Praktbotia i växtakvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jesper2
    Användare
    • October 2003
    • 49

Praktbotia i växtakvarium

Jag behöver en fisk som äter upp de alltför många sniglarna. Är praktbotia lämplig för det? Är de fredliga? Ger de sig på växter? Finns det alternativ som kanske inte blir så stora?

Mvh
    Jesper
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

Pakistanbotia funkar också. Även dvärgbotia, men de tar bara mindre snäckor. Finns säkert fler botior som fixar jobbet. De äter inte växter, men kan vara lite störiga mot fiskar som inte klarar stirrigt sällskap. En del individer kan nafsa lite på andra fiskar, mest av nyfikenhet antar jag, har aldrig märkt några fysiska skador på andra fiskar orsakade av botior.

Kommentar

• tropfrog
      Användare
      • July 2003
      • 1836

Praktbotiorna blir ganska så stora och stimmiga. Har man många stängelväxter som man planterar om ofta så bör man inte ha praktbotior, för dom river lätt upp växterna när dom stimmar runt i karet.

Som hasse sader så finns det många andra botior som håller efter snigelbeståndet.
      MVH
      Magnus

Kommentar

• Torsten
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 647

Fast nu tar det läänge innan Praktbotiorna blir speciellt stora. Och min erfarenhet e att dom inte river runt mera än andra, av samma storlek! =)

Kommentar

• skorpio
          Användare
          • October 2004
          • 244

Håller med Torsten.....Praktbotior är helt kanon för att utrota sniglar...dom är helt suveräna till det...+ att dom är skitsnygga.
          Visst dom kan bli stora med tiden....men växer sakta sakta sakta..och upplever inte heller jag att dom är till besvär eller ställer till extra jobb då det gäller växter....så vill du bli kvitt sniglar + få en attraktiv firre....Köp en praktbotia....ja några..de gillar sällskap.............Moss

Kommentar

• lisabeth
            Användare
            • December 2012
            • 124

KÖP FLERA BOTIER DÅ FÖR DE GILLAR ATT VARA I GRUPP GÄRNA MER ÄN 5 ST. DE ÄR TOPPEN FINA OCH INTE UPPLEVER JAG DOM SOM STÖRIGA TVÄRT OM.
            LISA
            lisa

Kommentar

• Niklas Olsson
              Användare
              • February 2003
              • 1156

citat:KÖP FLERA BOTIER DÅ FÖR DE GILLAR ATT VARA I GRUPP GÄRNA MER ÄN 5 ST.
              Håller helt med...

En trevlig liten botia som tycker om sniglar...

//Niklas

www.nofoto.se
              Nofoto på Facebook

Kommentar

• medgix
                Användare
                • September 2004
                • 242

tänk på att om du har någon annan fisk i akvariet så finns det en liten risk att dom inte har så fina fenor efter att du slätt i botian... min erfarenhet är att det är en av dom värsta fenätarna som finns...Jag avskyr dom =S

Kommentar

• skorpio
                  Användare
                  • October 2004
                  • 244

Att Praktbotior skulle vara några marodörer eller utpräglade fenätare...rent nonsens!!! Hur fräna som helst...har och haft dom ihop med alla tänkbara arter....Från små rödmunnar till stora Discusar....Även ihop med Jaguarer....men det är inte att rekomendera.....försvann några typ .....Men annars riktiga spellivinkrar...sen må vara att man "hatar" dom ..en smaksak ju...
                  tycker själv dom är ascoola[8D]....Moss

Kommentar

Arbetssätt...