Ouppfostrade forumdeltagare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roccster
    Användare
    • August 2004
    • 583

    Ouppfostrade forumdeltagare

    Efter att läst några trådar där forumdeltagare uppträttt minst sagt opassande (vilket medfört att tråden blivit allt annat än lättläst) så undrar jag om det inte är dags att göra om processen för att få bli forumdeltagare över huvud taget.

    Anonymitet i all ära men varför ska/vill man vara anomym i detta forum? Jag kan tänka mig en anledning och det är att man är rädd för att ställa dumma frågor.

    Hur skulle man kunna motverka detta då?

    Man kan använda sig av verifiering av e-postadress. Många av oss har säkert sett denna funktion när man registrerar sig någonstans där man måste svara på ett e-mail för att få tillgång till forumet (lätt att komma runt då det finns hotmail och yahoo etc).

    Man kan erbjuda forumet endast till medlemmar av NCS (vilket kanske skulle innebära en drastisk nergång i forumdeltagandet).

    Göra alla fält i profilen obligatoriska (lätt att komma runt).

    Fler saker man kan göra för att komma undan alla troll?

    Problemet är val iofs. inte särskillt stort, i varje fall inte än.
    MVH

    / Richard
    http://www.ornemark.com
  • Festae
    NCS Medlem
    • December 2003
    • 45

    #2
    För att slippa att "Troll" får så stor plats här så behöver man ju inte svara dem.

    //Magnus
    720 l Central/Sydamerika ,375 l Victoria, 160 l sällskap

    Kommentar

    • GoSatta
      Användare
      • February 2003
      • 1686

      #3
      "Göra alla fält i profilen obligatoriska (lätt att komma runt)."

      den gillar iaf jag. det är ju först och främst ett föreningsforum så då tycker jag att man kan kräva den uppgiften även av icke medlemmar.

      även verifiering av e-post är bra (om det går att lösa enkelt med detta forum) efter som det kan motverka folk som reggar sig enbart för att djävlas (iaf försvåra)

      forum för enbart NSC medlemmar låter som en säker död för forumet tyvärr.
      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
      http://www.gosatta.org

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • April 2002
        • 1081

        #4
        Jag vet inget bättre sätt att bli av med troll än att fullständigt ignorera dem, då tappar de snart intresset, vilket har bevisats förr. Tyvärr så funkar inte alla så utan går igång på meningslösa provokationer, vilket då ger trollen den näring och uppmärksamhet de söker. Ett steg på vägen kan vara att moderatorer och alla vi andra tränar oss själva på självbehärskning. Ett ödmjukt bemötande utan ironier och sarkasmer brukar verka dämpande.

        Tekniska hinder eller fler regler tror jag inte på.

        Kommentar

        • Mikael
          Användare
          • April 2002
          • 347

          #5
          Styrelsen och moderatorerna är medvetna om den senaste tidens trollinvasion... Vi diskuterar för närvarande frågeställningen och visst är det svårt att komma åt problemet. Att inte ingripa går ju utmärkt så länge det inte förekommer några direkta övertramp av forumreglerna.

          Det stora problemet är dock den "goodwillförlust" som NCS gör som förening. Vi riskerar att få en oförtjänt stämpel som oseriös site och det är knappast vad en ideell förening behöver. Vad som bör hållas i minnet är att "trollinvasionen" bara består av ett litet antal personer, det stora flertalet hanterar forumdeltagandet utmärkt. Synd bara att ett litet antal personer förstör för så många

          Ni som ser olämpliga inlägg kan hjälpa till genom att använda funktionen "kränkande/stötande inlägg".

          /Mikael Mayer
          Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

          - Lars Falk

          Kommentar

          • Hasse_H
            Användare
            • April 2002
            • 1081

            #6
            En sak tycker jag man faktiskt kunde göra lite oftare och UTAN diskussion. Radera forummedlemmar så snart de visar sig vara troll. Och blockera dennes epost-address för nyregistrering, vilket åtminstone gör det lite jobbigare för trollet att återvända.

            Kommentar

            • Micke
              Användare
              • April 2002
              • 9579

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av Hasse_H

              En sak tycker jag man faktiskt kunde göra lite oftare och UTAN diskussion.
              Det gör vi när det sker upprepade grova överträdelser av forumets regler. Vederbörande informeras då om orsaken.
              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

              Kommentar

              • roccster
                Användare
                • August 2004
                • 583

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Hasse_H

                Jag vet inget bättre sätt att bli av med troll än att fullständigt ignorera dem, då tappar de snart intresset, vilket har bevisats förr. Tyvärr så funkar inte alla så utan går igång på meningslösa provokationer, vilket då ger trollen den näring och uppmärksamhet de söker. Ett steg på vägen kan vara att moderatorer och alla vi andra tränar oss själva på självbehärskning. Ett ödmjukt bemötande utan ironier och sarkasmer brukar verka dämpande.

                Tekniska hinder eller fler regler tror jag inte på.
                De tekniska hinder jag syftar på tror jag är enkla att åstadkomma och att många "troll" kanske lackar ur om de måste fylla i 7 fält istället för två. En seriös forumdeltagare fyller gladeligen i 7 fält för att komma in i ett gratisforum med mängder av expertis, han/hon svara också gärna på ett mail för att komma in. Om detta är för mycket begärt av deltagarna så tror jag de deltagarna som inte orkar följa detta inte är speciellt seriösa.

                Att göra det tillg. endast för NCS ser jag som sagt inte som ett realistiskt alternativ.
                MVH

                / Richard
                http://www.ornemark.com

                Kommentar

                • skorpio
                  Användare
                  • October 2004
                  • 244

                  #9
                  Måste bara igen få komentera i detta ämne.Tycker nog många av er gör ett problem av något som inte är det igentligen.Visst är ett ofog att "bara" gå in här och provocera...Men som Hasse H redan nämt så är det ju faktiskt de "genuint intresserade" dom seriösa som håller trådarna vid liv....skit i och gå in och hugga på allt.. skit i att pika tebax....=tråden självdör....Att typ döda forumet för dom som ej är medlemmar är lika med att döda forumet helt.....Tror inte för en sekund att någon gör sig besvär att gå med i ett akvarieforum bara för att jävlas....tror nog att dom sökt sig hit för att dom faktiskt är intresserade av firrar....sen så en sen fredagskväll får dom horn i pannan...blir små lustigkurrar.....och jag förstår att många ser ett litet nöje i det hela...för ett litet litet felaktigt inlägg...och...BANG..så smäller det till...de seriösa hugger vilt omkring sig.....att just nöjet att läsa dom här trådarna ser man ju klart på mängden folk som är inne på dom...blir fyrsiffrigt på no time...Tror även att ett forum..vilket som helst blir ett sämre forum om inte lite vilda diskussioner får förekomma...frivilligt att delta....hittills så har väl inga "olagliga" saker kommit på tapeten vad jag vet.Att det sen blir lite "hårda ord" när vissa parter tycker totalt olika i vissa ämnen....ja det gör ju ett forum levande...och intressant för vissa. Så tycker nog att det här "problemet" är något som just NCS medlemmar håller vid liv och själva skapar genom att hålla liv i "Provocerande trådar"...Hasse H formulerade helt rätt!!!![8D]...Moss

                  Kommentar

                  • roccster
                    Användare
                    • August 2004
                    • 583

                    #10
                    Skorpio: problemet är ju att även om man skiter i dessa onödiga och provocerande inlägg så stör det själva tråden. Sen tror jag inte alla har den återhållsamhet som man egentligen borde ha. Det är väldigt lätt att "ge igen" på ett riktigt idiotiskt inlägg.

                    Vilda diskussioner är en annan sak. Vilda diskussioner kan förekomma även om de är seriösa. Jag talar om meningslösa diskussioner där forumdeltagare går in bara för att provocera. Detta är på inget sätt nyttigt för ett forum snarare tvärtom. Dessa deltagare gör endast skada och inom en framtid kanske de jagar bort en del av expertisen som finns här och då dör forumet.
                    MVH

                    / Richard
                    http://www.ornemark.com

                    Kommentar

                    • skorpio
                      Användare
                      • October 2004
                      • 244

                      #11
                      Ok...var och en blir salig på sin tro....vi tycker nog inte riktigt lika...i vissa delar men ej allt....Jag tror te.x att några av dom som är lite på hugget en sen fredagskväll just ÄR experter eller väldigt duktiga akvarister....Många har ju s.a.s en helt annan framtoning i veckorna där man kan läsa sig till stor kunskap..allt är inte svart eller vitt vet du...gråzonen är stor.
                      Så just dom mer provocerande trådarna....är ju bara att skita i och besvara...."dumma" inlägg i en redan befintlig tråd...lika där....skit i dom och håll er till ämnet...= inget kul för den som just är inne för att ha kul......Har man ett litet leende på läpparna så går det bra....är ju faktiskt ganska så träffsäkert ibland....stor ironi och ligger baktanke med i bilden.....ja ja alla gör som dom vill.....för mig är inte "trollen" till något besvär allefall.......[8D].....Moss

                      Kommentar

                      • Mikael
                        Användare
                        • April 2002
                        • 347

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av skorpio

                        Måste bara igen få komentera i detta ämne.Tycker nog många av er gör ett problem av något som inte är det igentligen.Visst är ett ofog att "bara" gå in här och provocera...Men som Hasse H redan nämt så är det ju faktiskt de "genuint intresserade" dom seriösa som håller trådarna vid liv....skit i och gå in och hugga på allt.. skit i att pika tebax....=tråden självdör....Att typ döda forumet för dom som ej är medlemmar är lika med att döda forumet helt.....Tror inte för en sekund att någon gör sig besvär att gå med i ett akvarieforum bara för att jävlas....tror nog att dom sökt sig hit för att dom faktiskt är intresserade av firrar....sen så en sen fredagskväll får dom horn i pannan...blir små lustigkurrar.....och jag förstår att många ser ett litet nöje i det hela...för ett litet litet felaktigt inlägg...och...BANG..så smäller det till...de seriösa hugger vilt omkring sig.....att just nöjet att läsa dom här trådarna ser man ju klart på mängden folk som är inne på dom...blir fyrsiffrigt på no time...Tror även att ett forum..vilket som helst blir ett sämre forum om inte lite vilda diskussioner får förekomma...frivilligt att delta....hittills så har väl inga "olagliga" saker kommit på tapeten vad jag vet.Att det sen blir lite "hårda ord" när vissa parter tycker totalt olika i vissa ämnen....ja det gör ju ett forum levande...och intressant för vissa. Så tycker nog att det här "problemet" är något som just NCS medlemmar håller vid liv och själva skapar genom att hålla liv i "Provocerande trådar"...Hasse H formulerade helt rätt!!!![8D]...Moss
                        Skorpio ser uppenbarligen inte problematiken i det hela utan blandar äpplen och päron hela tiden. Det är inte fråga om vad han kallar "vilda diskussioner" eller upphetsad polemik mellan några tråddeltagare. Alla kan trampa utanför vid något tillfälle utan att det gör något. Problemet är att vissa ständigt ligger på gränsen till det tillåtna och strax utanför och att dessa, lyckligtvis är de ett fåtal, med sina inlägg skapar irritation och dålig stämning på forumet. Skorpio själv är ofta en "gränsryttare" som använder nedlåtande och förklenande uttryck i sina inlägg och som, uppenbarligen, inte ser det olämpliga i sitt eget uttrycksätt. Det är som poängterats många gånger här i forumet inte lätt att fånga nyanser i det skrivna språket. Det blir lätt missförstånd och för den oinvigde kan en text som inte alls är avsedd att vara spydig eller elak framstå som högst olämplig.

                        Allt som krävs är därför en smula eftertanke från alla deltagare. Att diskutera dessa frågor är en väg till ett ännu bättre forum. Ett forum där det som nu finns utrymme för hetsiga diskussioner med högt till tak, fast utan de dumheter som produceras av en del deltagare.

                        /Mikael Mayer
                        Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

                        - Lars Falk

                        Kommentar

                        • skorpio
                          Användare
                          • October 2004
                          • 244

                          #13
                          citat:Ursprungligen skickat av Mikael

                          citat:Ursprungligen skickat av skorpio

                          Måste bara igen få komentera i detta ämne.Tycker nog många av er gör ett problem av något som inte är det igentligen.Visst är ett ofog att "bara" gå in här och provocera...Men som Hasse H redan nämt så är det ju faktiskt de "genuint intresserade" dom seriösa som håller trådarna vid liv....skit i och gå in och hugga på allt.. skit i att pika tebax....=tråden självdör....Att typ döda forumet för dom som ej är medlemmar är lika med att döda forumet helt.....Tror inte för en sekund att någon gör sig besvär att gå med i ett akvarieforum bara för att jävlas....tror nog att dom sökt sig hit för att dom faktiskt är intresserade av firrar....sen så en sen fredagskväll får dom horn i pannan...blir små lustigkurrar.....och jag förstår att många ser ett litet nöje i det hela...för ett litet litet felaktigt inlägg...och...BANG..så smäller det till...de seriösa hugger vilt omkring sig.....att just nöjet att läsa dom här trådarna ser man ju klart på mängden folk som är inne på dom...blir fyrsiffrigt på no time...Tror även att ett forum..vilket som helst blir ett sämre forum om inte lite vilda diskussioner får förekomma...frivilligt att delta....hittills så har väl inga "olagliga" saker kommit på tapeten vad jag vet.Att det sen blir lite "hårda ord" när vissa parter tycker totalt olika i vissa ämnen....ja det gör ju ett forum levande...och intressant för vissa. Så tycker nog att det här "problemet" är något som just NCS medlemmar håller vid liv och själva skapar genom att hålla liv i "Provocerande trådar"...Hasse H formulerade helt rätt!!!![8D]...Moss
                          Skorpio ser uppenbarligen inte problematiken i det hela utan blandar äpplen och päron hela tiden. Det är inte fråga om vad han kallar "vilda diskussioner" eller upphetsad polemik mellan några tråddeltagare. Alla kan trampa utanför vid något tillfälle utan att det gör något. Problemet är att vissa ständigt ligger på gränsen till det tillåtna och strax utanför och att dessa, lyckligtvis är de ett fåtal, med sina inlägg skapar irritation och dålig stämning på forumet. Skorpio själv är ofta en "gränsryttare" som använder nedlåtande och förklenande uttryck i sina inlägg och som, uppenbarligen, inte ser det olämpliga i sitt eget uttrycksätt. Det är som poängterats många gånger här i forumet inte lätt att fånga nyanser i det skrivna språket. Det blir lätt missförstånd och för den oinvigde kan en text som inte alls är avsedd att vara spydig eller elak framstå som högst olämplig.

                          Allt som krävs är därför en smula eftertanke från alla deltagare. Att diskutera dessa frågor är en väg till ett ännu bättre forum. Ett forum där det som nu finns utrymme för hetsiga diskussioner med högt till tak, fast utan de dumheter som produceras av en del deltagare.

                          /Mikael Mayer

                          ...Jaha då ska man få bannor av rektorn själv..huga
                          Säger som jag sa i det förra....du och jag är inte riktigt överens i mång o mycket.....Just blandningen päron/äpplen är ju det som gör forumet levande...hur kul är det att käka päron ständigt Herr Mayer?
                          Att jag upplevs som en gränsryttare..ja av dig allefall...tråkigt att höra.....men å andra sida så tycker nog jag det stora flertalet här kan rida med mig i så fall...risken med att bli missförståd att saker läses fel..blir till spydigheter.ja den går ju aldrig att få bort...speciellt inte om folk som ex vis du? har den föruppfattade meningen att det just är det man är ute efter....tycker det luktar lite:jag är bättre än du...sitta på pedistalsyndromet......Det här ju ett forum för diskussion...för erfarenhetsutbyta...för att få hjälp o råd.....och framför allt så får man tycka vad man vill om vad man vill eller????...I denna fråga tycker jag en sak du en annan...vi får helt enkelt acceptera det Herr Mayer...thats life
                          [8D]............Moss

                          Kommentar

                          • jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

                            #14
                            Vet inte hur siffrorna för NCS i stort ser ut men, har för mig att jag någon gång läst att själva forumet inte är så avgörande för NCS som förening och ekonomiskt.

                            Är så fallet ser jag ingen nackdel i att förlora användare som enbart är registrerade men inte medlemmar beroende på att alldeles för mycket uppgifter måste lämnas.

                            Jag vet inte riktigt men, nån sorts fullständig registrering skulle ju vara på sin plats, ett akvarieforum är ju så nischat så varför ska man överhuvudtaget ha besökare som har andra avsikter?

                            Mångfald är ju givetvis bra men inte om det resulterar i enfald

                            Mvh Jari

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

                              #15
                              1. Jag tycker att det skulle vara katastrofalt att bara NCS medlemmar skulle fa tillgang till forumet! a) vi behover alla ingangar till fler medlemmar och jag tror att forumet hor till de viktigare b) det finns en hel del personer som tillfor myket till forumet som inte ar medlemmar.
                              2. Jag tycker faktiskt inte att den namda profilen har visat speciellt mycket "gransrytteri".
                              3. Flera nummera "valartade" startade med stark "trollvarning". Detta visade sig med tiden vara fel. En hel del personer som gar in har gor det for att de ar intresserade av fisk och har mycket liten vana vid forum. Det ar latt att bli arg pga. att man tror att en person illvilligt forsoker vara dryg och bufflig samt forsoker satta en pa plats utan att sa ar fallet. Det hander mig fortfarande.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...