filtermaterial - ordning???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    filtermaterial - ordning???

    hej på er alla!

    Sitter och försöker läsa mig till via gamla trådar, och på förpackningar med filtermaterial vad som rek. dvs vilken ordning man bör fylla ett ytterfilter.
    Min tanke var att först få bort de största partiklarna/skräpet, och sedan ha mer och mer finporigt material!

    Min tanke var, från botten:
    Filtermatta grov
    Filtematta fin
    Makaroner alt bio-bollar
    Aktivt kol

    Ja, jag tänker fortsätta med aktivt kol, för det funkar ypperligt för mig
    MEN grejen är att på olika filtermaterials förpackningar, står det helt olika saker...

    Så hur har ni fyllt filtren, eller rättare sagt, i vilken ordning???

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

    #2
    Från botten (Eheim 202:
    Korg 1. keramiska makaroner och grovfiltermatta ovanpå
    Korg 2. Efisubstrat Pro
    Korg 3. Efisubstrat Pro och finfiltermatta ovanpå.

    Dvs standard Eheim Sista filtret jag fick från tyskland var laddat å klar med material (ok, fick ta ur dom in plastpåsarna), mycket smidigt.
    Så ser det i princip ut i alla mina filter, översta korgen kan ibland innehålla torv istället.
    Anders L

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #3
      Jag kör denna komb (från botten och upp):

      1. Biobollar
      2. 5cm tjock PPI 10 (grovporig blå filtermatta)
      3. Makaroner/Zeolith
      4. 5cm tjock PPI 10
      5. Alternativt aktivt kol/filtervadd (vid behov). Oftast sitter här ytterliggare en 5cm tjock PPI 10.

      Fungerar kanoners!

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • November 2004
        • 572

        #4

        Tycker inte det är så viktigt,det jag däremot tycker är viktigt är att ytterfiltret inte ska fungera som snabbfilter,därför tycker jag förfilter är viktigt,det är vattnet jag vill rena i ett ytterfilter inte att det ska ta emot massa partiklar som förkortar tiden jag måste göra rent det,det ska gå o gå så länge som möjligt för bästa biologiska nedbrytning,partiklar, skräp får snabbfiltrena ta hand om.



        Kommentar

        • Uffeman
          Användare
          • February 2004
          • 234

          #5
          citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

          Jag kör denna komb (från botten och upp):
          3. Makaroner/Zeolith
          - Varför kör du med zeolith, är det för att få bort fosfat eller ?

          Kommentar

          • deathdealer
            Användare
            • August 2004
            • 1639

            #6
            anli och Stefan; jag kanske är extremt trög, MEN varför har man inte det grövsta i botten??? Ta Stefan som startar med biobollar, borde inte dessa ligga närmare slutet, för att så mycket "bös" ska fastnad där??
            I.o.f.s så har man matta INNAN dessa fack oxå...så!!

            hutti; snabbfilter???

            Deathdealer
            "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
            "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

            Kommentar

            • anli
              Användare
              • March 2003
              • 3740

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av hutti


              Tycker inte det är så viktigt,det jag däremot tycker är viktigt är att ytterfiltret inte ska fungera som snabbfilter,därför tycker jag förfilter är viktigt,det är vattnet jag vill rena i ett ytterfilter inte att det ska ta emot massa partiklar som förkortar tiden jag måste göra rent det,det ska gå o gå så länge som möjligt för bästa biologiska nedbrytning,partiklar, skräp får snabbfiltrena ta hand om.
              Sant, men vill man inte ha nåt innerfilter så får man kompromissa lite... dvs fånga upp lite partiklar i ytterfiltren.

              Deathdealer: Jag skulle vilja byta plats på biobollarna å makaronerna i Tricellas filter...
              Anders L

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • November 2004
                • 572

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av anli

                citat:Ursprungligen skickat av hutti


                Tycker inte det är så viktigt,det jag däremot tycker är viktigt är att ytterfiltret inte ska fungera som snabbfilter,därför tycker jag förfilter är viktigt,det är vattnet jag vill rena i ett ytterfilter inte att det ska ta emot massa partiklar som förkortar tiden jag måste göra rent det,det ska gå o gå så länge som möjligt för bästa biologiska nedbrytning,partiklar, skräp får snabbfiltrena ta hand om.
                Sant, men vill man inte ha nåt innerfilter så får man kompromissa lite... dvs fånga upp lite partiklar i ytterfiltren.

                Deathdealer: Jag skulle vilja byta plats på biobollarna å makaronerna i Tricellas filter...
                helst i förfiltret,som också funkar som ett snabbfilter,nackdelen med det är att man måste rengöra det ofta,ingen big deal iofs,man kan ha filtermatte bit trätt på insugs röret till ytterfiltret.

                Kommentar

                • Ricard
                  Användare
                  • August 2003
                  • 476

                  #9
                  HEJ PÅ ER!

                  Jag har i mitt 2260 följande: (räknat från botten...)

                  1. makaroner (c:a 5-6cm.)
                  2. P10 (5cm.)
                  3. Lavakros (c:a 10cm.)
                  4. P10 (5+10cm.)

                  Detta funkar men det ger ett rätt stort motstånd vilket ger lägre vattenflöde. Har en 1262:a som driver detta filter (istället för original 1260) vilket har visat sig fungera jättebra!

                  Mvh.
                  Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #10
                    citateathdealer: Jag skulle vilja byta plats på biobollarna å makaronerna i Tricellas filter...
                    Det går tyvärr inte då det faller igenom gallret längst ned. Jag skulle däremot kunna ha en PPI 10 före biobollarna och då göra mitt filter i 5-6 skikt. Det jag redovisade för är hur det ser ut i min Eheim 2217. I min Eheim 2213 har jag filtermatta först - följt av biobollar - filtermatta - Zeolith - filtermatta. Detta är kanske att föredra, men båda modellerna fungerar lika fint.

                    Kommentar

                    • jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                      citateathdealer: Jag skulle vilja byta plats på biobollarna å makaronerna i Tricellas filter...
                      Det går tyvärr inte då det faller igenom gallret längst ned.
                      Hmm märkligt, måste vara små makaroner du fått tag i. Har själv makaroner i botten på min 2217, det är väl där dom är lämpligast då de inte är så effektiva biologiskt? Däremot är det ju ett väldigt grovt material som lämpar sig för att ligga först och samla opp grövre skit innan det mera biologiskt effektiva materielen högre upp ska vara just biologiskt effektiva. Håller med hutti i sin syn på packning av filter. Fast skall ett ytterfilter vara enda lösningen i ett akvarium så är det lite knepigt tycker jag.

                      Själv ser jag ytterfilter som enbart biologiskt filter där cirkulation o annat är en bifråga. Ser gärna att man kompletterar ytterfilter med nån form av mekanisk filtrering inne i karet.

                      Som enda lösning tycker jag eheim packningen kan vara lämplig, den anli redogör för.

                      Mvh Jari

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

                        #12
                        Makaronerna går inte igenom gallret, men det gör Zeolithen...ursäkta min otydlighet. Zeolithen ligger tillsammans med makaronerna.

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Death; Jag har gjort precis som Anli i mina två Eheim 2028 prof II filter och det funkar kanon hittills. Fick också ett tips att tillsätta en Fosfat remover longlife (Trophic Marin) som håller koll på fosfaterna, är bra när man inte har så mycket växter som tar upp nitrat och fosfat. Har placerat påsen med innehållet i sista korgen innan finfiltermattan.

                          Kommentar

                          • pontus
                            Användare
                            • October 2003
                            • 514

                            #14
                            Hmm är det ett eheim-filter så kan du kolla va dom rekomenderar till det filtret du har!
                            Limnologerna på Eheim brukar veta va dom snackar!


                            MVH PONTUS
                            Passenger on Planet Earth:
                            Pet.macro nsumbu
                            Pet.moshi ikola
                            Pet.Trewavasae
                            Pet.Bulu-Point "Red"
                            Pet.orthognathus tricolor mvuna
                            Pet.Longola
                            Tr.Ilangi
                            Tr.Muzi
                            Tr.Katonga
                            Neo.Leleupi

                            Kommentar

                            • Christer T

                              #15
                              Eheims rekommendationer som jag följer är från botten i Prof II filtren:
                              1. Makaroner - Som grovfilter och för att skapa turbulens och sprida vattnet.
                              2. Grov filtermatta PPI 10 - Grovfilter
                              3. Ehfi Substrat Pro - Biologiskt filter.
                              4. Fin filtermatta - Vit filterpad

                              I ett av mina filter (2026) har jag byt ut den fina filtermattan mot grov PPI 10. Det förhindrar att den sätts igen så fort. I min 2028 har jag använt det vita fin filtret och det är orsaken när man ser att det börjar bli mindre drag. Byte den efter 4 månader i mitt Malawikar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...