Själv rengör jag det en gång om året, sitter här och funderar om det är för sällan? Jag märker att filtret inte tappar effekt, så självklart tycker jag att man inte borde behöva rengöra filtret oftare då. Men kan det uppstå någon sort dålig bakterie eller liknade när man inte rengör filtret på så lång tid?
Hur ofta rengör ni ytterfiltret?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
tror inte att det är någon fara med farliga bakterier...tvärtom!
Har du fått en grogrund i filtret och kapaciteten inte avtar, så är det väl bara att köra på!
Vänligen Deathdealer"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!Kommentar
-
citat:Hur ofta rengör ni ytterfiltret?
Det 840 liters med ytterfilter som jag har igång nu startades i slutet av 1999 och har ännu inte rengjorts.Kommentar
-
-
Kommentar
-
förlåt, jag glömde svara...*skrattar*....var 4-5 månad!
Ursäkta mig....Deathdealer"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!Kommentar
-
När flödet börjar bli för lågt eller när jag vill byta torvgranulatet (brukar bli var 4:e månad) men jag rengör det inte speciellt noga.Kommentar
-
Sist jag rengjorde var ca ett år sedan, då för att jag hade en snigelinvasion som jag inte fick stopp på. Precis som jag trodde var mitt filter barnkammare.
Annars rengör jag inte om det inte är absolut nödvändigt, och det är det vanligtvis aldrig efterssom jag har förfilter på bägge filterna.
MVH
MagnusKommentar
-
Då kör jag på, och satsar på att köra det längre, för jag har gjort rent det för saken skull, inte för att den har tappat effekt. Och slutar och tänka på dåliga bakterier och dyligt.
Kommentar
-
Intressant,
jag förmodar att det är ytterfilter ni diskuterar?
Jag har innerfilter (2st)Och jag brukar krama ur de ca: 2ggr/månad.
jag kanske kan hejda mig lite?
Eller är det annat ytter kontra inner?Kommentar
-
-
Det beror helt på vad man använder det till/som. Partikelfilter skall rengöras ofta medans filter som enbart är till för nedbrytning(bilogiska) av nitrit kan gå i princip hur länge som helst förutsatt att dessa ej slammar igen eftersom det leder till syrebrist för delar av bakterikulturen i filtret och därmed minskad funktion som det har, men som sagt partikelfilter skall man göra rent så ofta man orkar för att få bort oönskade slaggprodukter från vattnet i den mån det e möjligt.Kommentar
-
Någon gång om året.
Det som verkar ha störst behov av rengöring i mina ytterfilter är impellern. Gör man rent den en eller ett par gånger om året så håller man flåset uppe.Gräset är grönare på andra sidan glaset...
Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWikiKommentar
-
Hej!
Jag är "novis" när det gäller ytterfilter. Har bara erfarenhet av ett Eheim 2226 pro, som jag köpte komplett med substrat etc. Till filtret medföljde fin filtervadd som enl rek skall ligga överst i burken. Denna vadd blir snabbt snuskigt geggig.
Hur gör ni?
Rengör vadden när resten av filtret rengörs.(var 1/2-1år).
Rengör vadden ofta.
Använder inte vadd. ( utan vad?)."S"Kommentar
Kommentar