Varför dör mina Gibbiceps?? snyft

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skorpio
    Användare
    • October 2004
    • 244

citat:Ursprungligen skickat av Buckshot

Det där att gibbisarna måste ha rötter köper jag inte.
    Jag har haft min i över 10år utan rötter och han har inte framfört några klagomål.[:p]
    Skönt att läsa att det är fler än jag som sticker ut hakan i detta ämne ang rot eller ej.......då kan det ju inte gärna vara slumpen?!
    Här passar det så visangen regel utan undantag in !!!!
    .................[8D]...............Moss

Kommentar

• Buckshot
      Användare
      • April 2002
      • 244

citat:Ursprungligen skickat av Jonte_Maskin

Kunde den klaga så gjorde den nog det.
      Jo kanske det, men han har vuxit till ca 35cm och verkar pigg så jag tror att han mår ganska bra.
      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

Kommentar

• ZakatH
        Användare
        • April 2004
        • 313

Man behöver ju inte ha just en mangroverot, den behöver heller inte va stor, sist jag va inne å införskaffade mig lite prylar till karen så grävde jag bland rötterna och hittade en tunn liten grejj på knappt en decimeter, lätt att gömma, lär knappast färga eller påverka vattenvärdena heller.

Kommentar

• skorpio
          Användare
          • October 2004
          • 244

Ja du Per H..... Vill du nu inte ha någon rot i ditt kar (vilket nu ej kommaer att paja dina vattenvärden!)..så skit i det du bara....våga igen du med en Gibbis.....du kanske fick ett skitex?
          Och ska du nu ha en bit rot..så tycker jag som en vis man redan nämt..att du hellre ska välja en bit björk än att stoppa i en mangrove.Men som du läst dig till så är vi fler än en som har och har haft Gibbisar utan en träbit i närheten och som lyckats få upp dom i strl och få dom att må gott........kollmätade min precis....går in i 30 klubben med min störrsta jag med..med +...
          Så köp en eller ett par nya du....lär av det du vet och läst och testa dig fram.....av svält ska den ju inte dö iallefall..att den äter kan du vara med och se.....lycka till!!!!!!!!!!!!
          [8D].............Moss

Kommentar

• Per H
            Användare
            • March 2004
            • 147

Tack Skorpio o alla andra för tipsen. Jag känner mig lite som en osäker väljare inför ett presidentval.. Jag hade redan stoppat ner en liten rot bakom en sten (jo det är kanske mangrover ?, en sån man köper i affären), när jag fick läsa att den kanske inte gör varken från eller till. Nåväl. Nu ligger den där. Kanske jag kompletterar med ngn annan träbit.

Jag har hällt i lite hackat snäckskal, och ska börja med bikarbonat vid nästa vattenbyte.

Sedan får det bli algtabletter så att det finns ngt att äta. Jag får väl glädjas åt att jag inte har problem med alger. Håll tummarna för min nästa Gibbi.
            Scenen är klar. Nu ska en stjärna "castas" :-)

Kommentar

• Per H
              Användare
              • March 2004
              • 147

Senaste nytt på Gibbicepsfronten i Göteborg. Har skaffat en ny Gibbiceps, något större denna gång, ca 13cm. Jag har flyttat mina ancistrus så malen är ensam herre på botten. Ungefär varannan dag droppar jag i en algtablett då jag släckt(Dock hittar mina malawi fram till den ändå ibland)En liten rot har jag lagt i, men har ej vågat prova färskt trädslag (enligt tips).

Nu får ni hålla tummarna!

PH

PS Jag har ej börjat med bikarbonat. Zaphi, du bor ju oxå i Gbg, var köper du bikarbonat? Jag köpte på ICA ett paket (50g Santa Maria) men jag vet att det finns att finna större förpackningar.Tips?

Kommentar

• Buckshot
                Användare
                • April 2002
                • 244

citat:Ursprungligen skickat av Per H

Senaste nytt på Gibbicepsfronten i Göteborg. Har skaffat en ny Gibbiceps, något större denna gång, ca 13cm. Jag har flyttat mina ancistrus så malen är ensam herre på botten. Ungefär varannan dag droppar jag i en algtablett då jag släckt(Dock hittar mina malawi fram till den ändå ibland)En liten rot har jag lagt i, men har ej vågat prova färskt trädslag (enligt tips).

Nu får ni hålla tummarna!

PH

PS JAg har enj börjat med bikarbonat. Zaphi, du bor ju oxå i Gbg, var köper du bikarbonat. Jag köpte på ICA ett paket (50g Santa Maria) men jag vet att det finns att finna större förpackningar.Tips?
                Åk till ett bageri och fråga om dom kan ta hem några kilo.
                Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

Kommentar

• Per H
                  Användare
                  • March 2004
                  • 147

Bra idé. Kanske man kan köpa från samma ställe där bagaren handlar?

Kommentar

• Ola Svensson
                    • April 2002
                    • 14633

citat:Jag ska erkänna att det även är av lite biotop-fåfänga som jag ej vill ha rot
                    Det finns pinnar i Malawisjön. Det finns fotobevis. Procentuellt sett så är de kanske inte så vanliga på en klippstrand, men du kan inte simulera hela klippstranden, bara en bit. Då kan du välja den biten där det råkar ligga en pinne (och den pinnen har en stackars förrymd mal, långt långt hemmifrån råkat hitta).

Är det inte en rätt konstig diskussion om man "måste" ha en rot? Gillar de rötter, skaffa rot eller låt bli fisken. De L-malar jag haft har alla älskat rötter och därför känns de lika självklara som grottorna till ciklider som gillar grottor, även om dessa inte "måste" ha grottor. Det är ju bara att gömma en pinne någonstans, till skilnad från pH som inte går fixa t ex.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Per H
                      Användare
                      • March 2004
                      • 147

Tack Ola för info och din toleranta inställning!
                      Jag håller med, men som nybörjare vill man ju göra rätt och tanken med att följa biotopreglerna är väl goda i sig, alltså att man vill åstadkomma en perfekt minivärld som tillfredställer de små livens alla speciella behov. Att ha Gibbiceps i malawi är ju lite antibiotop men det verkar ju fungera bra och det viktiga är ju att fiskarna (o akvaristen) mår bra. Skulle vara intressant ändå att få veta om det finns några bottenlevande malawi-malar som passar att hålla i akvarium.

Kommentar

• Ola Svensson
                        • April 2002
                        • 14633

Det finns några Synodontisar som är lämpliga men inga sugmalar.
                        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• kapatekk
                          Användare
                          • January 2004
                          • 39

Jag hade stora problem med malar i mitt Malawikar, ancistrus (6-10 cm), kinesisk algätare (10 cm), Gibbiceps (ca 30 cm). Dom blev alla attakerade och vissa av dom hittade jag halvor av.

Nu har jag slutat med malar för dom har ingen chans mot malwicikliderna.
                          Patrik Ek, Kiruna
                          Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

Kommentar

• skorpio
                            Användare
                            • October 2004
                            • 244

Ja du Per H......Hoppas du ej blir avskräckt av alla "experters" råd..inkl mina....och att du hittar en vägledning i denna slalombana av tips....På detta forum kan den enklaste av frågor bli dom längsta av trådar sörru...läs allt vad alla skriver dela med två...ta bort lite och lägg till lite sunt förnuft....sen bara kör på....
                            Våga chansa/prova flera gånger du bara vid små bakslag.....så man lär sig...Den hårda vägen...lycka till....Moss

Kommentar

• Per H
                              Användare
                              • March 2004
                              • 147

"Believe half of what you see and none of what you hear" Tom Waits

Kommentar

• skorpio
                                Användare
                                • October 2004
                                • 244

citat:Ursprungligen skickat av Per H

"Believe half of what you see and none of what you hear" Tom Waits
                                Ungefär så ja.....klockrent....Moss

Kommentar

Arbetssätt...