Rot som roten till det onda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • October 2004
    • 233

    #16
    Varmt tack för detta med kolet. Ska genast sätta igång detta.
    Men vad säger ni om det där med ljuset? Det är en uppenbar risk att lyset har varit på åtmisntone i några veckor utan uppehåll?
    Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • May 2004
      • 1403

      #17
      citat:Men vad säger ni om det där med ljuset? Det är en uppenbar risk att lyset har varit på åtmisntone i några veckor utan uppehåll?
      Oj då, det missade jag. Jag har själv gjort samma sak !
      I god tro trodde jag att timern fungerade i min lokal. Fiskarna började se bleka och trötta ut. Jag gjorde presis som du, kollade
      vatten värden och så. Allt verkade vara i topptrim ,men ändå inte !
      Fiskar började att dö utan att jag förstog varför. Ljuset måste ha stått på i minst två veckor (dygnet runt) innan jag kom in på den frågeställningen ! Jag litade helt enkelt för mycket på tekniken !
      Camenius ! Om ljuset står på dygnet runt en längre tid, så är det en "fish-killer" ,sanna mina ord ! M.v.h. -Mr.Fish-
      ps. kör med kolet ändå, det är lyxit,men bra, och jag antar att du redan skaffat det.

      Kommentar

      • Camenius
        NCS Medlem
        • October 2004
        • 233

        #18
        Har gjort rent, tagit bort rötter och städat i akvariet, därtill stoppat i kol i ytterfiltret.
        Är ändå ganska säker på att det var timern som orsakat mina problem. Den ÄR trasig, så lyset har varit på dygnet runt under flera veckor.
        F-n.
        Vore ändå instressant att höra kommentarer om detta. Antar att fiskar "inte går och lägger sig när de är trötta", utan styrs helt av huruvida det är ljust eller mörkt. Om mörkret inte infaller, agerar de som om det vore dag. Vilket gör att de helt enkelt blir "utmattade" efter ett tag om mörkret inte infaller.

        Eller,...?
        Legitimerad Nortonist.
        "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

        Kommentar

        • imported_n/a
          Användare
          • November 2004
          • 572

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av Camenius

          Har gjort rent, tagit bort rötter och städat i akvariet, därtill stoppat i kol i ytterfiltret.
          Är ändå ganska säker på att det var timern som orsakat mina problem. Den ÄR trasig, så lyset har varit på dygnet runt under flera veckor.
          F-n.
          Vore ändå instressant att höra kommentarer om detta. Antar att fiskar "inte går och lägger sig när de är trötta", utan styrs helt av huruvida det är ljust eller mörkt. Om mörkret inte infaller, agerar de som om det vore dag. Vilket gör att de helt enkelt blir "utmattade" efter ett tag om mörkret inte infaller.

          Borde va korrekt.

          Kommentar

          Arbetssätt...