NCS förslag

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • So
    NCS Medlem
    • August 2003
    • 177

NCS förslag

Skulle inte vi i NCS kunna göra mer för att stödja olika projekt eller personer som direkt eller indirekt bidrar till att utsatta ciklider eller dess biotoper räddas? Det skulle t.ex. kunna ske genom en insamling på ciklid.se där både medlemmar och icke medlemmar kan skänka en slant. Med snart 1300 medlemmar skulle det nog gå att få ihop en ansenlig summa pengar om intresse finns. En annan idé är att NCS utökar sina stipendier till att även omfatta detta område.

Insamlingen.
    NCS medlemmar kommer med förslag på olika existerande projekt och syrelsen utser ett av dessa. Insamlingen pågår under en viss tid och pengarna delas ut. Kanske går det att ha 2 sådana insamlingar per år.

Stipendiet.
    NCS medlemmar kommer med förslag på en person, eller grupp av personer, som utmärkt sig genom någon form av arbete med relation till cikliders fortsatta existens i sin naturliga miljö.

Det här är bara ett par idéer som fortfarande är på yngelstadiet och naturligtvis behöver dom utvecklas ytterligare, men om fler medlemmar och NCS styrelse också tycker att detta är angeläget så kan vi säkert få någon av dom frisimmande ganska snart.
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Ungefär sånna tankar hade jag om mina viktoriaciklider. Men när jag funderade lite längre så räddas ju inte biotopen eller arterna för att vi väljer att ha dem i akvarium. Jag personligen tror att det skulle vara omöjligt att återinsätta fiskarna igen. Visst det kanske går men skulle de överleva?
    Det enda bästa vore om hela världen beslutade sig för att inte fånga fisken alls, utan att den fick vara kvar i sjön.

Men annars har jag varit inne på samma bana som man tror är så himla bra men kanske inte är så bra när man tänker efter.

Det var mina tankar omkring ämnet.
    Mvh
    Robin

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

citatet enda bästa vore om hela världen beslutade sig för att inte fånga fisken alls, utan att den fick vara kvar i sjön.
      Vad hjälper det om orsaken till att många viktoriaciklider utrotats är inplanteringen av nilabborren.

Kommentar

• malawi_voodoo
        Användare
        • July 2002
        • 790

Jomen det låter ju som en höjdar ide att ha insamling för att rädda djur och natur
        /Glenn Wouda

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

citatkulle inte vi i NCS kunna göra mer för att stödja olika projekt eller personer som direkt eller indirekt bidrar till att utsatta ciklider eller dess biotoper räddas?.......
          En annan idé är att NCS utökar sina stipendier till att även omfatta detta område.
          Så här står det i NCS regler för stipendiet
          "Målsättningen med Nordiska Ciklidsällskapets stipendier är att de skall främja ciklidhobbyn, kunskapen om ciklider och deras beteende och/eller bevarandet av ciklider i deras naturliga miljö.
          Så det står faktiskt redan inskrivet i reglerna att denna möjlighet finns.

Om det skall startas en insamling så skall det nog först finnas ett reellt projekt att samla in pengar till.
          Sedan bör man också vara medveten om att även ett litet bevarandeprojekt kostar en ansenlig summa pengar så det bästa är nog att samarbeta med någon miljöorganisation.
          Lämpliga projekt vore t.ex. de som Ken McKaye redogjorde för på ciklidstämman senast.

Kommentar

• endymion

Helt kört e det inte med victoriaciklider läs detta för att se att det finns vissa möjlighter http://www.cichlid-forum.com/article...ion_uganda.php

Kommentar

• So
              NCS Medlem
              • August 2003
              • 177

Missad stämman.. Vilka var dessa projekt? Länkar?

Jag tror (naivt eller inte…) att vi faktiskt kan göra ganska mycket om vi bara vidgar våra vyer!

"Målsättningen med Nordiska Ciklidsällskapets stipendier är att de skall främja ciklidhobbyn, kunskapen om ciklider och deras beteende och/eller bevarandet av ciklider i deras naturliga miljö.”

Vad har hittills gjort från NCS sida i denna riktning? Vi kan göra mycket mer!
              Jag vill inte att detta bara är en fras i NCS deklaration utan något som vi faktiskt strävar efter.

Någon som är intresserad?

Kommentar

• So
                NCS Medlem
                • August 2003
                • 177

Ett litet klargörande bara…Uppstyltat och stelt som det kan låta…

Jag vill på inget sätt lägga ansvaret för denna fråga enbart på NCS styrelse utan absolut betona den delaktighet som varje medlem har! Kan vi fortsätta att acceptera en nästan obegränsat fångst av speciella arter eller färgformer och fortfarande hävda att vi stödjer ” bevarandet av ciklider i deras naturliga miljö” ? Är vi bara hycklare som köper en VF ciklid och i längden bidrar till utrotning av arten eller den speciella färgform som för tillfället är mest populär? Finns det ett djupare engagemang hos NCS medlemmar eller kramar vi bara den som har den ”coolaste” fisken för dagen?

Kommentar

• Gimpan
                  Användare
                  • August 2003
                  • 183

Angående viktoria så är ju Nilaborren själet till utrotningen men problemet med att sedan få bort den är ju att befolkningen runt sjön(sjöarna) lever på fisket av just Nilaborren. Tar du bort den för att Haplochromis arterna mm ska överleva har man istället ihjäl befolkningen och i det fallet ligger väl antagligen människan en bit högre upp på näringskedjan Annars skulle man ju kunnat ta upp så många av arterna som möjligt och sedan plockat bort all fisk för att sen sätta tillbaka dom bevarade arterna...lättare sagt än gjort dock
                  Även om oxå jag ses naiv så gillar jag So´s vilja till att försöka ge någon kämpe en större chans att lyckas! Bra intiativ!!
                  JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

citat:men problemet med att sedan få bort den är ju att befolkningen runt sjön(sjöarna) lever på fisket av just Nilaborren. Tar du bort den för att Haplochromis arterna mm ska överleva har man istället ihjäl befolkningen och i det fallet ligger väl antagligen människan en bit högre upp på näringskedjan
                    Det visades ett TV-program om detta för drygt ett år sen som konstaterade att resulatet av inplanteringen av nilabborren blev precis tvärtom mot vad du påstår nämligen att - inplanteringen av nilabborren ledde till att befolkningen runt Viktoriasjön fick det SÄMRE

citat:Är vi bara hycklare som köper en VF ciklid och i längden bidrar till utrotning av arten
                    Vi är hycklare om vi tror att handeln med VF leder till utrotning av av arter. Tvärtom så i det stora hela så är vildfångst positivt både för miljön och människan eftersom det gör att naturen med små fiskar får ett värde i sig och då minskar risken för skogsavverkning och utsläpp.

citat:Vad har hittills gjort från NCS sida i denna riktning? Vi kan göra mycket mer!
                    Jag vill inte att detta bara är en fras i NCS deklaration utan något som vi faktiskt strävar efter.
                    I detta fall så handlar det om vilka regler som anges för stipendierna och NCS styrelse har inte på något sätt missgynnat de som kommit in med ansökningar i den riktning du förespråkar efetrsom det aldrig kommit in några sådana.
                    NCS styrelse jobbar helt på ideell basis och att driva ett projekt som detta är ett heltidsarbete och det kan knappast komma ifråga för en liten organisation som NCS.

citat:Missad stämman.. Vilka var dessa projekt? Länkar?
                    Ola kan säkert redogöra bättre för detta eftersom han hörde Ken på Akvariets Dag alldeles nyligen och där tog Ken upp samma ämne.

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Det handlar om att göra nationalparker större, sätta ihop lake malawi national park med fler parker, fixa möjlighet att elda annat än ved, skjöodla fisk, utbilda folk, få dem att inse OCH utnyttja resursen som fiskarna är på ett uthålligt sätt osv. Projektet har sökt en extrem summa pengar från världsbanken för att utvidga det här.

För att göra en sak klar: MAN SKA ALDRIG SÄTTA UT ODLAD FISK I NATUREN OM FISKEN FINNS KVAR!

När det gäller Viktoriasjön så är situationen ännu värre eftersom att cikliderna evolutionärt svarat på både nilabborre och grumligt vatten. ATT INPLANTERA "GAMLA" VIKTORIACIKLIDER SKULLE VARA KATASTROFALT!

Det NCS bör göra inligt mig är att samarbeta med olika organisationer, föra deras råd vidare till NCS medlemmar etc. Kens råd var att helst köpa sjöodlad fisk men även vildfångat (men inte från Frankrike eftersom tjuvfiskare exporterar dit) samt åka dit och dyka och spendera pengar.
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

Tycker att "Kens projekt" vid Malwisjön samt Project Piaba http://www.angelfire.com/pq/piaba/ är två vettiga saker som vi skulle kunna stödja på olika sätt.

Jag vet inte hur det blev med det men på senaste ciklidstämman så visade Ken upp vykort på malawiciklider som lokala konstnärer målade (ger bl.a. arbetstillfällen). Jag föreslog då styrelsen att NCS skulle köpa in sådana till alla NCS medlemmar och dela ut till jul - detta vore ett konkret exempel på vad man kan göra.
                        Vet dock inte hur det har gått med detta - kanske någon i styrelsen kan svara?

Kommentar

• Gimpan
                          Användare
                          • August 2003
                          • 183

Oki Kjell levde dom alltså på exportering av viktoria? För jag antar att fiskpinnar av dom arter (vi) jag är intresserad av inte ger speciellt mycket näring Jag såg tyvärr inte det programmet.
                          Det där med tavlorna lät kul, en sån skulle jag vilja ha under granen.
                          JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

• Kjell Fohrman
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4619

citat:Oki Kjell levde dom alltså på exportering av viktoria?
                            Nej de åt fisken. Som jag skrev i en annan tråd så lever lokalbefolkningen runt sjön i huvudsak av fisk som de fiskar upp med nät från sina små kanoter.
                            Nilabborren är så stor att den sliter sönder deras nät och den "utrotar" deras naturliga matfisk (mindre fiskar). Nilabborrens tas istället upp av stora trålare så istället för arbete och mat åt 100.000 människor så drar nu 100 personer upp fisken med hjälp av dessa stora trålare.
                            Fisken går sedan till fiskfabriker och expoteras till den "rika världen".
                            Programmet visade bl.a. hur de tidigare fiskarna nu höll till i närheten av fiskfabriken där de i nåder kunde få i sig lite fiskrens.

Kommentar

• Gimpan
                              Användare
                              • August 2003
                              • 183

Tragiskt att det är så...jaja vad kan vi göra åt problemet?? Kan vi göra nått alls? Jag skulle gärna engarera mig i en sån fråga och på nått sätt kan man väl alltid hjälpa till. Skicka mig ett mail om det startas nått projekt där NCS behöver hjälp. Är alla myror så kommer stacken snabbt bli stor Kanske man kan skicka ner nät till byborna som klarar dom större fiskarna men släpper igenom dom mindre?
                              JimmY CasH

En "Viktoria" tack!

Kommentar

Arbetssätt...