Topp- resp. Bottenlistan

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Laesk
    Användare
    • February 2004
    • 2447

citat:Ursprungligen skickat av Lundensis

Jag tror många tröttnar på salvini eftersom de växer ganska sakta jämfört med en del större arter, dvs de sista centimetrarna mellan 16 och 20 cm går trögt.
    Ja min salvini har vuxit från 6cm till dryga 7 på snart 4 månader.
    Medans min Flowerhorn vuxit från 6cm till 13,5cm på samma tid .
    (går i samma kar)
    Lennart "Laesk" Axelsson
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Lundensis
      Användare
      • March 2004
      • 2262

citat:Ja min salvini har vuxit från 6cm till dryga 7 på snart 4 månader.
      Det där låter alldeles för lite. Är det en hona eller hane? Honorna växer lite långsammare och blir inte så stora. Blir den nertryckt av din flowerhorn? Vad ger du den för mat och hur ofta? Äter den mycket eller lite? Syns det några tecken på inavel, typ krokiga fenor eller något annat? Vet du hur länge den gått i affären innan du köpte den? Fiskar som går för länge i affären tenderar att "stanna" i växten, pga brist på utrymme och föda. Vet du om det var det sista exemplaret från den sändningen? De bästa exemplaren blir iregel sålda ganska omgående och de som blir kvar brukar vara de minsta.

Det finns många faktorer som påverkar tillväxten. Du kan ju prova att låta den gå ensam i ett eget akvarium och se ifall det hjälper. 1 cm på 4 mån. låter väldigt lite. Min salvinihane var ca 8-9 cm när jag köpte den mot slutet av sommaren 2003. Nu är den 18,5 cm.

Kommentar

• kungsholmen
        Användare
        • November 2004
        • 37

Intressant.

Kommentar

• cikliderna
          Användare
          • November 2004
          • 164

okej...enligt min åsikt...har du ett 720 kar så ska du ju naturligt vis ha...enligt mej då...hihihih,,,,Parachromis managuensis...jaguarciklider,,,,dom är hur härliga som hälst,,,väldigt lätt lekt å vet vad dom vill....påfågelciklid är åxå ett tips men då får du räkna med ett lite höjt mat konto....heheheh,,,men mitt tips är jaguarciklider....snygga,tåliga,dominant....ja dom är bara kung i karet

ha de

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

citat:påfågelciklid är åxå ett tips men då får du räkna med ett lite höjt mat konto....heheheh
            Skulle nog vilja påstå att matkontot blir detsamma oavsett om man har påfågel eller jaguarer, enligt mina erfarenheter.

Kommentar

• Gwendly
              Användare
              • December 2003
              • 374

eftersom alla verkar besatta i monster sa rekommenderar jag nagra mindre ciklider som ar helt underbara:
              HRP http://www.tangledupincichlids.com/i...duran.male.jpg
              Archocentrus spinossisimus http://www.tangledupincichlids.com/images/spin1.jpg
              Thorichthys sp. 'Mixteco blue' http://www.tangledupincichlids.com/i...luemixteco.jpg

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Gwendly

eftersom alla verkar besatta i monster sa rekommenderar jag nagra mindre ciklider som ar helt underbara:
                HRP http://www.tangledupincichlids.com/i...duran.male.jpg
                Archocentrus spinossisimus http://www.tangledupincichlids.com/images/spin1.jpg
                Thorichthys sp. 'Mixteco blue' http://www.tangledupincichlids.com/i...luemixteco.jpg
                japp! Det finns faktiskt små centralare som är supercoola... det behöver inte vara 40 cm grävskopa!
                Anders L

Kommentar

• Daniel Odell
                  Användare
                  • January 2003
                  • 2437

ja har ju faktiskt haft HRP som bubblare
                  de går tyvärr (med stort T) inte att få tag på i sverige, tror de skulle kunna lyfta hela CA-scenen lite till gemene man.
                  fish r friend

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

Kanske är det som är problemet med CA-scenen i Sverige... för mycket fokusering på jobbiga machofiskar. Hm... kanske dax för back to basic!
                    Anders L

Kommentar

• Gwendly
                      Användare
                      • December 2003
                      • 374

well, stora fiskar ar haftiga osv, jag forstar det, men det finns sma fiskar som ar roliga ocksa

Kommentar

• Lundensis
                        Användare
                        • March 2004
                        • 2262

Den där Archocentrus spinossisimus var en riktig läckerbit. Jag ska fortsättningsvis satsa på de inte allt för stora arterna, som ex. friedrichsthalii, JD, salvini, loiselli, tetracanthus, grammodes, med undantag för snällare arter som pearsei och bocourti. Ev. också beani och istlanum beroende på hur aggressiva de är. De större och aggressivare arterna (managuensis, doovi, motaguensis, festae, umbriferum) tar helt enkelt för stor plats. Märker tex hur stressande det är för de andra fiskarna in karet när managuensen leker. Det verkar som om de hinner med en omgång till innan jul. SUCK!

Kommentar

• FI
                          Användare
                          • August 2002
                          • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Lundensis

De större och aggressivare arterna (managuensis, doovi, motaguensis, festae, umbriferum) tar helt enkelt för stor plats. Märker tex hur stressande det är för de andra fiskarna in karet när managuensen leker. Det verkar som om de hinner med en omgång till innan jul. SUCK!
                          Det där känner jag tyvärr igen.
                          Men jag tycker fortfarande att jaguarcikliden är förvånadsvärt enkel att ha att göra med då de oftast får sin vilja igenom enbart genom att hota sin fiende medan de "mindre" arterna tvingas slåss för att lyckas med samma sak. Lekarna är helt klart knepiga men så är det ju med de flesta substratlekare som är bra föräldrar. Att sedan jaguarerna får enorma yngelkullar försvårar iofs det hela en aning men är verkligen lekande salvini, friedrichsthalii, JD osv enklare? Salvinin kan ju t.ex. vara rejält aggro även då de är förhållandevis små.

Jag vet inte om det fungerar men jag fick nyligen ett tips hur man skulle få amerikanare att fungera bra ihop. Överbefolkning. Typ. Man skulle husera flera par i samma kar, även ensamma individer bara för att få fler störningsmoment, på så sätt så fick inget av paren möjlighet att ta hela karet i besittning. Sedan skulle man flytta lekparen till ett eget kar då de visade intresse för lek och sedan flytta tillbaka dem så snart de började tappa intresset för ynglen. Man tvingades möblera om i huvudkaret då lekparet skulle flyttas tillbaka men i övrigt så var det tydligen inga problem. Det viktiga var att inte låta något par leka i huvudkaret.

Är det någon som har provat detta? I teorin så låter det som samma tankesätt som då man håller på med afrikanare, men man hör ju ofta att överbefolkning inte fungerar med amerikanare så jag vet inte. Då fiskarna är små så går det bra, det har jag själv provat, ju fler fiskar desto mindre problem blir det. Men fungerar det verkligen med stora fiskar?

Förlåt om det blev lite off-topic nu.
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

Kommentar

• Leopoldi
                            Användare
                            • February 2004
                            • 1082

Från en som aldrig haft en CA ciklid..... topplista....

C. bartoni
                            H. persei
                            Haitiensis

Kommentar

• Motaguensis
                              Användare
                              • June 2003
                              • 250

Hey
                              Jeg har ingen bunnliste når det gjelder central-amerikanske cichlider. Her er de artene jeg har likt best og som jeg syns er mest "hippe" av de jeg har hatt, og en liste av de jeg ikke har hatt.

Favoritt arter av de jeg har hatt, ikke i rekkefølge:
                              Parachromis friedrichsthalii
                              Parachromis motaguense
                              Parachromis dovii (selv om jeg bare hadde disse i 3måneder)
                              Vieja argentea
                              Vieja regani (har bare små eksemplarer, men dette er en art jeg allerede liker godt)

Arter jeg ikke har hatt:
                              Nandopsis tetracanthus
                              Parachromis loisellei
                              Nandopsis "Cichlasoma" grammodes
                              Nandopsis "Cichlasoma" beani
                              Hericthys bartoni

Preben

Kommentar

• Madicken

Tjenahej
                                Det här med poppislista! Som nybliven ciklidfantast så tycker jag att
                                sebraciklidenär helcool! Sedan så påfågelcikliden såklart...
                                Size does matter

Julefrid på er

Kommentar

Arbetssätt...