Rot som roten till det onda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Camenius
    NCS Medlem
    • October 2004
    • 233

    Rot som roten till det onda?

    Har drabbats av döda fiskar i ett 650 litersakvaraium. De dör en i taget, plötsligt. Från ena dagen frisk, nästa dag död. Andra har sett hängiga ut någon dag och sedan dött. Märkligt nog inte flera samtidigt utan en efter en, som om de individuellt blivit förgiftade.

    Vattenväden analyserade och är helt OK. Alltid gjort täta vattenbyten. Inredning är finkorning sand från Bornholm, lavasten, några växter samt två riktigt stora rötter.

    Märkligt nog vill vissa firrar leka samtidigt som andra dör.Ingen logik alls. Plockade nu bort de två jätterötterna ur akvariet för att se om dessa är orsaken (jag vet väldigt lite om dem, enbart att en följt med vid ett akvarieköp min son gjort, den andra en rot han köpt vid tillfälle. Ingen av dem har vi haft i akvarium tidigare, därför misstanken). Långsökt?

    Synpunkter och råd?
    Legitimerad Nortonist.
    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."
  • medgix
    Användare
    • September 2004
    • 242

    #2
    Vad har du för fiskar i ditt akvarium? det finns juh dom som vill ha surt vatten (passar bra med rötter) också finns det dom som vill ha basiskt vatten (passar inte lika bra med rötter), men att fiskar har dött av för mycket rötter har jag inte hört talas om innan... det skulle väl vara i extremfall?
    Vad är det för rötter/lavastenar du har? vet att det kan finnas giftiga oljor i vissa rötter/lavastenar. Inget självplockat?

    Kommentar

    • Camenius
      NCS Medlem
      • October 2004
      • 233

      #3
      Vattenvärdena för fiskarna är bra vad jag kan se, har främst A metae, blåciklid, eldbuk, tuppkamciklid samt paletter. Därtill några rödmunstetror, barber och glasmal som några elever gett till skolan där akvariet står.

      Lavastenarna har använts tidigare under lång tid i akavarium för några år sedan. Borde vara OK. En rot kom med vid köp av beg akvarium (vet inget om den), den andra köpte min grabb av akvariebutik.

      En misstanke (dock ej stark) är att någon elev kastat snus eller fimp i akvariet?
      Legitimerad Nortonist.
      "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

      Kommentar

      • medgix
        Användare
        • September 2004
        • 242

        #4
        med andra ord så är vattnet i bra skick för dina fiskar... Jag kan inte tänka mig att en liten fimp kan göra så hemskt mycket med vattnet... men snus är nog ganska lömskt kan jag tänka mig... Prova att byta ut allt vatten men du kommer garanterat fortfarande bli av med en hel del fiskar då blåcikliderna är enna glupska rackare som garanterat inte kommer låta dina paletter, glasmalar,rödmunstetror och barber vara vid liv. dom är nämligen fin föda för dina stora ciklider.
        Det kan inte vara ddina stora ciklider som med andra ord tagit livet av dina små fiskar?

        Kommentar

        • Camenius
          NCS Medlem
          • October 2004
          • 233

          #5
          Uttrycker mig oklart: Många A metae, en enda (snäll) blåciklid som under en dryg månads tid låtit småfiskarna vara helt ifred. Blåcikliden agerar väldigt försiktigt (än så länge), trots att den är relativt stor.

          Tyvärr så dör firrarna av något som inte står rätt till. Småfisken verkar trivas vad som än pågår runt dem. Eldbukarna är borta,
          Legitimerad Nortonist.
          "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

          Kommentar

          • Camenius
            NCS Medlem
            • October 2004
            • 233

            #6
            detta föll bort i förra texten: liksom tuppkammarna. Några av metaen är också döda, de som är kvar ser ut som hälsan själv.
            Legitimerad Nortonist.
            "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

            Kommentar

            • skorpio
              Användare
              • October 2004
              • 244

              #7
              Har du ett helglas kar? eller är det något hemmabygge typ i trä?
              Målat invändingt? berätta lite mer "ledtrådar"......Moss

              Kommentar

              • Camenius
                NCS Medlem
                • October 2004
                • 233

                #8
                Akvariet är byggt här på skolan, men har utan problem hyst abborrrar, gäddor, mörtar mm tidigare. Enbart glas invändigt.

                Rätt typ av silikon har använts.

                Idag var två metae döda i morse (ursprungligt 12). Två till plockade bort vid 18-tiden eftersom de nästan låg på botten. Inga skador, tvärtom. De är färgranna och glänsande! Samtidigt förebereder sig det sista fiskparet vi fått till akvariet, för att leka!!!

                Den sista paletthonan uppvaktar den sista hanen glatt, hanen verkar ibland uppåt, ibland nedåt (ofta dåligt färgad). Övriga firrar pigga: dvs tetror, barber, en glasmal, 3 metae, en blåciklid, den sista 4-cm lilla tuppkamscikliden (av sex, något större) samt det lekande paret T Joka.

                Bytte igen mycket av vattnet, nästan hälften. Tog bort innefiltrets (3000-liter) skumgummiipatron för att öka cirkulationen och därmed syretillförseln. Ytterfiltret med makaroner och plastbollar (1000-liter) har jag ej rört efter uppstarten. Rötterna upplockade.

                (Sand från samma plats används i annat akvarium, stenarna har använts i annat akvarium för några år sedan.)

                Ska jag låta vattenbytena vara några dagar eller satsa på "totalrenovering"?

                Stort tack för alla råd och frågeställningar som kan lösa detta. Inom krt är akvariet lika tomt som skolbudgeten för detta.
                Legitimerad Nortonist.
                "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                Kommentar

                • medgix
                  Användare
                  • September 2004
                  • 242

                  #9
                  Om jag hade varit du så hade jag lagt fiskarna i hinkar och totalrengjort akvariet, skrubba stenar, rötter, rutor, byta filter i pumpen, och sedan fyllt på med nytt vatten och haft i fiskarna.

                  Kommentar

                  • Camenius
                    NCS Medlem
                    • October 2004
                    • 233

                    #10
                    Ja, du har säkert rätt. Det är antagligen så jag kommr att göra. Allt beror lite på vad som kommer att hända imorgon bitti.
                    Stort tack för dina synpunkter.
                    Jag gillar problemlösning, men inte detta och inte till det här priset.
                    Irriterande är att om jag gör som du logiskt föreslår så kommer jag förhoppningsvis tillrätta med problemet. Men jag får aldrig veta vad som var orsöaken.
                    Legitimerad Nortonist.
                    "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                    Kommentar

                    • Mr.Fish
                      Användare
                      • May 2004
                      • 1403

                      #11
                      Jävligt trist situation !
                      citat:En rot kom med vid köp av beg akvarium (vet inget om den),
                      Är denna rot av samma sort,som
                      kom ifrån akvariebutiken ? ,eller är den ett självplock ?
                      Om man har haft någon virus /bakteriesjukdom i ett kar, så måste/bör
                      denna inredning desinf/sterl.(dessa har en förmåga att gå i dvala;
                      även klara en längre torrtid ) innan man använder något av inredningen igen.
                      Innan du ger upp ! Pröva med att ersätta filtermediumet med kol (går bra att ha i en nylonstrumpa) Detta för att kolet har en mycket renande effekt på vattnet. -Mr.Fish-

                      Kommentar

                      • Camenius
                        NCS Medlem
                        • October 2004
                        • 233

                        #12
                        Tack för tipset med kol! Testar direkt imorgon.

                        Har i syfte att minimera alla "felkällor" tagit bort rötterna, vilket är synd för de gjorde sig väldigt bra och gav fint skydd för en del av firrarna. Tror dock att rötterna är "oskyldiga".

                        När jag "brainstormade" och tog med allt MER och mindre tokigt som kunde var orsak, upptäckte jag till min fasa att den timer jag fått av en kollega, inte fungerade. Har ljuset varit tänt dygnet runt i över en månad?! Om så, hur påverkar en sådan sak fiskarna? Har de dött av någon slags utmattning?

                        Någon som vet hur fisk påverkas av ständig belysning under lång tid?

                        Var tvungen att sticka från akvariet just när jag upptäckte detta och släckte ljuset manuellt, ska kolla timern igen imorgon.

                        Men, återigen, kan detta...
                        Legitimerad Nortonist.
                        "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                        Kommentar

                        • Camenius
                          NCS Medlem
                          • October 2004
                          • 233

                          #13
                          Just ja, om jag använder lkol, det är väl korrekt om jag placerar det i ett av ytterfiltrets korgar istället för lite av "makaronerna" eller "plastbollarna"?
                          Legitimerad Nortonist.
                          "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

                          Kommentar

                          • Mr.Fish
                            Användare
                            • May 2004
                            • 1403

                            #14
                            citat:Just ja, om jag använder lkol, det är väl korrekt om jag placerar det i ett av ytterfiltrets korgar istället för lite av "makaronerna" eller "plastbollarna"?
                            Ha bara kvar det "mekaniska grovfiltret" (=typ: filtermatta/vadd) i behållaren; om du har två stadier på reningen. Annars ersätter du typ
                            biobollarna, som du hade tänkt, med det aktiva kolet.
                            Och spara inte på kolet nu !
                            Förr i tiden använde man i mycket större utsträckning aktivtkol i filtren. Aktivtkol är det ultimata filtermediet, det tar bort : lukt/färg/gifter ur vattnet. Tyvärr så slammar det lätt igen om man inte finfiltrerar ingångsvattnet. #Och att det inte går återanvända enbart genom sköljning är nog en av anledningarna till att intresset har försvunnit hos "sötvatten-akvarisster(det är näst intill ett måste för en saltvatten akvarisst)
                            #Det går att återanvända kolet : Man lägger det på en plåt och hettar det, så att det upptagna ämnerna förångas (dock är jag osäker på om man blir av med upptagna tungmetaller i denna process) M.v.h. Mr.Fish

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • November 2004
                              • 572

                              #15
                              kan vara rätt knepigt med kol,funkar bäst om man låter vattnet väldigt sakta passera...Kan dock vara värt att prova för nått stämmer inte här,OM det finns nått giftigt i karet är det stor risk att kolet tar hand om detta....Är dock inte nått evighetsfilter så det måste förnyas.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...