Rengör när filtret tappar dör mycket flås. Om den tappar flås efter kort tid så prova och kör utan.
Hur ofta rengör ni ytterfiltret?
Kollaps
X
-
-
citat:Ursprungligen skickat av Pettson
Hej!
Hur gör ni?
Rengör vadden när resten av filtret rengörs.(var 1/2-1år).
Rengör vadden ofta.
Använder inte vadd. ( utan vad?)."S"Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWikiKommentar
-
Ja jag har också det problemet. Har en Eheim 2226 pro och jag märks att det blir svagare flås efter runt 2 månader och jag antar att det är den fin filtervadden som blir snabbt smutsigt. Ena är väl att ta bort den, bara köra: makroner längst ner, blå filtermatta, EhfiSubstrat pro.
Skadar pumpen av det ? eller ska jag köpa en blå filtermatta och ersätta istället för filtervadd ? Det blir ju två blå filtermattor i ytterfiltret.
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275234
Labidochromis Hongi 4+1
Labidochromis Golden 3+1
Metraclima röd zebra 3+1
Cynotilapia afra white top afra från Likoma 1+1
Cyrtocara moorii 3+2
Synodontis Multipunktatus 1+1 (Gökmal)Kommentar
-
jag kör setuopen i mitt ytterfilter: överst blå filtermatta, andra våningen blanding av filterbitar som blivit över och kalksten, nederst ett gäng makaroner och lite lavasten. Detta filtret har funkat bra nu i 6-7 månader.
Jag rengör annars innerfilter (såna med behållare) ungefär en gång i månaden och filtermattorna en gång i halvåret eller året. Allt beroende på hur igenkloggade de är./Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
citat:Aldrig - eller kanske mer korrekt när jag säljer akvariet eller flyttar.
Det 840 liters med ytterfilter som jag har igång nu startades i slutet av 1999 och har ännu inte rengjorts.Kommentar
Kommentar