If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
bakgrunden är inte helt jämn vad beror detta på. vissa kort som jag tog idag ute blev bra dvs helt jämnfärgade , o vissa blev som detta lite kladdigt i bakgrunden.. det ser ut som en blanding av en massa färger.
johan; vad är det för fel på bilden?!?!?!?
Du kör ju med ett extremt kort skärpedjup, och det som ger dig bakgrunden
är ju grenar som ligger i oskärpa...????
Så var i ligger problemet...*ler*
Om du tittar noga, så ser man tydligt att det måste vara grenar eller något liknande!
Vänligen Deathdelaer
"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
annars tycker jag det var en mycket vacker bild!! - verkligen!
Deathdealer
"- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
"– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!
om du avser att bakgrunden är suddig så beror det på att du har kort skärpedju på bilden med bäret, och den andra bilden har du långt skärpedjup på.
Detta styr du till största delen med bländaren, stor bländare=kort skärpedjup och tvärtom
jorå det är jag med på men det blå är ju helt skit gryning men massa olika färger i,
passar på att fråga vad är skillnaden mellan 1/3 och 1/2 EV. står inte i min bruks men har det att väla mellan. tänkte jag skulle ge mig på de olika funktionera o försöka förstå vad det
Jag kan absolut ingenting om fotografering, men sådana brusiga bilder är ju väldigt lätta att "fixa till".
Gör det själv väldigt ofta eftersom min kamera envisas med att göra bilderna brusiga när jag medvetet har lite för kort slutartid.
Hade faktiskt inte det problemet med min förra digitalkamera...
jo visst det kanske går att fixa men jag vill de ska bli rätt från början.
o den andra bilden så är det inga grus i bakgrunden. om det är suddigt är ju ensak men på den första är det liksom gryning om masa olika färger i bakgrunden.
citat: jo visst det kanske går att fixa men jag vill de ska bli rätt från början.
Det vill jag också....
Men så länge jag håller mig till "normala" ljusförhållanden så funkar min kamera oftast bra.
Men någon fotokunnig här kan säkert berätta för dig hur du ska bära dig åt.
Vad har du för kamera förresten?
( om jag får låna bilden så kan jag visa de som inte upptäckte bruset hur jag tror att du vill att bilden skulle ha sett ut från början.... )
bruset är en effekt av att man går upp på högre ISO-tal och det brukar inte blir bra på billiga kameror med höga ISO tal tyvärr.
det bästa är att se till att ha ordentligt med ljus så att man kan köra på låga ISO tal eller en dyrare kamera...
det finns program som ar bort bruset men dom förstör oftast bilderna och gör dom oskarpa så resultaten blir sällan bra.
Eventuellt brus syns alltid tydligare på suddiga, jämna eller på annat sätt diffusa ytor. Bästa sättet att undvika mer än man vill se är som andra sagt - att sänka ISO till lägsta möjliga. För att kunna ta bilder på fri hand utan risk för skakningsoskärpa så behövs dock tillräckligt mycket ljus och stor bländare. Alternativt så är ett stativ en oumbärlig vän (har alltid med mig ett vid naturfoto). Jag har för mig att AUTO-läget även väljer ISO automatiskt utifrån vad kameran tycker passar (utöver tid och bländare). För att själv styra valet av ISO är det bäst att välja något av de så kallade kreativa inställningarna P/S/A/M (eller vad de nu kan heta på olika modeller).
Tyvärr lider i stort sett alla kompakta digitalkameror av mindre bra brusegenskaper vid högre ISO-tal. Detta gäller även de s.k semiproffsmodellerna. När jag använder min Olympus C50z så använder jag enbart lägsta ISO, och då blir det nästan alltid bra. De enda kameror som hantarar brus på ett bra sätt vid högre ISO är digitala systemkameror - av vad jag har sett i alla fall.
Har precis för några stunder sen slängt ut min nya hemsida på nätet Ha det å må så gôtt
Kommentar