F-tal

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • muppins
    Användare
    • September 2002
    • 96

    #16
    Oj, tack så mycket... []
    Det gula "fläktljuset" var ju inget optimalt fotoljus direkt, så färgerna blev lite skumma.
    Men det går väl och se ungefär vad som händer när man ändrar bländaratalet.
    /muppins

    Kommentar

    • Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

      #17
      va bra, nu ser man oxå vad skillnaden skulle bli, bra med levande exempel.

      Kommentar

      • mikro
        Användare
        • November 2002
        • 666

        #18
        Nu ger jag mig lite ut på djupt vatten, men man kan ju alltid försöka : )

        1/2 resp 1/3 Ev står för hur mycket du över- resp underexponerar en bild. EV betyder exposure value och 1/2 EV är helt enkelt att du överexponerar bilden 1/2 steg. De kan vara bra att använda om man vet att kamerans ljusmätare gör lite fel i vissa belysningar. Jag glömmer alltid bort om kameror är anpassade till blixtljus eller solljus, men om jag minns rätt så skiljer det ca 2/3 EV däremellan. Det lär ju säkert vara lite olika från kamera till kamerna, men principen stämmer förhoppningsvis : )
        /Mikael

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • April 2002
          • 9579

          #19
          Här finns en bra artikel om skärpedjup:
          Att ha kontroll och förståelse av skärpedjup har betydelse i all fotografering men speciellt vid makrofotografering. Läs en mycket intressant artikel av Torsten Ståhlberg.

          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • July 2002
            • 5395

            #20
            Ni som läst mitt lilla kompendium vet att:

            Bländarens storlek i millimeter, alltså diametern på bländaren, kan räknas ut med följande formel:

            brännvidd / bländare = bländarens antal millimeter i diameter

            Det är även därför bländare ibland skrivs som f/2,8, där ”f” betyder ”focal length”, eller brännvidd.

            Kompendiet finns på: http://www.zaphi.com/aqua/artiklar.htm
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            Arbetssätt...