Ouppfostrade forumdeltagare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Taco
    Användare
    • October 2004
    • 64

Tänk att så många tar sig själv på så stort allvar. Kjell har rätt. Män har för stort självhävdelsebehov. Varför inte bara sluta tramsa. När någon oseriös dyker upp, besvara inte tramset. När någon, son t ex Scorpio envisas med att provocera - låt dig provoceras och gå i polemik ELLER bättre - strunta i det.

Den här typen av fåniga diskussioner är den viktigaste anledningen till att en sån som jag INTE har lust att vara medlem i NCS. Eller i någon annan "intresseförening" för de delen. Det blir alltid bråk om småsaker. Vettiga människor börjar jämt bråka om dumma små detaljer.

Dessutom, mail och denna typen av inlägg är som gjorda för att missförstås. Akta er för att använda ironi. Det är inte alla mottagare som förstår. Skämta med försiktighet, vissa skämt förstår man bara om man samtidigt ser skämtaren.

Men, låt Forumet vara öppet för alla. Det är bästa sättet att föra ut ert budskap och hålla liv i akvarieintresset. Jag tycker att detta är en toppensite! Låt den förbli det.

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

citat:Ursprungligen skickat av Taco

Den här typen av fåniga diskussioner är den viktigaste anledningen till att en sån som jag INTE har lust att vara medlem i NCS. Eller i någon annan "intresseförening" för de delen. Det blir alltid bråk om småsaker. Vettiga människor börjar jämt bråka om dumma små detaljer.
      Synd, då går du miste om Ciklidbladet som är fri från bråk och full av intressant läsning.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• anli
        Användare
        • March 2003
        • 3740

Tänk att så många tar sig själv på så stort allvar. Kjell har rätt. Män har för stort självhävdelsebehov. Varför inte bara sluta tramsa. När någon oseriös dyker upp, besvara inte tramset.
        Sant! Ignorera är nog det som gäller även om det kliar i fingrarna. Funkar bäst i längden.
        Anders L

Kommentar

• skorpio
          Användare
          • October 2004
          • 244

citat:Ursprungligen skickat av Arnold

Vad jag menar med mitt förrförra inlägg är att oberoende om man är expert eller nybörjare måste man kunna mötas på samma nivå och utbyta kunskap utan att besserwisser-mentaliteten bryter ut som den ofta gör här. Självklart föder detta "troll" som dyker upp och driver med andra.

Detta beteendet ser man inte så ofta på Zoopet, och därför är tonen lägre där och trollen färre. Man förväntas vara nybörjare på zoopet-forumet och experterna behöver inte hävda sig där på samma sätt...

Jag tror att om "experterna" här taggar ner lite i spydighet så kommer också antalet troll att minska.

...bara en tanke...

Skönt att se att det finns fler som fattar vad jag flikar efter.....!
          Skönt att läsa att det finns fler som förstår att det krävs mer än en för att få en träta....!
          Skönt att läsa att det finns fler som inser att just troll inte vore ett problem om vissa tog fasta på just vad Arnold beskrev såååå bra som "bara" en tanke sist i sitt inlägg..huvudet på spiken det
          Till Micke M kan jag bara säga tora ord men liten verkstad...Dra inte igång något till nästa gång som du inte törs stå för....lite chicken är det trots allt!!!!!
          Samma till er som typ bara går in här på denna tråd...lägger er i..pikar till det lite....återigen...skit i och lusläs allt då om ni tycker det är hemskt och magstarkt...och framförallt strunta i inlägg..ja om inte någon bra ide tanke eller förslag dykt upp....
          ..........................Moss.................... ...

Kommentar

• skorpio
            Användare
            • October 2004
            • 244

Tänk att så många tar sig själv på så stort allvar. Kjell har rätt. Män har för stort självhävdelsebehov. Varför inte bara sluta tramsa. När någon oseriös dyker upp, besvara inte tramset. När någon, son t ex Scorpio envisas med att provocera - låt dig provoceras och gå i polemik ELLER bättre - strunta i det.

Dessutom, mail och denna typen av inlägg är som gjorda för att missförstås. Akta er för att använda ironi. Det är inte alla mottagare som förstår. Skämta med försiktighet, vissa skämt förstår man bara om man samtidigt ser skämtaren.

Men, låt Forumet vara öppet för alla. Det är bästa sättet att föra ut ert budskap och hålla liv i akvarieintresset. Jag tycker att detta är en toppensite! Låt den förbli det.
            Vad menar du med att jag provocerar???Läser en tråd..skickar in ett inlägg....bara för att jag inte tycker som du eller x person här på forumet..är det att provocera??? ja inte har du läst vad jag skrev i början innan jag vart....ja vart felciterad kan vi kalla det.
            Du vet snittsen med att ha just en diskussion eller just ett forum är ju för att ge och ta...om alla skulle tycka lika kunna samma saker....faller ju just hela ideen va?! Men verkar ibland här att är man lite av annan uppfattning...ja då är man ett troll (jävla ordval)..eller provokatör....jävla dumt kan man spontant tycka[8D]...Moss

Kommentar

• Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

Det är tufft att vara tuff anonymt tycker jag.

Tony Englund

Kommentar

• anfall
                Användare
                • November 2004
                • 139

Har precis registrerat mig för att kunna reflektera en smula över ouppfostrade forumdeltagare och lite mera över mina helhetsintryck av utbudet på sidan. Jag är inte medlem, men besöker hemsidan så gott som dagligen sedan ett år tillbaka, då jag återupptog denna oemotståndliga hobby efter åtta år av avhållsamhet.

Naturligtvis skulle jag inte vara en frekvent besökare om det inte vore givande. Jag har lärt mig mycket av att läsa alla frågor och diskussioner. Det har räddat en del fisk och reparerat mitt självförtroende, som fick sig ett par riktiga fetsmällar i starten. Jag kan också sitta och småskratta åt en del roliga och gafflande inlägg, som helt uppenbart inte har uppsåtet att skada eller göra bort. Sidan vore inte lika lockande utan denna blandning av seriositet och gafflande humor. Ibland görs övertramp, men man ser ju igenom om uppsåtet är gott eller ont eller om det rör sig om ett klumpigt ordval.

Tyvärr förekommer det trollpersonligheter och ouppfostrade på sidan, men inte i en omfattning att det destruerar denna eminenta hemsida. Visst vore det bra att slippa dessa inlägg, men utifrån mina erfarenheter från mitt journalistika arbete, kan det troligen bara ske om elementen ignoreras samtidigt som man inför humorförbud och sållar innehållet till att vara enbart seriöst. Det är nog ingen bra strategi om målet är fler besökare och fler medlemmar.

När jag läser inläggen från troll kan jag få intrycket att det är trampade tår som vässar pennan och djävlas med etablisimanget och duktiga. Kanske finns det fog för ett och annat troll att ha den känslan, men så är det väl i alla sammanhang. Aktörerna på denna sida är väl inte mera övermänniskor än någon annan gruppering i samhället.

Jag har märkt att det förekommer raljanta inlägg som en reaktion på nybörjarfrågor och dålig språkbehandling, men bara i liten omfattning. Men säkert är det så att om dessa inslag kunde elimineras vore det bra för sidan. Det är det där med balansen igen. Kan sidan vara intressant för både nybörjaren med de triviala frågorna och för de erfarna som fortfarande vill utveckla sig själva och sin hobby? Kanske kan utbudet grupperas.

Till sist. Alla ni kunniga, seriösa, engagerade och ibland tramsiga och gafflande diskussionsdeltagare! Sluta inte skriva, för det är ju det som trollen vill.

Kommentar

• imported_n/a
                  Användare
                  • November 2004
                  • 572

roccster:Var detta verkligen nödvändigt?Är det verkligen så många troll här så du knappt står ut?Jag har följt detta forum i åratal t.o.m före tricellas tid,och tycker inte det.Jag får den tanken att många med dig missuppfattar definationen troll,som ofta är mycket lätt att se....troll är det definitivt inte när en disskution går på lite högre oktantal.Överkänsligheten hos vissa här är ett fenomen.hur klaras vardagen?

Kommentar

• Stelin
                    Användare
                    • December 2002
                    • 1339

Kjell F. Skrev:
                    citatdag är inte taket lägre på Zoopet än på ciklid.se, snarare högre skulle jag vilja påstå - däremot förs ytterst sällan resonemang med den som trampat över rejält I själva forumet utan istället via mail mellan moderator och den som trampat över. Då brukar det oftast gå mycket bättre att resonera än i ett "offentligt" forum där den som "trampat över" känner sig utpekad.
                    Därför raderas också alla övertramp i forumet på Zoopet - på ciklid.se så låses istället sådana trådar betydligt oftare. Dvs de får ligga kvar synliga för alla och den som "trampat över" känner sig offentligt överkörd utan att kunna försvara sig.
                    Här får vi ju också lösningen serverad. Ta till er detta ni som styr o ställer.
                    //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Några kommentarer till mitt eget förra inlägg
                      1/ Förra inlägget var ett rent allmännt inlägg och avsåg inte några speciella inlägg i denna tråd - jag hade ibnte ens läst alla.
                      2/ NCS är en ideell förening och kan alltså inte agera på riktigt samma "diktatoriska" sätt som t.ex. Zoopet - i alla fall inte mot NCS medlemmar.
                      3/ Någon/några har förespråkat att forumet skall vara öppet enbart för NCS medlemmar (flera har också hävdat motsatsen). Detta tror jag definitivt är fel sätt att gå. De viktigaste syftena med ciklid.se är a/öka intresset för ciklider b/ öka kunskapen om hur man sköter ciklider c/ få fler att bli NCS medlemmar. Ett "stängt" forum skulle motverka alla dessa tre saker.
                      4/ En tråd som denna är ett bra sätt (om det görs i en positiv anda) att diskutera problem och komma med förslag men till syvende och sist är det sedan upp till styrelsen att besluta om åtgärder efter vad som är praktiskt genomförbart.

Kommentar

• Tommy K
                        Användare
                        • May 2002
                        • 309

citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Det skall dock sägas att jag i början också försökte föra ett resonemang om övetramp i själva forumet (som nu ofta görs på ciklid.se) och det var efter de problem som uppstod då som jag ändrade policy (kanske är det den perioden som Tommy menar i citatet ovan).
                        Jepp, helt riktigt, det är den perioden jag menar. Zoopets forum är betydligt trevligare nu så jag tycker du valt helt rätt väg att gå, Kjell. Bra för alla med en direktkontakt istället för offentligt munhuggande. Borde även kunna tillämpas mellan NCS-medlemmar.

Kommentar

• roccster
                          Användare
                          • August 2004
                          • 583

Kjell: håller helt och hållet med om sätten Zoopet hanterar trådar som spårar ur. Det är precis något sådant jag tror skulle funka fint här med. Men för att det ska funka så krävs det att de som lägger in trådar åtminståne har en e-postadress så att man kan ha möjligheten att avsluta ett missförstånd vid sidan om utan att alla behöver ta del av det.

Därför slår jag ett slag för saken igen, implementera någon form av e-postverifiering och vips så har man öppnat ännu en port till att bli av med onödiga trådar och missförstånd.

Flejm är precis det som hänt här. Några håller på att missförstår varandra fram och tillbaka. Man kommenterar den enas inlägg och den andra svarar med mera kommentarer osv... Snart har en sådan tråd utvecklats till ett osammanhängade gnabbande.
                          MVH

/ Richard
                          http://www.ornemark.com

Kommentar

• Taco
                            Användare
                            • October 2004
                            • 64

Bara till Skorpio.
                            Jag menade INTE att ditt första inlägg var särskilt provocerande. Det var kanske lite rörigt, men dina synpunkter överensstämde ganska väl med mina.

Det var sedan som du dock förvånade genom att på ett ganska paradoxalt sätt börja göra precis tvärt emot vad du själv förespråkade. Du lät dig provoceras och blev själv väldigt provocerande. Det var synd att du inte släppte tidigare. Kanske synd att Micke inte släppte tidigare. Det är när man börjar bråka på det här meningslösa sättet som Forumet förstörs.

Mitt råd är till alla. Släpp hellre. Ni måste inte jämt få sista ordet. Det kan vara manligt att förlora också. Hellre förlora på ett snyggt sätt än att skämma ut sig genom sättet man vinner på.

Detta hoppas jag var fullständigt oprovocerande och mitt sista inlägg i denna debatt.

Och, det kan dessutom vara bra om någon provocerar. Det leder ju ofta till något bra om det hanteras rätt. Så provocera på.

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

Flejm är nån slags fånig svenskifiering av engelskans Flame, to Flame someone. Flame War på ett forum.

Definitions of Flame War on the Web:
                              When an online discussion degenerates into a series of personal attacks against the debators, rather than discussion of their positions.

Något som knappt förekommer på ciklid.se
                              fish r friend

Kommentar

• medgix
                                Användare
                                • September 2004
                                • 242

Jag själv är inte medlem i NCS (än).
                                Skulle inte uppskatta om endast medlemmar fick tillgång till forumet då jag anser att även folk som inte är medlemmar i NCS kan vara lika kunniga som er (har märkt att de flesta av er som skrivit på denna tråd är väldigt kunniga). Jag ska betala in avgiften till NCS så fort jag får lön (25/12)... Men jag skulle nog vilja säga att jag skulle drabbas ändå om forumet blev tillägnat endast till medlemmarna. som "nybörjare" kommer jag att ha tusentals frågor att komma med och det är trevligt om man får svar från alla håll (även om det ibland blir rörigt)... Jag har inte sett ett enda provocerande inlägg? Har jag missat något eller bättre:
                                någon som vill ge mig ett exempel?

Kommentar

Arbetssätt...