Du får pruta det ska man göra för varför ska man bara göra det utomlands??
Rådasand
Kollaps
X
-
-
Håller precis på och tvättar sjösten 1-3 mm (usch va skitigt!), och till 200*75 cm bottenyta får det åt 6 säckar a 20 kg. Det är 1000 spänn i sand.. hutlöst! ven vad gör man när man har bråttom
Edit: kanske ljuger lite, 5 säckar kanske räcker som det ser ut... få se när vattnet å rötterna kommer i, ser det snålt ut så får jag väl skicka en säck till då!Anders LKommentar
-
Jag har överdrivet mycket sand i mitt kar... hehe... jag har alltså 80 kilo engelsk sjösten...Och det är det skitigaste gruset man kan ha! Så jag förstår dig fullt anli... ps... det blev till att ha kvar scalarerna och idag köpte jag rödciklider och blåcikliderna kommer på fredag nästa vecka... Om det nu är så att mina scalarer får pisk så får jag ta o lämna in någon av arterna... Såg inte ditt inlägg innan jag hade gjort mitt val =S. Hatar att bestämma mig för arter när jag vill ha dom alla
Ingen som vill byta 80 kilo engelskt mot 50 kilo råda?[]Kommentar
-
Detta med rådasand gruvar man sig över....den innehåller kvarts som andvänds till filtersand för dricksvatten(?),Detta har akvarister snappat upp bla jag,ger 60-70 kr per 30kg på div bygghandel,likaså har akvariehandeln koll på detta o tar minst dubbelt upp(?),inget tryck på säckarna som säger att detta minnsan är akvariesand ni behöver inte vara oroliga för dom små liven=skäl till att ta ut högre pris.....mer en dubbelt upp vad bygg markanaderna tar är rent o skärt ocker!=eller jag ids inte handskas med dessa varor om jag inte får nog betalt.Kommentar
-
Som zooäffärsinehavare så måste man åka till byggbutiken, köpa sanden för samma pris som du ger hutti, sen låta den ligga på lager och binda kapital i väntan på att någon kund vill köpa den. Jag skulle inte kalla det ocker utan en väldigt bra kundservice.
MVH
MagnusKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av tropfrog
Som zooäffärsinehavare så måste man åka till byggbutiken, köpa sanden för samma pris som du ger hutti, sen låta den ligga på lager och binda kapital i väntan på att någon kund vill köpa den. Jag skulle inte kalla det ocker utan en väldigt bra kundservice.
MVH
MagnusKommentar
-
Det bästa du kan göra är att ta dig till Råda sand i lidköping och hämta all den finaste sand du behöver för en tia
MvhKommentar
-
På tal om dyr sand!!
Kila in i en blomsteraffär/inredningsbutik och kolla in kilopriset på avnlig sjösten!!! Där snackar vi priser som får guld att verka dyrt!
Jag står på mig - Imazo´s sand dvs den svart/bruna slår allt annat jag har sett (utan tvekan)
Deathdealer"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!Kommentar
-
Jo du Herr död har du rätt i..köpa på en blommaffär..oj va det skulle dra iväg då du.....Klart man åker till en byggaffär när man köper sand....en påse råda 30 kg kostar ju inte mer än som någon nämde..en 60-70 kr.....För det priset så kan man kosta på sig utan att tveka att helt enkelt köpa nytt när det är storrengöring på g.
Själv brukar jag tömma upp i en hink först...spola rikligt med vatten..röra om lite....sen i karet....blir kristallklart på knappa ett dygn....Lätt smidigt och billigt.Klart det är snudd på ocker av djuraffärer att mer än dubbla priset när man köper där...visst binder kapital...visst är en service....och visst är ju frivilligt att köpa....fast rent principiellt....jo snudd på ocker [8D]..MossKommentar
-
Men då kanske jag inte ska ge upp än !
verkar juh som det verkligen finns billig rådasand att få tag på...
Cutekid ->>> Jag kan juh säga på en gång, att om jag hade haft körkort så hade jag definitivt åkt till lidköping...
och deathdealer ->>> vad menar du med Imazo´s sand dvs den svart/bruna slår allt annat jag har sett (utan tvekan)?
blir lite nyfiken ).
vad används rådasand till förutom akvariegrus då? Jag trodde att akvariet var ändamålet med gruset []...
Jag får ta o kila opp t' woody och kolla vad dom vill ha för 50 kg grus.Kommentar
-
Som redan nämts..så har man det..eller det säljs som filtersand till dricksvattensanläggningar..så kolla efter filtersand hos byggar'n ska du se att du gör klipp..men tipsa inte till vad du ska ha det till..finns i flera strl..så bara välja och vraka ...Happy Hunting[8D]........MossKommentar
-
-
Då hälften mina söta scalarer blev uppätna av mina rödciklider gick jag ner till gjurmagazinet och bytte ut dom mot rådasand.2 säclar a' 150:-/25 kilo (0.8 - 1.2)... Väldigt dyrt, men jag tyckte det var enklare än att strula med byggvaruhus, blästersand mm... Men nu har jag sanden i alla fall... även om man kanske hade kunnat få ngt lite mer roligare för mellanskillnaden...
Kommentar
-
medgix:
Bor du i Västervik på ostkusten så finns det i alla fall en till hängiven akvarist;P
Ska också skaffa ny sand, men tar hellre från en sjö än köper från djurmagazinet
Mvh Malawi´nMvh Malawi´nKommentar
-
Hej,
jag kollade på lunchen idag hos lokala byggmarknaden. De har ingen rådasand eller blästersand - de kalla det för brobysand (?) - är det samma sak?! Väldig finkorning... Innehåller kvarts står det på påsen - 30 kg 55 :- om jag minns det rätt... Går det att använder?!
Tacksam för hjälp. Hejhopp. RalpKommentar
Kommentar