If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
På denna diskussida kan man läsa att de använder lunelax som bindemedel i diskusmixen. Någon här inne som har erfarenheter att anävnda lunelax som bindemedel?
Om du menar mellan Lunelax och Visibli så kommer jag att prova Lunelax.
Drömmen om 600 lever kvar...men denna helg flyttar vi till större lägenhet...en trea på 77kvm. Jag får se vad det blir för utrymme kvar till min dröm.
Det ska dock bli grymt skönt att finna bättre plats åt mina nuvarande akvarier då de stått inklämda i vardagsrummet och inte speciellt bra placerade heller...
Din hälsa är allt för oss. Vi är här när du är sjuk & när du vill vara frisk. Handla egenvård & hämta ut recept i butik eller online på nätet med snabb & fri frakt.
Skämtar ni eller menar ni allvar? Har era fiskar analfissurer och hemorrojder? =)
Nja Visseligen så används Lunelax vid dessa besvär men det är väl snarare den mjukgörade effekten man är ute då. Vem vill va hård i magen om man har hemorrojder,
Lunelax består till huvuddelen av indiskt loppfröskal Ispaghula. Som förövrigt är nära besläktat med vårt svenska grodblad Vilket också är en gammal känd medicinalväxt. Dock har loppfröskalet en mycket god förmåga att binda vatten samt även sänka blodfetter. Rikt på fiber och det används därför i första hand som ett bra bulkmedel.
Jag har använt det i flera år nu utan att märkt några negativa effekter. Det är också lätt att jobba med har man för lös mix är det bara att ströa ner en dospåse samtidigt som man rör om. Mixen stelnar omedelbart o håller bra ihop sedan även när man matar.
Dels är det lätt att använda, dels hjälper det tröga o förstoppade magar. O diskusen(som jag har)kan ju vara kinkig med detta ibland. Gelatin t.ex har väl bara en klisterfunktion.
Om det binder bra och är utan gristarmar så måste det ju vara bättre än gelatin?
Undrar som voodoo, smutsar det ner mindre tror ni? Kan man få mixen ännu "hårdare" med detta jämfört med gelatin (eftersom lunelax inte är animaliskt borde risken för överdosering inte vara någon risk).
Min räkmix är snart slut så det är dags att göra en ny.
Tänkte då testa med Lunelax i den nya, de som har använt detta förut hur mycket Lunalax doserar ni per kg räkmix, eller går ni på känsla?
Kommentar