frigolit under akvariet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

Jag lever efter en enkel devis som alltid har funkat för mig: aluramkar - aldrig frigolit, helglaskar - alltid frigolit. Sen får var o en välja det man tror på mest.

Kommentar

• skorpio
      Användare
      • October 2004
      • 244

Jag håller med Fredrikr.....Frigoliskiva under båda alu-kar o helglas är ju att föredra...Varför chansa???..kan gå bra både två - femtio gånger utan.....förr eller senare så händer det att typ ett gruskorn eller nått skit hamnar imellan..och då är skivan allt bra att ha som extra säkerhet...kan därimot hålla med om att den inte är så snygg...men hur många klär i säkerhetbälte???
      Men som Hasse H skrev..upp till var och en hur man göra!!

Kommentar

• medgix
        Användare
        • September 2004
        • 242

citat:Ursprungligen skickat av skorpio

kan därimot hålla med om att den inte är så snygg...men hur många klär i säkerhetbälte???
        Det finns snygga säkerhetsbälten .
        Känner mig ärligt lite kluven här... hehe.. får både ja och nej som sagt. Jag vill slippa frigolitskivan, men om den prompt måste vara kvar så visst... ringer åled direkt när jag vaknar

Kommentar

• anli
          Användare
          • March 2003
          • 3740

citat:Ursprungligen skickat av skorpio

Jag håller med Fredrikr.....Frigoliskiva under båda alu-kar o helglas är ju att föredra...Varför chansa???..kan gå bra både två - femtio gånger utan.....förr eller senare så händer det att typ ett gruskorn eller nått skit hamnar imellan..och då är skivan allt bra att ha som extra säkerhet...kan därimot hålla med om att den inte är så snygg...men hur många klär i säkerhetbälte???
          Men som Hasse H skrev..upp till var och en hur man göra!!
          Du menar ett gruskorn mellan ställning och aluminiumramen? Lite långsökt.
          Enda anledningen att ha frigolit under ramkaret är väl om det står på en möbel eller skiva, ock man välje att låta endast glasskivan vila på/ eller få stöd av frigoliten? Om det är extremt stora och djupa kar och man blir nojjig av att låta glaset hänga fritt.
          På en aluställning lär väl frigoliten inte göra någon nytta i det hänseendet.

Åleds har ingen frigolit under i alla fall: http://www.aleds.se/tillbehor/butiken_akvarium.asp
          Anders L

Kommentar

• medgix
            Användare
            • September 2004
            • 242

[u]Nu Vet Jag!

1.Placera akvaribänken på plats och lyft upp akvariet på bänken.

2.akvariet skall stå ut 0.5 centimeter på var sida om akvaribänken för att förhindra smuts under akvariet samt fördela trycket jämnt över hela karet (därför är bänken 1 centimeter längre/bredare än akvariet).

3.När du ställt akvariet på plats så kan du placera vattenlod på bottenskivan i akvariet för att kolla att akvariet ligger plant. Du kan också känna efter själv genom att först lyfta i vänster framkant så att det ligger stabilt och inte glipar när du lyfter. Om det glipar (du känner det) så ställer du in bänken så att vikten fördelas mer jämt över hela akvariet (om du har en ställbar bänk). För att vara extra säker så upprepar du därefter samma sak i höger bakkant.

4.Akvariet skall stå på stabilt och fast underlag (gäller endas ramakvarium). Vid användning av frigolit eller annat material mellan akvariet och bänken gäller inte garantin då akvariet inte är lämpat för detta.

Övrigt: Om du mot förmodan inte har en ställbar akvariebänk och akvariet av någon andledning lutar ett par mm, så ska det inte vara någon fara så länge du uppfyllt punkt 2.

Jag pratade med Jan-Åke Johansson på Åledsakvarium i Halmstad och fick intrycket av att han var en pålitlig person som garanterat visste vad han pratade om.

Jag har fått bilder av honom på hur det ska se ut om någon är intresserad?
            Kan maila eller eventuellt lägga upp dom på min hemsida.

Kommentar

• Magnus W
              Användare
              • April 2003
              • 101

citat:Ursprungligen skickat av anli
              Du menar ett gruskorn mellan ställning och aluminiumramen? Lite långsökt.
              Enda anledningen att ha frigolit under ramkaret är väl om det står på en möbel eller skiva, ock man välje att låta endast glasskivan vila på/ eller få stöd av frigoliten? Om det är extremt stora och djupa kar och man blir nojjig av att låta glaset hänga fritt.
              Precis. En bänkskiva + frigolitskiva är vad jag föredrar

citatå en aluställning lär väl frigoliten inte göra någon nytta i det hänseendet.

Åleds har ingen frigolit under i alla fall: http://www.aleds.se/tillbehor/butiken_akvarium.asp
              Ramakvarierna är säkert dimensionerade för att klara sig utan skiva+frigo.
              Men:
              citat:Åled:
              Akvariet skall stå på stabilt och fast underlag (gäller endas ramakvarium). Vid användning av frigolit eller annat material mellan akvariet och bänken gäller inte garantin då akvariet inte är lämpat för detta. (min kursivering)
              Man blir nyfiken på varför det skulle vara olämpligt att minska påfrestningen på bottenglaset ...

ständig skeptiker -- MW

Kommentar

• medgix
                Användare
                • September 2004
                • 242

quote]Ursprungligen skickat av Magnus W
                Man blir nyfiken på varför det skulle vara olämpligt att minska påfrestningen på bottenglaset ...

ständig skeptiker -- MW
                [/quote]

Det kanske jag skulle lagt till .
                Har svar på det med!
                Frigolitskivan i sig kan orsaka ojämnheter på bottenglaset. låter inte helt konstigt när man tänker efter faktisk...

Kommentar

• Magnus W
                  Användare
                  • April 2003
                  • 101

citat:Ursprungligen skickat av medgixDet kanske jag skulle lagt till .
                  Har svar på det med!
                  Frigolitskivan i sig kan orsaka ojämnheter på bottenglaset. låter inte helt konstigt när man tänker efter faktisk...
                  Nu tappar Åleds en hel del respekt i mina ögon. Det låter EXTREMT konstigt. Om en frigolitskiva orsakar ojämnheter i bottenglaset, hur kommer det sig då att helglasakvarier skall ställas på frigolit? Vore det inte bättre att ställa ett helglasakvarium på en tunn ram under ytterkanterna? Åleds har, enligt min ringa uppfattning, fel. ((borttagna onödiga skrytreferenser))

-- MW

Kommentar

• medgix
                    Användare
                    • September 2004
                    • 242

hahaha... tror jag dör ... va fanken ska jag ta mig till ... men alltså... frigoliten stannar kvar!
                    Jag har inte haft läckage än så jag får väl vara nöjd med det som det är, även om det ser grymt fult ut. Själklart litar jag på er, men jag tyckte att det åleds sa stämde rätt bra.
                    Vet fanken inte vem jag ska lyssna på...
                    Jag är bara en liten nybörjare... hållt på i 3 år, men alltid haft ett och samma akvarium, så mycket kan jag inte... som jag sagt innan... kul att ha med experter att göra med!

Kommentar

• Magnus W
                      Användare
                      • April 2003
                      • 101

citat:Ursprungligen skickat av medgix

hahaha... tror jag dör ... va fanken ska jag ta mig till ... men alltså... frigoliten stannar kvar!
                      Jag har inte haft läckage än så jag får väl vara nöjd med det som det är, även om det ser grymt fult ut. Själklart litar jag på er, men jag tyckte att det åleds sa stämde rätt bra.
                      Vet fanken inte vem jag ska lyssna på...
                      Ta det lugnt Jag är övertygand om att akvariet kommer att hålla hur du än gör. Oavsett vad jag tidigare skrev så är det så att Åleds bygger bra burkar. Tag bort frigon om du tycker det är fult, eller låt den sitta kvar och bygg upp med pärlspont. Men om du inte har en bänkskiva på alubänken så spelar det absolut ingen roll on du har frigolit eller inte. Frigolitens uppgift är ju att ge bottenglaset stöd underifrån.

simma lungt -- MW

Kommentar

• deathdealer
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1639

har jag tappat förståndet helt???

Ramakvarium = INGEN frigolitskiva om det står på en ram, då INGEN del av bottenglaset ÖVERHUVUDTAGET vidrör ramen....(fyskiskt omöjligt, då det är en distans mellan ramen och bottenglaset)

Helglas = frigolitskiva under, då HELA glasbotten vilar på ramen/bänken, och man SPRIDER ut/fördelar trycket och kompenserar för OJÄMNHETER!?!?

Så vad var frågan[?][?][?][?]

Nepp...jag måste läsa allt igen...detta blir INTE jag klok på!!!

Deathdealer
                        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• medgix
                          Användare
                          • September 2004
                          • 242

Men om du inte har en bänkskiva på alubänken så spelar det absolut ingen roll on du har frigolit eller inte.?
                          bänkskiva har jag... hade inte en aning om att det fanns bänkar i den storleken som inte hade bänkskiva??? låter extremt farligt.

Kommentar

• medgix
                            Användare
                            • September 2004
                            • 242

citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

har jag tappat förståndet helt???
                            Hehehe... Jag får ta o ringa honom igen...

Kommentar

• Magnus W
                              Användare
                              • April 2003
                              • 101

citat:Ursprungligen skickat av medgix

Men om du inte har en bänkskiva på alubänken så spelar det absolut ingen roll on du har frigolit eller inte.?
                              bänkskiva har jag... hade inte en aning om att det fanns bänkar i den storleken som inte hade bänkskiva??? låter extremt farligt.
                              Farlig tycker jag med. Men de aluminiumbänkar som ofta säljs till aluramsakvarier, säljs utan bänkskiva. Bottenglaset "hänger" alltså i luften, med stöd endast kring kanterna.

-- MW

Kommentar

• medgix
                                Användare
                                • September 2004
                                • 242

ALDRIG att jag hade haft det så... Jag är glad att jag har detta "lilla" problemet... försäkringen kan väl ädnå inte täcka ett sådant akvarium?

Kommentar

Arbetssätt...