I det senaste numret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

    I det senaste numret

    av Poecilia finns en artikel om fiskar , som riskerar bli utrotade. Som exempel nämns Paracheirodon axelrodi ( kardinaltetra ), som är mycket svårodalad och därför saluförs som viltfångat. Där nämns även diskus och ciklider. Hur tänker ni när ni köper viltfångat? Tror ni att ni bidrar till att utarma naturen och bidra till fiskarnas utrotning från sina vilda habitat? För mig är det en samvetsfråga och hoppas jag även för någon fler.
  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

    #2
    akvariehobbyn är nog en av de minsta hoten mot dom flesta tropiska fiskarterna, förstöring av deras habitat är nog den absolut största faran (ja för alla djur).

    Om vildfångst av akvariefiskar kan tillföra pengar till platserna där fisk fångas så kan det bli en anledning att inte förstöra deras habitat för diverse andra anledningar.

    och att discus hålla på att utrotas låter nästan befängt med tanke på den enorma utbredning den har och att dom som fångar är väldigt selektiva efter som dom flesta fiskarna inte skulle gå att sälja (dom flesta vilda diskusarna är ju ganska grå och tråkiga därför väljs enbart dom "färg glada" ut)
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

      #3
      När jag köper vildfångat så litar jag på att expotör ta sitt anvsar och återplantera fisk.
      Sedan hur det uppfylls är ju återfösäljarens ansvar tycker jag.
      Dubosi maswa är ju utfiskad körsbären finns det inget fångst tillstånd på för att dom börja bli få också på tropheus sidan

      Kommentar

      • nils42
        Användare
        • January 2003
        • 931

        #4
        Sedan kan man ju fråga sig hur många fiskar, som kunde överleva, om de fick simma i sina hemmavatten i stället för att skickas i påse runt halva jordklotet. Att någon annan tar ansvar för det man inte själv gör låter ju bra ( dvs att köpa dessa fiskar och inte bidra till återinplantering själv ) och låt oss också hoppas att det fungerar i det verkliga livet också.

        Kommentar

        • Guy_P
          Användare
          • April 2002
          • 301

          #5

          Läs denna artikel som finns på Zoopet. All fångst av akvariefisk är inte av ondo.

          Guy
          Guy

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • April 2002
            • 1823

            #6
            Hej!

            Återplantering av fisk är väl bara aktuellt för akut hotade arter. Uppfödning och utplantering av fisk ger annars snabbt utarmning av genstammen. Se tex utplantering av öring och lax smolt i Sverige.

            Annars är jag helt för VF fiskar av icke hotade arter.

            mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #7
              citat:Återplantering av fisk är väl bara aktuellt för akut hotade arter.
              Enligt de flesta inte ens da! Endast redan utrotade fiskar ska planteras tillbaka. Kompensationsutsattning i viltbestand later bra men som sagt, biologer ogillar iden starkt.

              Nar det galler vildfangad akvariefisk sa har den potentialen att bevara bestand tillsammans med ekoturism som snorkling och dykning. Det ar rejalt arrogant att inte tycka att dessa lander ska kunna utnyttja sina resurser, och troligen dodsdomt att bevara dem, om de inte kan det.

              Darmed inte sagt att det inte finns problem. Horde just att det sker tjuvfiske (inklussive utfiskande rovfiske) i Malawisjon och att man darfor inte ska kopa Malawiciklider fran Frankrike (Kalla: Ken McKaye, 2004, Akvariets Dag, Helsingfors, Finland).

              I Malawisjon finns det aven problem med overfiske av matfisk (se McKaye CB 1/2004).
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • nils42
                Användare
                • January 2003
                • 931

                #8
                Det blir ju ibland sifferexercis om hur många procent eller hur stora mängder fisk man fångar/ tar upp. Mängden är ju många gånger så stor att det inte bedöms vara någon fara. T ex torskbeståndet utanför New Foundland var av den storleksordningen att man inte ens kunde drömma om de enorma mängderna. Jag skulle vilja se den fiskare nu som kan hålla sig för skratt.
                När det t ex skrivs om utbredningen av fiskar eller mängder av ciklider vilka fakta lutar ni er emot? Hur vet ni något om det? Det går ju inte att säga att så eller så få procentdelar tas upp. Siffrorna blir ju bara intressanta om man vet hur stor populationen är av arten och hur stor del av den som beskattas ( fångas ) årligen. Jag tar gärna emot kritik och rätta mig gärna om jag har fel.

                Kommentar

                • Hasse_H
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1081

                  #9
                  Nils42, en liten nyfiken undran bara. Vad har du för fiskar i dina akvarium och hur tänkte du när du skaffade dessa?

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Om vi tar ursprungsfrågan så är mitt svar, ja jag tänker och jag ser det också som en samvetsfråga. Om jag tanker rätt ar en annan sak. Jag uppmanar folk att läsa Kens artikel i CB igen och som sagt så påpekade han att det finns problem. Det stora problemet akvariefiskfångs kan orsaka potentiellt är nog forflyttning av arter, inte överfiske av enstaka arter (vilket självklart är mycket mycket trist det också). Om vi fiskar ut någon liten liten population av någon Opthalmotilapia så spelar det inte extremt stor roll som utfisket av kapentan.

                    Jämförelsen med torsk fungerar både bra och dålig. Bra för att det visar på hur snabbt något kan förändras, dåligt pga. att det fanns så stora mängder torsk och att fisket var extremt samt en ytterliga mycket viktig grej: Torken är den dominerande predatorn i systemet! Att torsken nu är ekologiskt utrotad är en extremt stor störning av systemet.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • imported_n/a
                      Användare
                      • November 2004
                      • 572

                      #11
                      Att vi ofta överskattar natur "resurser" har gång på gång visat sig i historien,både på land o vatten....vissa arter kanske bara måste vara många för att reproducering ska kunna ske samt bibehållas.Världens djur blir ofta ett(jämt) ett outtömligt skafferi för exploatörer....sen om bra eller inte för landet att bedriva jakt/fiske i olika omfattning tänks inte på förrens det är försent mer eller mindre.....Jag tror att vissa bestånd fisk i tex malawi sjön är känsliga för ett för högt utag,borde säga sig själv om vissa bara finns där o just där(och hur räknar man hur många som finns?).Men bra för landet är det ju,jag köper ibland vf själv för att jag kan o det finns....Tänker naivt(?) på att allt är nog ok.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • April 2002
                        • 4619

                        #12
                        1992 gjordes en ganska omfattande genomgång av vad exporten av akvariefisk innebär för Malawisjön i ett kompendium skrivet av Alf Ole Bull-Tornöe. Ett sammnfattning av detta kompendium gjordes i en av Ciklidårsböckerna för ca. 10 år sen.
                        Apropå Ken som Ola nämner så tog han också upp situationen i Nicaragua på ciklidstämman och att det där var synd att inte exporten av akvariefisk därifrån var större för då hade det kanske gått att stoppa utplanteringen av matfisk (som där är kommersiellt betydligt intressantare än exporten av akvariefisk) eftersom den lett och leder till att stora delar av den ursprungliga faunan utrotas.

                        Kommentar

                        • Micke
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9579

                          #13
                          citat:1992 gjordes en ganska omfattande genomgång av vad exporten av akvariefisk innebär för Malawisjön i ett kompendium skrivet av Alf Ole Bull-Tornöe. Ett sammnfattning av detta kompendium gjordes i en av Ciklidårsböckerna för ca. 10 år sen.
                          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                          Kommentar

                          • Mikael
                            Användare
                            • April 2002
                            • 347

                            #14
                            Intressant och viktigt ämne detta! Inte minst om vi ser det hela i ett perspektiv på de närmaste 50 åren eller så.

                            Ola nämner Kens artikel i CB 1 2004, den ger en hel del info om vad som faktiskt kan göras och vad som behöver göras för att säkerställa såväl miljön som arterna som lever däri (inte minst människan ).

                            Såväl historien som vår nutid är full av exempel där arter utrotas och miljön skövlas. Torskexemplet ovan är bara ett i mängden. I detta sammanhang tycker jag det finns en faktor som är minst sagt avgörande och det är klokskapen och den förmåga att driva igenom beslut som människor med maktposition har. Ett exempel som kan nämnas är "elefantproblematiken" i södra Afrika. Tjuvjakt har slagit sönder en stor del av elefantpopulationen och kombinationen med växande befolkning och vandrande elefantflockar är grogrund för konflikter. För ett antal år sedan fann åtminstone ett land en lösning på problemet, jakt! Genom att sälja jakträtt och involvera (och utbilda) lokalbefolkningen i processen har ett fungerade system uppnåtts (det är väl ungefär på detta sätt som Ken anser räddningen för Malawisjöns ciklider finns fast då genom ekoturism och dykresor). Detta krävde dock att de beslutande människorna stod emot en rad angrepp från "upplysta" i-länder och djurskyddsorganisationer. Jag tror samma lösning måste till i fråga om ciklider från afrika, syd- och mellanamerika. Ses inte cikliderna och deras habitat som en tillgång kommer de slutligen att försvinna av den ena eller andra anledningen. Det blir dock knappast akvarieintresset världen över som är ensam orsak i så fall.

                            För att återgå till ursprungsfrågan så tror jag alltså inte att vi bidrar till utarmning eller utrotning av ciklider genom att köpa vildfångat. Snarare tvärt om ifall fler projekt likt det Ken arbetar med kan igångsättas och drivas. Här anser jag att vi i NCS har en viktig funktion att fylla genom att hålla koll på exportörer och andra inblandande och sprida informationen inom och utanför föreningen (så som Ola gör ovan när han meddelar vad Ken föreläste om i Helsingfors nyligen). Jag anser vidare att vi, dvs NCS, här bör strukturera och organisera ett system för att samla och vidarebefordra information i denna fråga. Har ni förslag och idéer så hoppas jag att ni delar med er av dem.

                            /Mikael Mayer
                            Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

                            - Lars Falk

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

                              #15
                              Sedan är det väl så att vi gärna klankar ner på andra fattiga länder på hur de tar hand om sin natur - men att vi samtidigt sväljer väldigt mycket här hemma. Tyvärr är det ofta plånboken som bestämmer - speciellt för oss rika människor.
                              Ett exempel på detta är ju saltvattensakvaristiken. Där finns idag en organisation - MAC (Marine Aquarium Council) - som arbetar med certifiering av handeln med saltvattensfisk och lägre stående djur. MAC http://www.aquariumcouncil.org/ har tillkommit på initiativ från branschen men bedrivs helt fristående från denna och i nära samarbete med myndigheter och miljöorganisationer.
                              De företag som blir MAC-certfierade uppfyller mycket hårda krav på hur fångst skall ske, hur den skall transporteras och hur den skall hållas. Allt för såväl fiskarnas som miljöns bästa.
                              Att bli certifierad och sedan uppfylla kraven är självklart en kostsam process vilket gör att MAC-certifierade företag med nödvändighet måste hålla ett något högre pris.
                              Man kan jun tycka att det borde vara en självklarhet för varje saltvattensakvarist i såväl Sverige som andra länder att enbart köpa fisk och organismer som kommer från MAC-certifierade företag.
                              Så sker dock inte - för visserligen vill alla gärna i ord värna om natur och miljö men till slut är det den egna plånboken som styr handlandet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...