Göra Film

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • June 2004
    • 851

    #16
    medgix

    Då skall jag försöka klura ut och göra en film ikväll med digital kamran, så sänder jag den sen. Skall jag zipa den eller något? När jag skickar?

    Men då får jag lära mig zipa oxå[]
    Jag är väldigt oteknisk[)]

    Kommentar

    • medgix
      Användare
      • September 2004
      • 242

      #17
      discusred->> du behöver inte zippa den överhuvudtaget . Lägg till mig på msn och skicka den bara .. Det löser vi.
      johan_lindgren->> Det vore bra om du kunde det. Hehe... lika bra att få det rätt på en gång. Men vad tycker ni? en enda film av alla filmer eller ett kollage? givetvis får ni orginalfilen så ni kan lägga upp det på er egen hemsida.

      Kommentar

      • MagnusL
        Användare
        • January 2004
        • 326

        #18
        Ett par tankar och tips.

        * Gör inte en film, gör många små. det är inte alla som klarar av att ladda hem en stor film på flera 100 MB.

        * Kill your darlings.. (Ja alltså inte era små älsklingar i akvariet.) utan se till att klippa bort allt onödigt material. Jag skulle tro att 5-6 minuter är max per film. Annars blir det lätt ett sömnpiller.

        * Så länge man distribuerar på internet och inte har något alldeles förbluffande spännande akvarieljud. Ta bort ljudet, lägg inte på musik. Då bli filerna mindre.

        * Använd Sorensen squeeze eller Cleaner el. liknande för att komprimera filmen innan den läggs upp på Internet. Innan Du komprimerar, jobba i HÖG upplösning.
        Magnus Lovgren

        Kommentar

        • medgix
          Användare
          • September 2004
          • 242

          #19
          MagnusL -> * Gör inte en film, gör många små. det är inte alla som klarar av att ladda hem en stor film på flera 100 MB.
          hade jag faktiskt inte en tanke på []... sitter med telia 8000... lite ego av mig.
          * kill your darlings -> det hade jag självklart redan listat ut ... men frågan är om inte 5-6 minuter är lite lång tid, eller?
          * angånde ljudet... Kan inte göra något annat än att hålla med dig där heller []... lite opraktiskt av mig hehe...
          * komprimera gör jag med riktiga program ;P
          Tur att du var snäll och gav dina förslag annars hade stackarna med modem och slöa linor fått det tråkigt. hehe...
          Tackar!

          Kommentar

          • MagnusL
            Användare
            • January 2004
            • 326

            #20
            citat:Ursprungligen skickat av medgix

            MagnusL -> * Gör inte en film, gör många små. det är inte alla som klarar av att ladda hem en stor film på flera 100 MB.
            hade jag faktiskt inte en tanke på []... sitter med telia 8000... lite ego av mig.
            * kill your darlings -> det hade jag självklart redan listat ut ... men frågan är om inte 5-6 minuter är lite lång tid, eller?
            * angånde ljudet... Kan inte göra något annat än att hålla med dig där heller []... lite opraktiskt av mig hehe...
            * komprimera gör jag med riktiga program ;P
            Tur att du var snäll och gav dina förslag annars hade stackarna med modem och slöa linor fått det tråkigt. hehe...
            Tackar!
            Hehe 5- minuter är nog lite långt.. 2-3 då!

            Vaddå? Cleaner är väl ett riktigt program?

            Magnus Lovgren

            Kommentar

            • fredrikr
              Användare
              • October 2002
              • 985

              #21
              Och akta er för att komprimera om film som redan varit komprimerad en gång - det brukar bli riktigt kass kvalitet eller riktigt stor fil. (Underförstått av MagnusL:s sista punkt)
              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

              Kommentar

              Arbetssätt...