Har sutiit ett tag med detta problem och tänkte se om ni kanske kunde hjälpa till att reda ut begreppen. Är en stolt ägara till tre väldigt fina pra av Pelvicachromis "sacimontis" (enligt namnet som jag köpte dem som), men när jag väl började rota i mina böcker efter mer information om mina nyförvärv så hittade jag inget. Jag hittade däremot en bild på en fisk som var identisk med mina, och den gick under namnet P. spec. aff. pulcher (Buntbarche aus Westafrika).
Då jag är en vän av ordning och reda så ville jag gå till botten med detta och kollade runt på internet bara för att mötas av en hel del motsägande information. Det jag fått fram är att Thys har skrivit en avhandling om arten där den beskrivs som P. sacrimontis, men den ska inte vara publicerad enligt de uppgifter som jag hittat. Slutsats 1: Det korrekta namnet ska vara P. spec. aff. pulcher.
Problemet är att jag även hittade uppgifter som gör gällande att trots ovan nämnda avhandling så ska namnet P. sacrimontis vara ett giltigt namn på arten. Slutsats 2: Nu är jag förvirrad igen...
Finns det kanske någon här som kan hjälpa till att reda ut begreppen?
Då jag är en vän av ordning och reda så ville jag gå till botten med detta och kollade runt på internet bara för att mötas av en hel del motsägande information. Det jag fått fram är att Thys har skrivit en avhandling om arten där den beskrivs som P. sacrimontis, men den ska inte vara publicerad enligt de uppgifter som jag hittat. Slutsats 1: Det korrekta namnet ska vara P. spec. aff. pulcher.
Problemet är att jag även hittade uppgifter som gör gällande att trots ovan nämnda avhandling så ska namnet P. sacrimontis vara ett giltigt namn på arten. Slutsats 2: Nu är jag förvirrad igen...
Finns det kanske någon här som kan hjälpa till att reda ut begreppen?
Kommentar