Mobbning?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Therese
    Användare
    • April 2002
    • 196

Mobbning?

Jag har ett 275l akvarium med 6 discusar 4 lugna dvärgciklder pansar malar och ansistrus. En av mina discusar har slutat äta och står för det mästa under pumpen bakom en rot. `Han är den som står lägst i rang. Disucsarna är iten fulvuxna men sättet som dom betersig på verkar det osm dom börjar bli könsmogna. Den är lite biten på fenorna men har inga sår på kroppen. Den är magrare för att den inte äter. Jag tror inte att den är sjuk. För i så fall borde dom andra inte vara så himla pigga som dom är?

Kan jag under lätta för den mobbade fisken o köpa nån form av stryk fisk eller kommer det att ge med sig. Han har möjlighet att ta mat om han ansträngde sig lite men han gör inte det. Det kan trilla ner mat mitt framför munnen på honom utan att han ens försöker.

Ska jag flytta honom till ett eget akvarium eller något?

om ni har några förslag elelr teorier motages dom järna. JAg matar emd räkmix och har en temperatur på ca 28 C. VAttenbytes gör 1gågn i veckan ca 50% . Varranan till var trejde gång har jag börjat göra rent filtret (krama ur den värsta skiten) för det slammar igen ganska så fort. Jag matar ganska så mkt för att dom ska växa iom att dom inte är vuxna ännu.

mvh Therese

• petrol
    Användare
    • July 2002
    • 167

Hej Therese.
    Jag har haft liknande problem. När en fisk blir stressad (mobbing etc.) så sänks hans imunförsvar. Då har tarmparasiterna (eller var det Flagyler?) chans att föröka sig och bli för många (finns naturligt i fiskenstarm). Då slutar han att äta, och imunförsvaret blir ännu sämre.. Ond cirkel..

Hoppas att jag inte upprepar vad du redan vet..

Jag medisinerade med Hexa Ex (en gammal goding de använde redan på 60talet) med lysande resultat. Hexa Ex tog ner parasiterna till en normalare nivå. Han började att äta igen och när han ville vara med i gruppen igen så hade de andra diskusarna redan fixat rangordningen så han var välkommen igen. Lyckligt slut.

Hoppas att du får bättring!
    Mvh Petter

Mvh
    Petter
    Nu med ett 3 meters revakvarium

Kommentar

• Ola Svensson
      Användare
      • April 2002
      • 14633

Det bästa är alltid att flytta de mobbande fiskarna om det är möjligt (och om det känns nödvändigt). Försök få den att äta mha. levande foder och eventuellt röda mygg. Att få fiskar att sluta mobba är svårt. Fler små (eller större än mobbarna) är ett sätt men ditt akvarium är ju rätt litet så det är inte riktigt aktuellt.

Mvh.

Ola
      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Therese
        Användare
        • April 2002
        • 196

om jag ska medicinera ska jag medisinera i akvariumet eller ska jag försöka flytta honom. är ett 75l akvarium för litet för honom (han är ca 8cm i diameter) om jag ska medicinera?

E jätte glad för alla svar tack såmkt. Jag ska prova och flytta honom och medisinera. Om ni har några mer tips så får ni järna skriva. Är svår tatt förklara min discusarna har blivit så mycket mer personliga än vad mina malawisar är.

mvh Therese

Kommentar

• petrol
          Användare
          • July 2002
          • 167

Hur man skall medicinera är alltid det stora dilemmat..

Om man medicinerar i ett karantäns akvarium så undviker man stress på de friska fiskarna. Men och andra sidan så kan det finnas sjukdom och sjukdomsbärare kvar i ditt vanliga kar..

Jag hade mycket problem i mitt diskuskar i början, jag medicinerade i ett karantäns kar enl experters och böckers inrådan (när jag senare ifrågasatte hur det blir med sjukdomsbärare så backade alla).

Om jag idag får sjukdom på diskusarna så tvekar jag inte att medicinera direkt i amazonas karet.

Vissa malar (coyrodoras) och "typ elefantnos" är mer känsliga mot medicin än andra fiskar.

Kan berätta att jag tilsammans med diskusarna har scalare, corydoras (massor), xingu pleck, vanlig pleck, kardinal och citrontetra.

Hoppas på bättring
          Mvh Petter

Mvh
          Petter

Kommentar

• petrol
            Användare
            • July 2002
            • 167

Vill tilägga att Olas tipps om rödamygg är mycket bra!
            Om diskusen inte smakar på rödamygg så är det riktigt illa.

Mvh Petter

Mvh
            Petter

Kommentar

Arbetssätt...