btn woodrock

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

btn woodrock

tittade lite på deras sajt, den finns bara upp till 160 i längd? går det att själv fixa med de bitar som finns så de passar till ett 720? dvs 2m. eller kommer det att komma fler bitar längre fram?
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

Det blir nog inte så snyggt att bygga på den upp till 2 meter.
    Det är mycket möjligt att systemet i framtiden byggs på, men efter vad jag vet så är det inget som kommer att ske inom den närmaste framtiden i alla fall.

Kommentar

• Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

inte snyggt? hmm..jag gillar den o tror det skulle funka fint i mitt 720. lite tråkigt bara att den är 40 för smal o 10 för låg. men priset är ju oxå helt klart lockande. en annan bra ide vore om det gick att gör de andra btn oxå i två eller tre delar. om man inte vill pilla med mittstagen.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

citat:10 för låg
        Det vet jag däremot att Woodrock som är 10 cm högre är på gång (sannolikt fösrta halvan av nästa år)

citat:en annan bra ide vore om det gick att gör de andra btn oxå i två eller tre delar.
        Då får man nog plocka fram sågen själv. Jag vet en del som gjort det men jag sjäkv tycker nog att det är betydligt lättare att ta bort mittstaget.

Kommentar

• roccster
          Användare
          • August 2004
          • 583

Johan, måste du verkligen ha hela bakgrunden täckt då?

Förmodar att du sett karet där man satt enstaka stora moduler för att få en passage effekt, riktigt snyggt faktiskt. Nu antar jag att du är ute efter någon slags Amazonas biotop vilket medför att den härligt klara blå färgen (karet jag pratar om hade som bakgrundsfärg) går bort.

Om du nu vill ha hela bakgr. täckt så håller jag inte med Kjell där. Klart du måste kunna firra till den sista biten om du kompletterar med en till, i varje fall när det gäller bredden. Hur du ska fixa höjdskillnaden blir lurigare. En idé jag fick när jag snackade med Deathdealer häromdan (omvänt problem iofs) var att man får fylla ut i nederkant med något. Det skulle kunna vara vanlig frigolit som du bara täpper till med. Efter det kan du ju antingen fylla upp med mycket sand och sten i bakkant. 10cm är ju ganska mycket och risken finns ju att sanden grävs bort. Du kan ju alltid flocka (lim och sand) frigoliten efter att du täpt till ifall de gräver bort sanden.

Hoppas du hänger med på vad jag menar. Håller med om att dessa modulerna är riktigt fina.
          MVH

/ Richard
          http://www.ornemark.com

Kommentar

• Johan
            Användare
            • August 2002
            • 3029

ja man skulle ju kunna typ silikon fast en list av friggo o försöka få den i harmoni med bakgrunde så den kommer upp en bit. bredden kanske man skulle kunna fixa till. lite svårt när man inte ser dem i real life om man säger så, en sak på bild. tycker det är diskriminering att om man har stort kar inte kan få den bakgrunde fy på er som gjort denna ..fy borde ändå tycker jag ligga i intresse för om de inte finns kan de ju inte sälja dem. nu kanske jag inte köper någon alls utan nåt annan bakgrund istället.

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

citat:tycker det är diskriminering att om man har stort kar inte kan få den bakgrunde
              Självklart är det diskriminering - men så är det väl med allt. Efterfrågan styr utbudet och priset. Själv får jag inte på mig de storlekar på kläder som finns i vanliga klädaffärer och får därför betala 3 ggr så mycket för en skjorta - that´s life.
              Om 50% av alla hade köpt 2 meters akvarier, istället för som nu kanske 1-2% så hade det säkert funnits betydligt fler 2 meters bakgrunder på marknaden.

citat:Om du nu vill ha hela bakgr. täckt så håller jag inte med Kjell där. Klart du måste kunna firra till den sista biten om du kompletterar med en till, i varje fall när det gäller bredden.
              Okej du vet säkert bättre - jag hara bara monterat Woodrock i ett akvarium (står på mitt kontor) så jag har svårt att förstå hur man skulle kunna förlänga den på ett snyggt sätt.
              Förklara hur du menar att man skulle göra - vore intressant att veta.

citat:Hur du ska fixa höjdskillnaden blir lurigare. En idé jag fick när jag snackade med Deathdealer häromdan (omvänt problem iofs) var att man får fylla ut i nederkant med något. Det skulle kunna vara vanlig frigolit som du bara täpper till med
              Eftersom Woodrock-systemet är slutet i nederkant så behöver det inte tätas - så frigolit kan man skippa helt. Eftersom de "moduler" som finns just nu är 46 cm höga och ett 60 akvarium i praktiken är ca 58 cm högt så innebär det bara att man får ha min. 12 cm med stenar/grus i bakkant.

Kommentar

• Johan
                Användare
                • August 2002
                • 3029

så det du menar kjell är att de kan inte simma upp i bakgrunde om de gräver sig igenom gruset under till?

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

citat:så det du menar kjell är att de kan inte simma upp i bakgrunde om de gräver sig igenom gruset under till?
                  Okej är det jättesmå fiskar så finns det ju alltid en risk, men de små hål som kan bli i skarvarna är lätta att täta till.
                  Som du kan se på detta foto http://www.backtonature.se/sweden/bi...ock-filter.jpg så är det inte ens tänkt att bakgrunden skall gå ner till botten. Detta är gjort med avsikt så att den skall passa i akvarier av olika höjd utan sågning.

Kommentar

• roccster
                    Användare
                    • August 2004
                    • 583

citat:
                    Okej du vet säkert bättre - jag hara bara monterat Woodrock i ett akvarium (står på mitt kontor) så jag har svårt att förstå hur man skulle kunna förlänga den på ett snyggt sätt.
                    Förklara hur du menar att man skulle göra - vore intressant att veta.
                    Nej det vet jag med största sannorlikhet inte och om du hade nämnt att du monterat Woodrock och hade den stående bredvid dig så kanske jag skrivit annorlunda. Min tanke var att visst borde man kunna kapa till, trixa och limma in en extra sektion på 40cm. Kapa, trixa och limma kan man göra med allt så länge man slipper att använda en skärbrännare.

Nu har jag ju inte monterat en vilket du har så kanske är det omöjligt att såga i en woodrock modul. Men om jag tar bilden på http://www.backtonature.se/sweden/woodrock-160_800.html och bara ser modulerna framför mig så nog ser det inte omöjligt ut?

Kan man inte sätta en w46H på vardera sidan om w46I? Kanske inte ser bäst ut men om man kompletterar med sjysta stenar framför så tänker man nog inte på att det är samma modul.

Bara mina 5 cent men du vet säkert bättre.
                    MVH

/ Richard
                    http://www.ornemark.com

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

citat:Kan man inte sätta en w46H på vardera sidan om w46I? Kanske inte ser bäst ut men om man kompletterar med sjysta stenar framför så tänker man nog inte på att det är samma modul.
                      Kan och kan, visst kan man det, men jag har svårt att se att det kan göras så att det blir snyggt.
                      Så dels tar det tid (tar betydligt längre tid än att demontera och montera mittstaget för de vanliga bakgrunderna) och dels är risken uppenbar att det inte blir speciellt snyggt.
                      Då är det ju bättre att som du själv nämner använder de vanliga modulstenarna - betydligt enklare och snyggare.

Kommentar

• Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

men att köpa den btn med den stor roten kostar 4990 o den woodrocken kostar 2700 o sen tycker jag wooden är snyggare, inte så statisk.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Du får väl göra som jag - ha både och[:p]

Kommentar

• roccster
                            Användare
                            • August 2004
                            • 583

Now that´s a cunning plan, Kjell!