If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
jag hade den kombinationen för några år sedan , så länge diskusarna inte är små(6cm lr mindre)går det bra är (min uppfattning) men påfåglarna kan knipa diskusar under i från och då går det kanska fort att dessimera 8-10 fina diskusar, till NOLL.
har du råd och tid så prova [learn by doing]
MVH / Pontus
aldrig att jag hade skaffat oscar som sällskap till diskus, de är dom mest glupska cikliderna som finns. Jag hade 2 st fullvuxna oscars som åt upp min 10 cm pleco ... akta dig och var beredd på att det kan gå illa för dina discus..
ja det låter ju inte som någon höjdare men ja tänkte att ja skulle prova om en skulle dö så har ja möjligheten att flytta påfågelcikliderna till ett annat kar.
Jag skulle inte prova. Jag har även hört att påfågelcikliderna skall vara god mat. De som jag känner som har varit i amazonas brukar äta dem så... Kanske ... tja... Okej jag spårade ur. Fast det är klart har du några hundra över så.
Jag hade 12 skalarer ihop med mina 2 fullvuxna "påffar"... en vecka senare så hae jag bara 4 xl skalarer kvar... dom försvinner snabbt som attan. Varför inte skaffa ngn större ciklid som t.ex. blåciklid eller guldsöm? eller köp neontetror.
Kanske chokladciklid (jag tror jag nämner den i varje inlägg ), för de är extremt lugna och stillsamma... åtminstånde om man har ett hramoniskt par som är typ 20+ cm.
Annars är ju Aquidens Metae snäll enligt uppgift... nyckehålsciklid är en annan.
Men jag kan inte ett jota om diskus, så ta det med en nypa salt
jag har 2 st 540l kar och har discusar i de ena och scalarer och påffar å en jagga i de andra....men just nu så är disksarna ensamma på grund av lek så scalarerna är med påffarna...och de funkar fint....har haft discusarna med påffarna åxå bronde på vilka som leker å så...och jag har då inte förlorat nån fisk än.....men,men...man kanse har hft tur...hehehe
Kommentar