försöker fatta vad f-ta på en kamare är,står en massa om skärpe djup. jag har från 2-8 på min kamera. vad i praktiken gör f-talet. kan någon visa mig en bild på ett låg f-tal o ett högt? förklara för mig som om jag vore 3[]
F-tal
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Ok...jag kan ju som sagt var egentligen ingenting...men här kommer ett försök till förklaring.
Lågt bländartal = stor bländaröppning = kort skärpedjup.
Högt bländartal = liten bländaröppning = stort skärpedjup.
Exempel på bild med kort skärpedjup: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=261702
Men jag är säker på att det finns folk som kan förklara mer för dig,
det finns ju faktiskt folk som är fotografer här...
/muppins -
-
Man kan knappast förklara det tydligare än muppins gjorde. F-stop eller F-tal är samma som bländarvärde.Kommentar
-
Kommentar
-
-
tror jag är med på det, skulle vara kul att se skillnad på foto bara.
passar på att fråga vad är skillnaden mellan 1/3 och 1/2 EV. står inte i min bruks men har det att väla mellan. tänkte jag skulle ge mig på de olika funktionera o försöka förstå vad detKommentar
-
kort skärpedjup
Långt skärpedjupKommentar
-
men det är ju två helt olika bilder, det har ju med zoomen att göra, hur hade svampen sett ut o det hade varit men långt skärpedjup
aah får väl testa själv någon dag att ta två lika bilder med olika f-talKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren
men det är ju två helt olika bilder, det har ju med zoomen att göra, hur hade svampen sett ut o det hade varit men långt skärpedjup
aah får väl testa själv någon dag att ta två lika bilder med olika f-tal
Med längre skärpedjup på svampen så hade t.ex även stammen på svamparna blivit tydligareKommentar
-
"Med längre skärpedjup på svampen så hade t.ex även stammen på svamparna blivit tydligare"
det var det jag var ute efter.Kommentar
-
Jodå, det har en del med zoomen/brännvidden att göra också. Jag ska försöka fixa ett bra exempel i veckan, jag misstänker att det kommer att dyka upp mycket här på forumet om just detta.Kommentar
-
Ok...var ute i köket och fotade lite snabbt ( och dåligt... )
Bländare 8.0:
Bländare 3.2:
( obs! bortse från att bilderna är dåliga nu .
Fotade utan blixt under fläktbelysningen... )/muppinsKommentar
-
Jättesnyggt.Kommentar
-
Kommentar