längre mata med enbart frysfoder pga. en del fiskar har blivit tunna.

    Då undrar jag om jag kan säkra bakteriebildningen så att jag kanske slipper skiten genom att hälla i tetra Aquasafe, som visst ska fungera precis som nitrivec? Är nämligen hiskeligt trött på skiten

    Mvh Malawi´n - trött stackare
    Mvh Malawi´n
  • medgix
    Användare
    • September 2004
    • 242

    #2
    Tjenare!

    Jag hajjar inte riktigt din fråga, men det är ändå inte säkert att jag kan besvara den [].
    1. Du ska ta bort sanden och ha i ny (men ändå ha kvar baktierna?)...
    2. Du behöver bakteriena som bor i (den nya?) sanden...
    3. Du vill säkra bakteriebildningen (ha kvar bakteriena du har men inte få nya?)...

    Jag får inte dom 3 punkterna att gå ihop riktigt?
    Kan vara jag som är dum... är det ibland =P...

    btw!
    Kollade upp sand på woody uppe vid ICA... Dom har 35kilos säckar med sand för 45:-/kg. Har dock inte fått se hur den ser ut

    Kommentar

    • malawi´n
      Användare
      • July 2004
      • 78

      #3
      hehe
      Tack för tipset Tyvärr köpte jag idag 35 kilo för 270 spänn på djurmagazinet
      Känns lite onödigt nu, men men...

      1 Jag ska ta bort sanden.
      2 Jag ska ha i ny.
      3 Jag tänkte tillsätta en bakteriekulur (rejäl dos) så att bakterierna ersätts och så att all skit kanske försvinner..

      Mvh Malawi´n
      Mvh Malawi´n

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

        #4
        malawi´n; korkade fråga kanske MEN hur stort kar har du och hur mycket fisk, vadför sand/grus???
        Om karet slaggar igen snabbt KAn det vara så att du ger för mycket foder?....eller räkmix?...eller för mycket fisk?

        Mitt kar blir skitigt på en vecka, då ser man göset, och då gör jag rent dvs slamsuger...

        Bara nyfiken!

        Vänligen Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • malawi´n
          Användare
          • July 2004
          • 78

          #5
          200 liters med 6 rödzebror varav 1 är fullvuxen.
          3 auratus varav alla är runt 7-8 cm. Ska nog bort!
          Hade rådasand blandat med rött grus, nu har jag köpt finare rådasand.
          Har eheim 2224 tror jag, ytterfilter. har testat med olika mkt mm, men det verkar inte ge särskilt stor effekt.

          Mitt kar blir skitigt på ca 2 dagar, och ibland så rörs gruset till så att man ser mkt skit precis efter slamsugning...
          inte kul alltså

          Mvh Malawi´n
          Mvh Malawi´n

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            #6
            hoppsan...2 dagar, det var inte dåligt!!!
            Jag vet inte riktigt MEN är det skitskit eller foderrester och sand som far runt? För jag kan för mitt liv inte förstå hur så få fiskar kan släppa ifrån sig så mycket???

            Sen har du sand, som skräp inte kryper ner i s.a.s, med ett grövre grus uppfattas väl inte det på samma sätt. Många som jag pratat med som använder sand, ser att skiten samlas på ett och samma ställe i karet, och är lätt att ta hand om.

            Det jag tycker vore dumt är att starta om karet p.g.a detta, då du inte lär få ett bättre resultat! Bakterierna i "sanden" kommer inte bryta ner ditt skräp mer bara för detta....hmmmmm...

            Det är folk här på siten som snackar om grovfilter (typ innerfilter) som tar hand om skräpet, kanske kunde vara nåt för dig..

            Själv har jag 19 tonåringar i karet, 8 5cm yngel samt två större malar, och jag har absolut inte dessa problem.

            Kanske någon annan som kan råda?

            Vänligen Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • imported_n/a
              Användare
              • November 2004
              • 572

              #7
              Vet inte riktigt vad du menar,´Men om jag jämför med mitt väl ikörda kar,så är det bla en gippiceps som skiter 20cm långa strängar,bakteriefloran i det karen liksom inte dyker på det som ett gäng hungriga piranjas,utan deras roll är att hålla biologin i schack,har man fin sand i karet så ser man skiten mer än i ett kar med grovtgrus...Alltså det räcker inte med att häva i en flaska nitrivec(vad är det har aldrig använt[]) för att bli av med dom synliga resterna.

              Kommentar

              • malawi´n
                Användare
                • July 2004
                • 78

                #8
                hehe, glömde att säga att att jag också har en 8 cm plecostomus, men men...
                Skulle ju kunna sätta på en ppi10 runt insuget till ytterfiltret, och sedan dölja den bakom en stenhög...
                Kan hålla emd om att skiten (det är skitskit) samlas på ett par ställen, dvs. mellan mina stenar.
                Jag startar inte om karet pga. skiten, utan för att jag inte gillar den rödfärgade sanden.
                har heller aldrig använt nitrivec, därför frågan egentligen

                Deathdealer: har du 19 stycken "tonåringar" i ett 200 liters?

                Ska nog göra ett försök, annars får jag leva med det. Blir nog bättre när jag gör om , eftersom jag då tänker han en större öppen yta, där det förhopningsvis är lättare att suga upp skiten vid veckobytet...
                (är det bästatt byta vatten 1 ggr per vecka eller 2 ggr som jag gör nu?)

                Mvh malawi´n
                Mvh Malawi´n

                Kommentar

                • Magnus W
                  Användare
                  • April 2003
                  • 101

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av malawi´n

                  Då undrar jag om jag kan säkra bakteriebildningen så att jag kanske slipper skiten genom att hälla i tetra Aquasafe, som visst ska fungera precis som nitrivec?
                  Om jag inte minns fel så funkar Aquasafe inte som Nitrivec.
                  Aquasafe binder kloramin och tungmetaller, Nitrivec snabbstartar de bakterier som äter nitrit och s***r nitrat. Har jag för mig i alla fall. Är nog bäst att kolla upp det. Jag har inga gamla tomma askar här att läsa på, men någon här har bergis koll ...

                  -- MW

                  Kommentar

                  • malawi´n
                    Användare
                    • July 2004
                    • 78

                    #10
                    citat från flaskan: "...gynnar utvecklingen av viktiga filterbakterier..."
                    Jag kan ha missförstått det hela, men...

                    Mvh Malawi´n
                    Mvh Malawi´n

                    Kommentar

                    • Magnus W
                      Användare
                      • April 2003
                      • 101

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av malawi´n

                      citat från flaskan: "...gynnar utvecklingen av viktiga filterbakterier..."
                      Jag kan ha missförstått det hela, men...

                      Mvh Malawi´n
                      Okido. Minnet är inte vad det en gång var.

                      -- MW

                      Kommentar

                      • Björn
                        Användare
                        • April 2002
                        • 787

                        #12
                        Hej!

                        Nitrivec är levande bakteriekultur på flaska. Det är inte AquaSafe. Tetras produkt kanske gynnar bakterierna, men det gör ju rent fiskbajs också..
                        Är det bakterieflora du vill åt så är det Sera Nitrivec du ska ha. Sen skadar det ju inte att hälla i Tetra AquaSafe eller Sera Aqutan också.

                        Mvh
                        Björn
                        fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                        Kommentar

                        • Karon
                          Användare
                          • April 2002
                          • 880

                          #13
                          Om det är Tetras produkter du väljer bland och skall ha något som skall få igång bakteriekulturen lite fortare är det nog "Bactozym" du skall söka efter, Seras motsvarighet heter Nitrivec. Tetras Aquasafe motsvarar nog snarast Seras Aqutan och är tänkt att binda onyttigheter som tungmetaller och klor samt vara allmänt stärkande och skyddande.
                          Dom kan nog skriva snart sagt vad som helst för att få folk att köpa ett preparat till, det bästa man kan säga om dem är nog att de inte är skadliga i alla fall


                          categoryid=7&language=de

                          (Björn, två själar, en tanke )

                          Kommentar

                          • malawi´n
                            Användare
                            • July 2004
                            • 78

                            #14
                            hehe
                            problemet är nog främst då att jag inte har hittat bactozym innan
                            nåja, häller väl i en flaska aquasafe när karet står färdigt, så får jag testa att mata noggrannare i början av akvariumets tid, så att skiten dröjer ett tag...
                            citatär det bästatt byta vatten 1 ggr per vecka eller 2 ggr som jag gör nu?)
                            Ngn som kan svara på det, eftersom det är det som mest förbryllar mig. Jag får klart mindre alger om jag gör rent 2 ggr i veckan samt så försvinner ju skiten fortare, men vad är bäst långsiktigt?

                            Mvh Malawi´n - tackar för all hjälp hitills
                            Mvh Malawi´n

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • July 2003
                              • 1828

                              #15
                              citat:citat:
                              --------------------------------------------------------------------------------
                              (är det bästatt byta vatten 1 ggr per vecka eller 2 ggr som jag gör nu?)
                              --------------------------------------------------------------------------------


                              Ngn som kan svara på det, eftersom det är det som mest förbryllar mig. Jag får klart mindre alger om jag gör rent 2 ggr i veckan samt så försvinner ju skiten fortare, men vad är bäst långsiktigt?
                              Om du byter samma mängd varje gång och inte har några växter i karet så är två gånger bättre än en.

                              Men om du som många jämför 25% två gånger per vecka i stället för 50% en gång så är 1 gång i veckan bättre.
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...