citat:Topfrog
Du skrev "Tror du att han rekomenderar dig fiskar för din skull?" låter bittert det, har du blivit lurad ofta?Du får det att låta som om butikerna är akvaristernas fiender... märkligt.
Du skrev "Tror du att han rekomenderar dig fiskar för din skull?" låter bittert det, har du blivit lurad ofta?Du får det att låta som om butikerna är akvaristernas fiender... märkligt.
Det jag säger är inte att alla affärer luras. Det jag säger är att alla råd en akvariehandlare3 ger är för att han vill sälja. Det kan vara både kortsiktigt och långsiktigt. Att rekomendera "fel" kombinationer är kortsiktigt och att rekomendera "rätt" är långsiktigt. I vilket fall så gör dom det för sin egen skull.
Anledningen att jag skriver detta är att det händer väldigt ofta att folk trillar in i olika forum (lite mindre i detta) med argument som "men handlaren sade att det var bra/handlaren rekomenderade osv". Om det är så att man väljer att lita på vad sin handlare säger så behöver man ju inte ställa frågorna här.
Har alla glömt om rekomendetionen att blå filtermatta är skräp och att det finns en avhandling vid ett stor universitet som bevisade detta?
Jag säger inte att akvarieleasing ljuger, jag säger bara att det finns ett incitament och därför är det värt att kolla med andra källor. Om en butiks åsikter går isär mot vad som rekomenderas här så tycker jag att man skall välja det som rekomenderas här. På detta stället finns folk för att hjälpa och inga råd görs utifrån egen vinnings skull (förutom glädjen att hjälpa till då)
Jag har aldrig varit inne på akvarieleasing och vet inget om butiken, jag har heller aldrig hållt fisken i fråga. Det jag vill komma till är att i detta forumet använder vi oss av egna erfarenheter helt utan incitament till egen vinning. Altså skall vi så långt som möjligt undvika att argumentera med vad butikerna säger till oss, efterssom dom har just incitamenten.
minst 6 av 10 butiker (min uppskattning) säger till sina kunder att slöjstjärtar går att hålla i skål. Alltså borde det vara ett bra argument i en diskussion om skålar, enligt samma devis som ovan. Är det det?
MVH
Magnus
Kommentar