Ouppfostrade forumdeltagare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy K
    Användare
    • May 2002
    • 309

    #31
    Flejm? Vad är det?

    Kommentar

    • skorpio
      Användare
      • October 2004
      • 244

      #32
      Vill bara få ta tillfället iakt och tacka för "stödet" Tommy K ..Mr Fish..och Ola.....ni verkar hänga med på hur jag menar och tycker....Olas ide om "fredagstrådar"....smart move...Måste även få säga att KRK slog huvudet på spiken...fick fram det jag menade på två korta rader...impad!!!!...Ja kul med folk som kan läsa saker med ett leende sålla skiten och njuta av det bra[8D].....Moss
      Ps Mikael...du behöver inte replikera mitt förra inlägg från dig
      Vi tycker annorlunda..så är det bara....Vet ju nu vad du anser om mig och det jag skriver så gott nog med det......Ds


      Kommentar

      • Mikael
        Användare
        • April 2002
        • 347

        #33
        citat: Tommy K skrev:

        Hej Mikael. Det kanske är så att jag inte har helheten klar för mig, men nog är det hårda ord du skriver. Det finns ett mellanläge mellan sammetslen och att inte svara alls.
        Hej igen Tommy!

        Nej jag tror inte du har hela historien klar för dig. Vad jag ursprungligen sa var att skorpio gärna tangerar gränsen för det tillåtna. Det gjorde jag dels mot bakgrund av att han i sina inlägg i denna tråd ansåg att troll, fredagsfyllon eller vad man nu väljer att kalla dom, inte var mycket att bry sig om och att deras inlägg ska uppfattas som oskyldiga små övertramp, och dels mot bakgrund av att skorpio brukar använda det sätt att skriva som han sedan också omedelbart i sin replik använde (han har ju nu även skrivit ytterligare ett inlägg där han använder samma sätt att uttrycka sig, dvs nedlåtande och med massa påståenden om, i det här fallet mig, hur en forumdeltagare är som person). Därav min vassa replikering, som givetvis kan ifrågasättas den med.

        citat:Tommy K skrev:

        Jag tycker mig på sista tiden ha märkt att några i styrelsen och kretsen runtomkring, moderatorer mm, har antagit en ny, märklig attityd på forumet. Man tillåter sig själva att ena stunden skriva nedlåtande och oförskämda saker om forumsdeltagare, medan man andra stunder klagar över att just sådana skriverier ökar.
        Ge gärna exempel på den märkliga attityden (mitt egna attitydövertramp (?) i denna tråd kan vi ju anse redan anfört av dig) så vi kan se vad det var som gick snett.

        citat:Tommy K skrev:

        Jag gissar att forumet varit uppe till diskussion på något styrelsemöte eller liknande, ett möte som resulterat i denna attitydsförändring "uppifrån". Bara spekulationer från min sida, men jag tycker att framtoningen från NCS ledning har förändrats. Tyvärr till det sämre enligt min mening.
        Vi i styrelsen diskuterar ständigt frågor som har med NCS verksamhet att göra, gjorde vi inte det skulle föreningen inte fungera. Modereringsfrågor diskuterar vi moderatorer givetvis, oftast för att se till att vi inte hamnar snett när vi ingriper. Något specifikt möte angående forumet har inte förekommit så vi kan följaktligen inte ha bestämt oss för någon attitydförändring. Vad du menar med att någon styrning "uppifrån" skulle ha skett förstår jag inte. Specificera vad du menar med detta, särskilt i fråga om framtoningen från styrelsen så vi kan bemöta dig. Har vi begått några fel så vill vi naturligtvis ha möjlighet att rätta till dem.

        /Mikael Mayer
        Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

        - Lars Falk

        Kommentar

        • skorpio
          Användare
          • October 2004
          • 244

          #34


          Nej jag tror inte du har hela historien klar för dig. Vad jag ursprungligen sa var att skorpio gärna tangerar gränsen för det tillåtna. Det gjorde jag dels mot bakgrund av att han i sina inlägg i denna tråd ansåg att troll, fredagsfyllon eller vad man nu väljer att kalla dom, inte var mycket att bry sig om och att deras inlägg ska uppfattas som oskyldiga små övertramp, och dels mot bakgrund av att skorpio brukar använda det sätt att skriva som han sedan också omedelbart i sin replik använde (han har ju nu även skrivit ytterligare ett inlägg där han använder samma sätt att uttrycka sig, dvs nedlåtande och med massa påståenden om, i det här fallet mig, hur en forumdeltagare är som person). Därav min vassa replikering, som givetvis kan ifrågasättas den med.

          [quote]

          Du ger dig inte va?? Börjar nästan att ta det här personligt nu Micke..hadde tänkt skita i att skriva nått mer till/åt dig....men går faan inte.Nu sitter du ju och skriver över huvudet på mig oxå!!Har du sånna besvär av mig eller hur jag formulerar mig så ta upp det med mig personligen hörru du du. Det jag skrev var inget om att jag älskar Troll eller partynissar...eller myckat av det dom hivar in här....det jag istället klämde tummen på var att varför göra dom till ett problem?Att när dom väl skickar in något knäppt...så ignorera dom =död tråd...att dom inte stör mig det minsta...ballar det ur så skiter jag ju bara i att bry mig kontra läsa vad dom skriver...forstättningsvis så skrev jag att det 99 gånger av hundra är ju sånna som du Micke som bara inte kan låta bli att lägga ved på elden med att vara sarkasmiska ..tro att du/ni är något...vara med och vara "otrevliga" sen snyfta efteråt....dom ä så dumma mot mig.
          Finns ett bra ord mot sånt..PATETISKT! Men kanske var för att jag just skrev det som du tvärtänder och fäller ut taggarna Micke...du kanske vart träffad????? Att jag kallat dig Herr Mayer..ok onödigt som jag även skrev förut....men jag kan lova dig att jag kan med gott samvete och med handen på hjärtat hitta på bra mycket värre, om du nu stör dig på att jag är artig och belevad.....Diskutera gärna...men betackar mig för att bära hundhuvud för alla tokinlägg...trolltrix som förekommer här...tror inte jag ligger på någon top 10 lista iallefall....första platsen är ju helt klart upptagen iallefall[8D].............Moss

          Kommentar

          • Tommy K
            Användare
            • May 2002
            • 309

            #35
            Hej igen Mikael.
            Jag fick mina fiskar varma i debatten om det låsta fotoforumet:
            Några av de epitet som tillskrevs mig av moderatorer och en välkänd fd styrelsemedlem var följande:
            "Löjlig", "tramsig", "gnällig", "enögd" samt som kronan på verket "fjolla/diva" och "liten människa". Det var väl de värsta...

            Det var alltså inte populärt att ifrågasätta beslutet om låsningen.
            Även om min framtoning var mycket tuff i trådarna så är jag inte ens i närheten av denna grad av oförskämdhet, som faktiskt kommer från företrädare för ciklid.se. När jag nu såg ditt inlägg i samma stil, riktat mot "Scorpio" så blev jag som sagt förvånad. Sånt här förekom aldrig tidigare, och speciellt inte från styrelsemedlemmar. Därav mina spekulationer om attitydförändringar. För någonting är inte längre som förut...

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #36
              citat:Man tillåter sig själva att ena stunden skriva nedlåtande och oförskämda saker om forumsdeltagare, medan man andra stunder klagar över att just sådana skriverier ökar
              Som moderatorveteran sa maste jag papeka att det dar inte ar sa himla latt dvs. att samtidigt som man vill "leva som vanligt" pa forumet (ratt trist annars) sa ska man ratta andra. Det varsta ar nog att det ar sa latt att bli missuppfattad.

              Jag tror att antalet inlagg har okat, inte procenten overtramp. Sedan har kanske kansligheten okat sedan Kjell slutade som moderator samt minskade frekvensen inlagg. Kjells rattframma satt att uttrycka sig satte pa sitt satt ribban for vad som var tillatet.

              Jag anser att vi behover mer diciplin bland de "seriosa" anvandarna att lata bli att svara i tradar som de inte gillar. Noj er med de traiga korrekta svaren fran moderatorerna. Det gar inte klaga pa langa skittradar som man sjalv deltar i.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • deathdealer
                Användare
                • August 2004
                • 1639

                #37
                Detta är helt otroligt![V]

                Så fort det kommer på tal om att någon har gjort ett övertramp här på forumet, vad som är rätt eller fel, så blir det en himla röra!!!

                Jag tror att det flesta "diskussioner" är helt ofarliga MEN folk läser mellan raderna och tar olika uttryck olika personligt!

                Jag tycker inte det är roligt med "uppenbara" otrevligheter, och när medlemmar/ickemedlemmar blåser liv i en diskussion som håller på att tappa tråden, men för övrigt så tycker jag det inte är så extremt MEN kan bli om vi fortsätter såhär!

                Grejen med forumet är att VI SKA UTBYTA ERFARENHETER och HJÄLPA varandra med problem och funderingar, att det sen fnurrar iväg och handlar om bisaker som wiskey osv osv kan väl vara ok!

                Alla är olika och har olika tycke och smak, acceptera att vi har olika åsikter, syn på saker och ting, stå på er när man tror på något MEN bli inte NEDLÅTANDE, för att folk tycker olika...ha ROLIGT istället...
                Vissa uttrycker sig enkelt, andra på ett mer sofistikerat sätt, och det bidrar bara till att allt blir intressant! (andra stavar som krattor = JAG)

                Nä, lägg energin på att skriva bra trådar istället för att sitta här och älta...det finns inget tråkigare än att se hur folk letar "andemening" eller försöker analysera hur den ena kan ha tänkt, och vad han egentligen menar i sina uttryck...osv!!!

                Alla ska självklart få komma in och prata, MEN om man missköter sig om och om igen....tycker jag att man ska bli avstängd...
                Jag har gjort mina tabbar och bett om ursäkt de gånger det skett, men att bara gå inför att provosera.....???

                Då har jag lagt mig i igen, men hitta på nåt skoj att bidra med istället för att sitta och leta påhopp i texter......(gäller väl nästan alla...inkl mig)

                Deathdealer

                Ps. Läs mitt citat...stämmer grymmt bra här!
                "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                Kommentar

                • mikro
                  Användare
                  • November 2002
                  • 666

                  #38
                  Jag kan ju inflika med att även jag tycker att det blivit fler trådar som "ballar ur" eller åtminstone längre sådana. Folk missuppfattar varandra och skriver sedan många och långa meddelanden fram och tillbaka om vem som missuppfattade vem och vad som sades (som nu t ex) utan att det tillför orginaltråden så värst mycket.

                  Jag tror inte att det beror på troll, och jag kan väl inte påstå att jag sett fler än 2-3 st, utan snarare på folk inställning och tendens att svara på saker man kanske borde lägga ner eller ta privat.

                  De få trollen här är skulle väl mycket väl Richards förslag kunna hjälpa mot, vad man gör med resten vete tusan. Kanske ett "fredagsforum" inte är helt fel ändå, men det är ju lite trist för den som startade tråden som urartade och aldrig fick svar på sina frågor ...

                  Bara några funderingar från mig
                  /Mikael

                  Kommentar

                  • skorpio
                    Användare
                    • October 2004
                    • 244

                    #39
                    Kära Mikael Mayer
                    Tycker faktiskt det är svagt av dig...rent av fegt att ej bemöta de påståenden du så glatt skickat ut ang. mig under dagen.
                    Inte för att jag varken tar åt mig eller för att jag tror att du kan få mig att ända mig i vad jag tycker i detta ämne.Mer av egetintresse hur du igentligen tänker när du kastar ur dig vissa saker.Du får natuligtvis ha vilken uppfattning om mig du så önskar och behöver heller inte varken hålla med eller tycka som jag.Även tillåtet att hålla den "hårda" linjen gentimot mig..du behöver inte vara silkeslen här inte.Därimot tycker jag nog att jag en viss "rättighet" att få förtydligat från dig varför du skrivit som du gjort....allt annat ser jag som ren walk over från din sida.....inte för att göra tråden längre..mer för att utagera saker imellan oss två...Mvh Skorpio

                    Kommentar

                    • Morellen
                      Användare
                      • December 2003
                      • 84

                      #40
                      citat:Ursprungligen skickat av skorpio

                      Därimot tycker jag nog att jag en viss "rättighet" att få förtydligat från dig varför du skrivit som du gjort....allt annat ser jag som ren walk over från din sida.....inte för att göra tråden längre..mer för att utagera saker imellan oss två...Mvh Skorpio
                      kanske det... men vi som tröttnat på tuppfajtande önskar nog att ni kunde sköta det utanför forumet...

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

                        #41
                        citatet finns ett "parallellforum" om fiskar på nätet som ett tag modererades på ett, i mitt tycke, hårdhänt och burdust sätt, vilket i sin tur resulterade i medlems-massflykt och tråkig stämning.
                        Det vore tråkigt om ciklid.se råkar lika illa ut.
                        Det som åsyftas är uppenbarligen zoopet och trots mitt "hårdhänta och burdusa sätt" så drabbades inte Zoopet av en större massflykt än att antalet foruminlägg fördubblades och Zoopets forum är mångdubbelt större än forumet på ciklid.se[:X]

                        Idag är inte taket lägre på Zoopet än på ciklid.se, snarare högre skulle jag vilja påstå - däremot förs ytterst sällan resonemang med den som trampat över rejält I själva forumet utan istället via mail mellan moderator och den som trampat över. Då brukar det oftast gå mycket bättre att resonera än i ett "offentligt" forum där den som "trampat över" känner sig utpekad.
                        Därför raderas också alla övertramp i forumet på Zoopet - på ciklid.se så låses istället sådana trådar betydligt oftare. Dvs de får ligga kvar synliga för alla och den som "trampat över" känner sig offentligt överkörd utan att kunna försvara sig.

                        Det skall dock sägas att jag i början också försökte föra ett resonemang om övetramp i själva forumet (som nu ofta görs på ciklid.se) och det var efter de problem som uppstod då som jag ändrade policy (kanske är det den perioden som Tommy menar i citatet ovan).
                        Idag finns det nog faktiskt färre "trolltrådar" på Zoopet än på ciklid.se trots att Zoopets forum, är betydkligt större (ganska naturligt eftersom Zoopet spänner över "allt") och trots att medelåldern på Zoopet är betydligt lägre än på ciklid.se.
                        En ytterligare anledning till att Zoopets forum idag funkar bättre än detta är att betydligt fler kvinnor deltar där - kvinnor verkar inte ha samma självhävdelsebegär som vi män

                        Kommentar

                        • Arnold
                          Användare
                          • October 2004
                          • 12

                          #42
                          [quote]citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

                          ....
                          ...En ytterligare anledning till att Zoopets forum idag funkar bättre än detta är att betydligt fler kvinnor deltar där - kvinnor verkar inte ha samma självhävdelsebegär som vi män
                          Kan också bero på att ciklid.se har medlemmar som tar sig själva på lite för stort "allvar" och därmed är mer tacksamma för troll att attackera, medans zoopet-medlemmar är mer glada amatörer...

                          ...bara en tanke...

                          God Jul förresten Daniel Odell och ni andra...

                          Kommentar

                          • Daniel Odell
                            Användare
                            • January 2003
                            • 2437

                            #43
                            [quote]citat:Ursprungligen skickat av Arnold

                            God Jul förresten Daniel Odell och ni andra...
                            Tack! Känner jag dig på nått sätt jag glömt då du så vänligt önskar mig god jul?
                            fish r friend

                            Kommentar

                            • Arnold
                              Användare
                              • October 2004
                              • 12

                              #44
                              Nejdå, allmän artighet bara.

                              Det lackar mot julen och vill önska samtliga forumdeltagare God Jul !


                              Kommentar

                              • Arnold
                                Användare
                                • October 2004
                                • 12

                                #45
                                Vad jag menar med mitt förrförra inlägg är att oberoende om man är expert eller nybörjare måste man kunna mötas på samma nivå och utbyta kunskap utan att besserwisser-mentaliteten bryter ut som den ofta gör här. Självklart föder detta "troll" som dyker upp och driver med andra.

                                Detta beteendet ser man inte så ofta på Zoopet, och därför är tonen lägre där och trollen färre. Man förväntas vara nybörjare på zoopet-forumet och experterna behöver inte hävda sig där på samma sätt...

                                Jag tror att om "experterna" här taggar ner lite i spydighet så kommer också antalet troll att minska.

                                ...bara en tanke...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...