Varför dör mina Gibbiceps?? snyft

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • July 2002
    • 5395

Mitt ph är 8,4 och det klarar gippicepsen fint, den är ju då iofs 30cm...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Mattias Olsson
      Användare
      • September 2003
      • 328

Har också haft en gibbiceps som inte överlevde i ett malawikar. Jag försökte mata med algtabletter och ibland grönsaker (gurka, broccoli) men det var i princip omöjligt att få malen att äta pga att mina mbunas var helt tokiga i algtabletterna!! Gibbin hade aldrig nån chans...

Kommentar

• Per H
        Användare
        • March 2004
        • 147

Jo det kan tyckas Ann-Marie, men mina malawis får ändå bestämma
        Zaphi, jag får erkänna att jag är biotopisk när det passar, men ej vad gäller malar, tycker liksom att de lever sitt eget liv där nere på botten. Finns det några fina bottenlevande algätande malawis som städar bra?! Jag tänker förstås inte på ciklider utan om det finns andra.

Det blir nog till att göma en liten rot i bakgrunden, börja med bikarbonat, vänta några veckor och sedan se ut en fin Gibbi.
        Tredje gången gillt.

Är det lättare om jag köper en liiite större från början? Är de känsligare som små? (De som dött har varit ca 7 cm)

Kommentar

• Kristoffer

Jag håller med "Mård", många malar (blandannat Gibbiceps) måste ha rötter (cellulosa) för att överleva. Ancistrus däremot är en av de få malar som inte behöver detta, därför går Ancistrusarna ofta väldigt bra i akvarier med Malawi, där man inte gärna slänger ned rötter.
          Detta skulle kunna vara en förklaring till varför Gibbicepsen dör medan Ancistrusarna överlever i Pers akvarium.

Kommentar

• Per H
            Användare
            • March 2004
            • 147

Måste bara säga att jag tycker det är fantastiskt att på 24 timmar har nio (!) människor engagerat sig i mina två små döda Gibbiceps. NCS rules!

Kommentar

• thomas1wallen
              Användare
              • October 2004
              • 121

Jag håller med de andra!
              En liten rot måste nog till för att den skall överleva, men den behöver inte vara större än några cm. det är ju "gnag" till malen vi vill ha, inte ett sydamerika akvarium. Testa med att mata med gurka, brysselkål, hela ärter eller liknande (sallad, först fryst och sedan sjunker den...) kanske låter cikliderna DEN maten vara...
              Sedan skall du nog satsa de extra kronor det kostar med en större "gibbi" nästa gång....det blir ju åtminstone mer fisk direkt då.....

Kommentar

• Per H
                Användare
                • March 2004
                • 147

Har kollat in ett snygg Gibbi ca 15-20 cm, hos en av mina favorithandlare. Det får nog bli den så småningom. Det är svårare att den blir MIA, den borde i alla fall upptäckas om den dör. (Ni hör att mitt gibbi-självfötroende ej är på topp) Fick tipset att flytta ancistrus till annat kar då de kanske åt upp gibbisepsarna mat. Ngn annan som har både Giggiceps OCH Ancistrus??

Kommentar

• Per H
                  Användare
                  • March 2004
                  • 147

Kom just på: Hoppas jag inte får skäll för att jag startar en tråd om Gibbiceps (från Amazonas) under rubriken "Afrikanska ciklider" Men mina frågor är ju iallafall malawivattensrelaterade! /PH

Kommentar

• skorpio
                    Användare
                    • October 2004
                    • 244

Får nog gå imot strömmen lite....Jag håller inte med om att just Gibbicept allefall, behöver ha någon rot...jag har hållt sånna i kar i flera år utan en träbit i.....anser dom som en enkel art att hålla...inte kräsna..snälla....växer bra och skapligt fort.
                    Går hur bra som helst ihop med alla sorts fiskar..har aldrig haft problem med dom helt enkelt!...Med just malawisar så är det lite extra noga att man just matar en liten stund efter att man har släckt....då har dom så gott som noll konkurrans av några andra.
                    Att förlita sig på att det finns alger så det räcker för att föda en modell större...ja det kan man ju glömma....ja om man inte har ett kar på....wow!!! strl ...så pröva igen du....snygga är dom som sagt.....Moss

Kommentar

• Zaphi
                      NCS Medlem
                      • July 2002
                      • 5395

citat:Ursprungligen skickat av Per H

Kom just på: Hoppas jag inte får skäll för att jag startar en tråd om Gibbiceps (från Amazonas) under rubriken "Afrikanska ciklider" Men mina frågor är ju iallafall malawivattensrelaterade! /PH
                      Jag funderade på att flytta det, men som du säger så är det lika mycket malawirelaterat...
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

Kommentar

• Jonas E
                        Användare
                        • February 2003
                        • 2533

jag har haft problem med att malawina angrep min plecostumos, den är ju ganska slö när den är runt 16-20cm. när den inte kom undan en dag klippte malawina dess ena öga och det klarade den inte (de rev ut allt i ögonhålan). Den dog av infektion i såret (som var nära hjärnan).

Så ,det är ju slöa fiskar och det är inte alltid de kommer undan från de tuffare malawina. Skippa då istället gibbicepsen och köp någon annan snabbare mal, någon snygg l-mal (typ peckoltia vittata) eller något i den stilen som inte heller blir så stora som gibbicepsar.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Per H
                          Användare
                          • March 2004
                          • 147

Kollade in Peckoltia vittata på Zoopet. Också snygg, men inte går den upp mot en stilig Gibbi?

Kommentar

• TroffeMicke
                            Användare
                            • February 2004
                            • 412

Tjena Per H.

Släng INTE i en rot,utan gå ut och hämta en eller flera grenar av björk,rönn eller liknande.

Helt rätt som Zaphi mm. säger att cellulosan är livsviktigt för mat smältningen på ALLA L-malar.
                            Felet som de flesta gör är att slänga i en Mangroverot eller liknande , och detta är ju egentligen en salt/bräckvatten rot som är alldeles för hård för L-malar.
                            De kan inte tillgodose sig ngn.cellulosa från dessa.

En eller två små grenar är absolut ingen fara för ditt Malawikar så länge dom är färska när du tar dom.

Så ut och beskär ,så skall du se att du klarar dina L-malar i framtiden.
                            Men glöm inte att mata rejält också,dessa malar äter/kräver betydligt mer mat än vad du tror.

Vänligen Micke
                            Mvh.Micke

http://www.troffemicke.com/

Kommentar

• Buckshot
                              Användare
                              • April 2002
                              • 244

Det där att gibbisarna måste ha rötter köper jag inte.
                              Jag har haft min i över 10år utan rötter och han har inte framfört några klagomål.[:p]
                              Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

Kommentar

• Jonte_Maskin
                                Användare
                                • August 2003
                                • 59

Kunde den klaga så gjorde den nog det.
                                I och för sig har även jag en gibbiceps som inte sett en träbit i hela sitt liv, nu är den tio år och över 30 cm.

Kommentar

Arbetssätt...