Nu har jag fått mina zebramalar. Fridlysta ??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • December 2002
    • 1934

Få man fråga hur många fiskar man har med sig he efter en sådan resa ??
    Vad kostar det att få hem fisken??

Kommentar

• Stefan P

Nu är jag helt grön-blå av avundsjuka!
      Snackade med en kompis igår som kände några som varit där. Han trodde att det kostat ca 20´. Så låt oss säga mellan 20-30´ med frakt, tull och veterinärbesiktning.
      Kaj.p, du är utsedd till samordnare.
      Jag ska definitivt med.
      Kom igen nu Ni andra, det är bara 3 platser kvar.

Kommentar

• wenger
        Användare
        • February 2003
        • 233

Jag vill oxå med nu är jag ju grön av avundsjuka. Hör gärna av dig till mig oxå.

Kommentar

• Larry Stockholm
          Användare
          • November 2004
          • 343

Tydligen fanns det stort intresse för en sån här resa. Naturligtvis sällar jag mig till de intresserade, annars hade jag inte fört det på tal. Mot Brasilien....
          Lasse Omfors

Akvaristiken går i vågor

Kommentar

• medgix
            Användare
            • September 2004
            • 242

Jag förstår inte... Är det 20 - 30.000 per person???
            Låter riktigt häftigt att få göra en sån sak...
            Tror ni man kan bo i tält mitt i djungeln (har alltid varit en dröm)... Jag skulle plocka med mig så mycket fisk att vår lokala akvarieaffär hade gått i konkurs []...
            Men det tar ett tag att samla på sig såna pengar...

Kommentar

• MarcusHBG

L-46 Zebra finns att köpa i Kungsbacka på Zoomässan,999kr/st 3st 795kr/st. Jag köpte 6st, storlek 4-7cm, där fanns nog 20st till.
              Annars i Köpenhamn hos Zoocity. Haft mina i två veckor och de är mycket pigga och äter bra. De som ska köpa köp flera så ni har en rimlig chans att odla dem. Finns även en mycket duktig odlare i Danmark som drar upp hundratals , men alla är uppbokade av tyskarna för lång tid framöver. http://www.zoomassan.se/

Kommentar

• kaj.p
                Användare
                • April 2002
                • 2294

citat:Ursprungligen skickat av MarcusHBG

L-46 Zebra finns att köpa i Kungsbacka på Zoomässan,999kr/st 3st 795kr/st. Jag köpte 6st, storlek 4-7cm, där fanns nog 20st till.
                Annars i Köpenhamn hos Zoocity. Haft mina i två veckor och de är mycket pigga och äter bra. De som ska köpa köp flera så ni har en rimlig chans att odla dem. Finns även en mycket duktig odlare i Danmark som drar upp hundratals , men alla är uppbokade av tyskarna för lång tid framöver. http://www.zoomassan.se/
                Hmm Luktar lite troll här. Fö finnas de på Nyby diskus för 475 Dkr.
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

Kommentar

• Mr.Fish
                  Användare
                  • May 2004
                  • 1403

Ja Larry ! -.Håll dom i liv !!!, cuote]Nu är man helnöjd efter att ha kommit över några zebramalar. Inte så lätt att hitta, men ett jättetack till "Discusred" som tipsade mig. Det blev en restur på 120 mil t.o.r. och nu simmar de i akvariet. Tydligen ligger det ett fiskeförbud på den här fisken i Brasilien på grund av överfiskning. Jag vet inte om det stämmer, men det finns gott om kunniga mäniskor på de här sidorna så nån kan säkert säga hur det ligger till. Är det något speciellt jag ska tänka på nu med de här nykomlingarna i tanken?
                  Larry[/quote]

Kommentar

• kaj.p
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2294

citat:Ursprungligen skickat av medgix

Jag förstår inte... Är det 20 - 30.000 per person???
                    Låter riktigt häftigt att få göra en sån sak...
                    Tror ni man kan bo i tält mitt i djungeln (har alltid varit en dröm)... Jag skulle plocka med mig så mycket fisk att vår lokala akvarieaffär hade gått i konkurs []...
                    Men det tar ett tag att samla på sig såna pengar...
                    Man bor 1-2 nätter iland. Sedan bor man på en båt. Komforten är typ hängmatta. Har dock mailat ut till alla i denna tråd som var intresserade. Tror det var 7 st i tråden som anmälde sitt intresse. Dock har bara Patrik o Stefan som svarade på mitt mail. Men efter kontakt med Brasilienexperten så är det denna framförhållning man måste ha. Så Patrik o Stefan jag mailar er i veckan. Vet fler som vill hänga på.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

Kommentar

• Mr.Fish
                      Användare
                      • May 2004
                      • 1403

Öhh. Larry !
                      citat:Tydligen fanns det stort intresse för en sån här resa. Naturligtvis sällar jag mig till de intresserade, annars hade jag inte fört det på tal. Mot Brasilien....
                      Fantastiskt Larry ! Den här resan vill jag veta mer om...
                      Maila mej mer info !! -Mr. Fish-

Kommentar

• Mike_Noren
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2695

citat:Tydligen ligger det ett fiskeförbud på den här fisken i Brasilien på grund av överfiskning. Jag vet inte om det stämmer, men det finns gott om kunniga mäniskor på de här sidorna så nån kan säkert säga hur det ligger till.
                        Electronorte bygger en serie kraftverksdammar i Rio Xingu, som kommer att dränka de forsar som zebraplecon bor i. Möjligen kan arten överleva i några av biflödena, och fridlysningen är för att skydda såna eventuella restpopulationer.

Kommentar

• Mr.Fish
                          Användare
                          • May 2004
                          • 1403

citat:Electronorte bygger en serie kraftverksdammar i Rio Xingu, som kommer att dränka de forsar som zebraplecon bor i. Möjligen kan arten överleva i några av biflödena, och fridlysningen är för att skydda såna eventuella restpopulationer.
                          Det är det samvetet vi måste leva med...Det verkar inte
                          finnas någon just koll ,över vad som fiskas ur S,Amerika....-Firrarna
                          kommer i från Västlänningarnas -BEGÄR! (I incl.) -Mr.Fish-

Kommentar

• Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2695

citatet är det samvetet vi måste leva med...Det verkar inte
                            finnas någon just koll ,över vad som fiskas ur S,Amerika....-Firrarna
                            kommer i från Västlänningarnas -BEGÄR! (I incl.)
                            Hmmm... tja, fast den vilda zebraplecons fridlysning och blivande sällsynthet beror alltså på att den brasilianska regeringen satsar enorma summor på att "utveckla" det "efterblivna" inre amazonas, inte överfiskning. Extra tragiskt är att projektet varken verkar behövas eller kommer att gå med vinst, men regeringen fortsätter driva det pga att de har investerat för mycket prestige i det för att avbryta det. Ungefär som kärnkraftsavvecklingen i Sverige.

Eftersom zebraplecon till skillnad från andra möjligen utrotade L-mals-arter (som blue-eye plecon) är ganska lätt att odla, så räknar jag med att den kommer att vara tillgänglig i hobbyn även i framtiden, och att priset kommer att sjunka i takt med att tillgången på odlad fisk ökar.

Kommentar

• MarcusHBG

citat:Ursprungligen skickat av kaj.p

citat:Ursprungligen skickat av MarcusHBG

Hmm Luktar lite troll här. Fö finnas de på Nyby diskus för 475 Dkr.
                              Slut hos Nybys sedan länge, ringde dem för 3 veckor sedan och de var slut. Prova www.l46.de där finns vad de kostar i Tyskland.

Kommentar

• Ricard
                                Användare
                                • August 2003
                                • 476

Jag har läst denna tråd med spänning och funderar på några saker... Detta är en vacker mal som lämnar en oberörd men en (kanske?) känslig fråga: är det drömmen om att "bli rik" eller att kunna finansiera sin hobby, som gör att man lägger ner nästan 5000:- på en grupp om 6 fiskar som kan dö precis när som helst..?

Jag ställer inte frågan för att anklaga ngn på ngt sätt utan jag bara undrar... Skulle själv vilja lyckas odla en annan L-mal som heter L14 eller Scobiancistrus aureatus... Jag har börjart odla vanliga ancistrus för att ha ngn erfarenhet med mig när jag försöker med L-malarna... Hur har ni gjort, har ni testat med annan mal för att få mer "koll" inför dessa rariteter..? Som ngn var inne på så är arterns känsliga läge förpliktande - eller hur!?
                                mvh.
                                Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

Kommentar

Arbetssätt...