Nu har det hänt som inte fick hända

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

    Nu har det hänt som inte fick hända

    När jag tände upp akvariet i dag så låg det en död troffe troffe på bottnen
    Det fanns inga tecken på angrepp eller annat kosntigt.
    Dom har därimot kliat sig i flera dagar mot botten.
    Jag har provat att salta men utan resultat frågan är ju om man ska medicinera med något annat.
    Det jag kan tänka mig som kan påverka är bruna alger som blivit på stenarna jag plockat utifrån.
    Men dom har ku legat i karet 1månad utan beskymmer mer än att det har blivit alger som fa--- sista veckan
    Jag brukar slippa sådant här men med denna troffe grupp har det varit lite beskymmer med.
    Så vad hade ni gjort ??
    Jag har hört rekomendationer på octozin eller vad det heter.
    Den medicin jag har att tillgå nu är flagyl,salt hade ni köpt något annat??
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • August 2002
    • 8601

    #2
    Hej
    Om algväxten har ökat märkbart och detta inte beror på att ljuset har ökat märkbart så beror det sannolikt på att vattenkvaliten har försämrats märkbart. Har Du bytt som vanligt? Har Du kollat med vattenverket om kvaliten har förändrats?

    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

      #3
      Om vattnet är som det bör samt att övriga fiskar äter och ser ut att må bra ,skulle jag inte göra nåt alls.Att en å annan fisk lämnar jordelivet (?!) utan märkbar anledning ser jag som "nåt som bara händer".
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

        #4
        Ja det är väl så jag bruka resonera ozric.
        men man är ju lite npjig nr man förlorade över 100 troffa tidigt i våras.
        Så nu vill man ju inte det ska hända igen när man pricis börjat om på nytt.
        Kankse har lamtiden ökat 1-2 timma men jag får väl avkata och se vad som händer.
        Vattenbyte sker var 3dje dag som vanligt.
        Men det känns ju lite tungt när gruppen inte är mer än 2månader gammal hos mig

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Läste någonstans att man kan lätt få mycket bruna alger om vattnet är "nytt", skulle vara för att det var mycket kisel i det om jag kommer ihåg rätt, lite luddig minnesbild av det hela just nu.

          Kommentar

          • bmwpower
            Användare
            • December 2002
            • 1934

            #6
            Har nu studerat fiskarna ingående och kan konstatera att dom är mörka i färgen och lite slöa.
            Detta trots ett vattenbyte med salt i tempen kanske ligger lite lågt men det har fungerat innan.
            Kollade tempen den är ca 23 garder frågan är om man ska ge dom en medicinering av flagyl eller octozin.
            För det känns att allt inte står rätt till i karet.

            Kommentar

            • Cutekid
              Användare
              • January 2003
              • 3368

              #7
              23 grader är ju på tok för litet. Inte konstigt att de är slöa.
              Carl

              Besök petrochromis.com´s forum:

              http://petrochromis.com/phpbb3/

              Kommentar

              • Spooky
                Användare
                • January 2003
                • 37

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

                Ja det är väl så jag bruka resonera ozric.
                men man är ju lite npjig nr man förlorade över 100 troffa tidigt i våras.
                Så nu vill man ju inte det ska hända igen när man pricis börjat om på nytt.
                Kankse har lamtiden ökat 1-2 timma men jag får väl avkata och se vad som händer.
                Vattenbyte sker var 3dje dag som vanligt.
                Men det känns ju lite tungt när gruppen inte är mer än 2månader gammal hos mig
                Att byta vatten så ofta verkar överdrivet , Själv byter
                jag vatten 2-3 veckor i mellan åt mina troffar i ett 540 l kar.
                Tillsätter endast medelhavs salt för att behålla hårdheten för att inte PH ska ska sjunka så snabbt. Kör även med korallgrus .

                Vissa tycker man bör byta varje vecka , Men tror inte det behövs över hela svergie , vi har ju lite olika vatten förutsättningar beronde på vart vi bor med om det är eget eller kommunalt . Nä dra ner på vatten byten . Ska du se att dom börjar må bättre . Vattenbyte för ofta kan också skapa stress .

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • December 2002
                  • 1934

                  #9
                  Kollade tempen nu i mitten skitet är det ca 25grader.
                  Dom är slöa förutom vid matning

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

                    #10
                    Hur är det med cirkulationen? Testa att dra på en diffusor så blir det kanske fart på dem.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • December 2002
                      • 1934

                      #11
                      Jag har kört difusor på 1600liters pumpen i en vecka.
                      Får nog bli en medicin kur efter att dom varit utan mat i 2dagar så ser man ju om dom ändra atityd

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • January 2003
                        • 3368

                        #12
                        Vad har du för filtrering i karet? 1600l/h låter klent för ett stort gäng troffar. Ett tips, ge fasen i saltet ett tag. har du i salt vid varje vattenbyte?
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • May 2004
                          • 1403

                          #13
                          BMW :
                          citat:Jag har hört rekomendationer på octozin eller vad det heter.
                          Den medicin jag har att tillgå nu är flagyl,salt hade ni köpt något annat??
                          Bukvatten /hålsjuka : är det verkligen något av symptomen du misstänker ligga bakom döden ?(möjligen är det rätt att använda flagyl )
                          #Vad matar du med ? Troffar klarar inte av proteiner så bra.Mata bara
                          med torrfoder, det gör jag med 100% bra resultat.

                          #Rekommendation (Tanganyiker kräver mer syre i vattnet än de flesta andra fiskar ) Ha en cirkpump vid ytan ,så att denna rör sig livligt;
                          komplettera även med en luftpump.
                          # Kör med bikarbonat (norm. 1dl/100L )blandat med högst 1 matsked
                          NaCl.
                          #Hoppas att du hittade nåt matnyttigt i det jag sagt -Mr.Fish-

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • March 2004
                            • 3187

                            #14
                            Om det skulle va läge för medicinering skulle jag ha kört med Metronidazole från Seachem. Metronidazol kan man få utskrivet av en vet.Det är billigare men föredrar själv den från Seachem,som är framställd för akvariebruk.

                            Hur som,lycka till!!!
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • Frontosa
                              Användare
                              • November 2003
                              • 10

                              #15
                              Jag tror du har "fungal"! det börjar offtast på det mest ömtåliga stället på fisken vilket är gälarna, det är en parasit som får fisken att börjar flämta, hosta, står och vaggar i ett hörn samt vägrar att äta. I detta tillstånd blir fisken mycket känslig för bakterier som den annars orkar motstå, där av den mörka färgen som oftast framträder i samband med en bakterieinfektion.
                              Mitt tipps! Byt 70% av vattnet, tillsätt 1 gram salt/liter vatten,
                              FMC och full dos Aquafuran mot bakteriena.
                              OBS! Syresätt alltid vattnet så mycket du kan men inte för kraftig cirkulation för det brukar fiskarna inte orka med!
                              Hoppas det fixar sig!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...