Tips_utbildning/kamera

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Olsson
    Användare
    • February 2003
    • 1156

Tips_utbildning/kamera

Vore intressant att veta om det finns nån kurs i detta med fotografering som skulle rekommenderas ?
    Tycker mycket om att fota men e ju inte så man har så koll på vad det egentligen man gör...blir mycket auto/halvauto [)]
    Har även funderat (länge) på att införskaffa en digitalkamera snart om ekonomim säger ja..å d måste den hahaha.
    Den jag känner att det jag VILL ha är Konica Minolta Dynax 7D, mycket på grund av att det verkar vara en bra kamera och att jag har objektiven eftersom jag har Minolta system innan.
    Nå'n med erfarenhet av denna kamera?
    Vore även intressant att höra vad ni rekommenderar...
    //Niklas

www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    • 9579

Jag skulle rekommendera att läsa en grundläggande fotobok som t ex "Stora fotobaken". Men inköpet av en digitalkamera brukar också behovet av ett bildbehandlingsprogram öka, därför rekommenderas även en bok om det.
    Konika Minolta's DSLR-kamera är för ny för att du ska få några erfarenheter av den. Här kommer en utförlig test senare:

Enligt specifikationerna ser det ut att vara en riktigt bra kamera i prisklassen. Återstår att ser vad den går för i praktiken.

Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Zaphi
      NCS Medlem
      • July 2002
      • 5395

Jag har skrivit ett grundläggande fotokompendium som publicerats på nätet i PDF-format. Kanske kan det hjälpa dig lite? Det finns på:

www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Micke
        Användare
        • April 2002
        • 9579

En första test av Dynax 7D:
        Vi träffade Konica Minolta Dynax 7D, klämde, kände och tog en promenad

Kommentar

• Sven W
          Användare
          • October 2003
          • 157

Innan jag skaffade digitalkamera kunde jag inte mycket om foto. Numer slår jag dock av de flesta auktomatfunktioner eftersom resultatet blir bättre. I besvärliga situationer kör jag helmanuellt.

Mitt tips och det sätt jag gjorde, var helt enkelt att ta mycket bilder. Strunta i motiven till att börja med, testa istället olika inställningar på ett och samma statiska motiv. På det viset bygger man snabbt upp en känsla för hur kameran fungerar. Det roliga med digitaltekniken är att det inte kostar något att ta dåliga bilder, det är bara att experimentera på.
          /Sven

Kommentar

• Niklas Olsson
            Användare
            • February 2003
            • 1156

citat:Jag har skrivit ett grundläggande fotokompendium som publicerats på nätet i PDF-format. Kanske kan det hjälpa dig lite? Det finns på: www.zaphi.com/aqua/artiklar.htm
            Kanonbra med kompendiet...intressant
            citat:Jag skulle rekommendera att läsa en grundläggande fotobok som t ex "Stora fotobaken".
            Är nog som du skriver, bäst å börja med det grundläggande...har nog tebax det senare.
            citatet roliga med digitaltekniken är att det inte kostar något att ta dåliga bilder, det är bara att experimentera på.
            Japp, e ju det som ska bli så kul. Med kameran man har idag så får man knäppa några kort och sen vänta till framkallning och "hoppas" på att dom ska bli bra. Men det har ju sin tjusning det också.

Ringde och pratade med fotohandlarn idag och under tiden kom jag på en grej som jag inte tänkt på [xx(] "måste" ju köpa till ett macroobjektiv också...nåra tusenlappar till.
            Testet du länkade till Micke verkar ju iaf. vara hyfsat betyg för kameran.
            //Niklas

www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook

Kommentar

• Ralph
              Användare
              • May 2002
              • 736

Jag har testat Dynax 7D:n och den är verkligen super. Min EOS 20D kan slänga sig i väggen vad gäller byggkvalitet och känsla i reglage osv. Vad gäller bildkvaliteten så räcker 6 Mpixel hur långt som helst, det är objektiven som gör skillnaden.

Vettiga macroobjektiv: Sigma 50/2,8 eller Tamron SP 90/2,8. Lite beroende på hur lång brännvidd du vill ha förstås.

Kommentar

• Niklas Olsson
                Användare
                • February 2003
                • 1156

Sigma Objektiv Af 50/2,8
                Tamron SP 90/2,8
                Minolta AF 17-35mm f/2,8-4 (D)L

Grekiska för mig..
                Vilket kommer man närmast med?
                Vad står SP för?
                Antar att AF står för autofokus å d e väl bra?
                //Niklas

www.nofoto.se
                Nofoto på Facebook

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Tamron SP AF90mm F/2.8 Di Macro 1:1
                  SP= Modellserie Super Performance
                  AF= AutoFocus
                  90mm= brännvidd
                  F/2.8= Största bländaröppning
                  Di= Digitally Integrated Design (optik anpassad för digitalkameror)
                  Macro 1:1= Macro med avbildningsskala 1:1 på filmplanet

Närmst motivet kommer man med den största brännvidden (högsta talet).

Kommentar

• Niklas Olsson
                    Användare
                    • February 2003
                    • 1156

citat:Jag skulle rekommendera att läsa en grundläggande fotobok som t ex "Stora fotobaken".
                    Nu är den införskaffad iaf.

Någon som skickat efter kamera från annat land och i så fall: Blir det billigare? Problem med garantier coh service?
                    //Niklas

www.nofoto.se
                    Nofoto på Facebook

Kommentar

• Joakim Draktoft
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 7334

Oftast kan det vara problem med garantier vid så kallad "gråimport"

Tidigare var det vanligt att mycket foto-folk åkte till New york och handlade, eftersom allt var/är billigare där.

Garantier gäller nu tex. för Nikon endast i Europa om kameran är köpt här.

Joakim Draktoft
                      f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Tony
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4594

Det är ju helt klart lite synd att vi bor såpass utspritt.. Det finns ju en massa kunskap om foto bland ncs-typerna, och en kurs hade vart perfekt.

Jag har haft min Canon 300D i en månad och ett Tamron SP90mm i en vecka. Jag har väl börjat förstå de mest grundläggande funktionerna/teknikerna men jäklar vad mycket det är att hålla reda på. Framförallt användandet av macroobjektivet kräver nog nått tusental bilder innan det sitter som det skall.
                        Tony Englund

Kommentar

• Kjell Nilsson
                          Användare
                          • January 2003
                          • 50

Ang. köp från utlandet finns det en liten artikel på www.fotosidan.se som tar upp detta.
                          Tony, vad är det som du tycker är svårt med macroobjektivet?

Kommentar

• Tony
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4594

Kjell, jag tycker framförallt skärpedjup är svårt att få ordning på. Jag vet i teorin hur man går tilväga genom att ha liten bländare osv, men i gengäld krävs ju så mycket ljus att det blir svårt att få själva bilden bra istället.

Om man räknar med hjälp av de formler som finns får jag fram att med ett 90mm objektiv och 60 cm avstånd till objektet (fisken i detta fallet) måste jag ha bländare 12,5 för att få 10 cm skärpedjup. 10cm skärpedjup känns nödvändigt för att fota lite större fiskar då de sällan svarar på min uppmaning att stå helt i linje med frontglaset

Så, med bländare 12,5 måste slutartiden ökas såpass mycket att fisken hinner simma ett par varv innan bilden är tagen. Lite överdrivet kanske, men jag tycker det är svårt..

Till sist verkar det som att alla som förstår sig på foto vägrar använda blixt då det ger en "platt" bild (vilket jag inte riktigt håller med om), men utan blixt måste det väl ändå vara omöjligt att fota en malawiciklid som aldrig är still.
                            Tony Englund

Kommentar

• Kjell Nilsson
                              Användare
                              • January 2003
                              • 50

Problemet med litet skärpedjup vid macrofotografering kommer du aldrig ifrån. Lösningen heter som du själv säger mer ljus eller högre känslighet i kameran. Blixt ger bara platt bild om blixtljuset faller in rakt framifrån mot motivet. Jag tycker du skall investera i en blixt till din kamera och placera den ovanför motivet. Det är en enkel och bra "nybörjar"teknik. Blixtens korta brinntid fryser alla rörelser och blixtljuset är såpass starkt att du kan använda någorlunda liten bländare. Du får gärna kolla in på min fotosite och se om det ger dig nåt tips: web.telia.com/~u31510321

Kommentar

Arbetssätt...