Varför växter i akvariet ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Larry Stockholm
    Användare
    • November 2004
    • 343

Varför växter i akvariet ?

Jag undrar om man har växter i akvariet för ens egen eller för fiskens skull? I Sällskapsakvariet? I Malawiakvariet? I Tangayikaakvariet?
    Till vilken nytta har man växter i akvariet? Är det nödvändigt eller ska man köra med plastväxter eller enbart sten?
    Lite Idéer och tankar från er sida. Och naturligtvis ren fakta.
    Mors
    Larry
    Lasse Omfors

Akvaristiken går i vågor
  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

går inte att generalisera så. Nödvändigt är det inte för några fiskar med levande växter men ser beror det ju helt på vilka fiskar man vill ha, har man fiskar som lever i en växtlös miljö så känns det ju rimligt att inte ha några växter.

Största nyttan för dom flesta av oss är självfallet att det ser trevligt ut (om man nu tycker det) men många växter är även alghämmande (tar all näring ifrån dom) vilket också gör att dom hjälper till att rensa vattnet från skit och har man väldigt välmående växter tillför dom även syra MEN det är ju inget som inte går att göra på mekanisk väg så i slutändan blir det endå en smaksak.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

Kommentar

• Larry Stockholm
      Användare
      • November 2004
      • 343

Vilka växter är det som är alghämmande? Och om man har mkt växter i akvariet, hur mkt ska man slamsuga med häverten? Tar man inte bort näring från växterna i så fall? Om man inte slamsuger hur påverkar det nitrithalten och räcker det med veckovis vattenbyte på 30% i sällskapsakvariet eller är det för mycket?
      Många frågor på en gång GoSatta
      Lasse Omfors

Akvaristiken går i vågor

Kommentar

• GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

alghämmande är överlag dom som är snabbväxande (zoopet.com har en bra sökfunktion där du kan söka på växhastighet och/eller alghämmande)

hela näringsfrågan ska jag ens inte försöka ge mig in i för det blir nog mest förvirrande så det lämnar jag till nån som kan det bättre =)
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

Kommentar

• Larry Stockholm
          Användare
          • November 2004
          • 343

OK. Jag kollar på Zoopet och sen får vi se om nån kommenterar det där med slamsug och vattenbyten i sällskapstanken.
          Lasse Omfors

Akvaristiken går i vågor

Kommentar

• defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

citat:
            men många växter är även alghämmande (tar all näring ifrån dom)
            Växter blir näringsbegränsade vid ca 10-100 ggr högre näringsnivåer jämfört med vad alger klarar så det är inte anledningen till att växter verkar alghämmande.

citat:
            vilket också gör att dom hjälper till att rensa vattnet från skit och har man väldigt välmående växter tillför dom även syra MEN det är ju inget som inte går att göra på mekanisk väg så i slutändan blir det endå en smaksak.
            Håller med. Man kan köra växtakvarier så man slipper göra vattenbyten, eller ett vattenbyte någon gång om året eftersom dom tar upp allt nitrat och fosfat.

citat:
            alghämmande är överlag dom som är snabbväxande
            Det stämmer, men inte av anledningen att växterna tar näring för algerna vilket dom inte klarar.

Anledningen att växtakvarier ofta blir väldigt algfria är för att ammoniumnivåerna blir extremt låga och stabila vilket gör att algernas reproduceringsmekanism går i ide. Dom utvecklar inte sporer. Alger är bättre anpassade till ett liv under vatten och klarar att oerhört snabbt mobilisera när rätt förhållanden ges. En mol ammonium kan få många alger att utveckla sporer, medans det inte märks överhuvudtaget för dom större växterna.

Skjuter man på med en ammoniumspik som filter(bakterier)+växter inte klarar att ta ta upp/omvandla till nitrit så får man garanterat algodling - tex en glömd död fisk, övermatning.

Stabilitet får alltså algerna att lurpassa och vänta på bättre tider. Håller man efter och skrubbar bort alla alger man ser i det här läget kommer dom tillbaks extremt långsamt. Droppfilter och fluidiserande sandfilter innebär ofta stabila och algfria förhållanden eftersom dom kan hålla ammoniumnivåerna så stabila. Då kan man komma undan med väldigt höga nitrat och fosfathalter - som man ju tidigare trott var anledningen till algodling.

Vill du inte ha växter i akvariet kan du ha dom utanför i en blomlåda, sk växtfilter, så kan du i princip komma ifrån vattenbyten och få mer syre i vattnet än vad enbart cirkulationen klarar att ge.
            http://www.defblog.se

Kommentar

• Larry Stockholm
              Användare
              • November 2004
              • 343

Jag tycker själv att växter ger ett mycket trevligare intryck. Men ibland bildas mörkgröna, mossliknande mattor på en del plantor. Fiskarna verkar inte ta dessa "alger", vad kan det bero på?.
              Samt en fråga till: Man kan se i ett växtakvarium en härlig grön gräsmatta. Vilka väkter är det? Ser hur mysigt och inbjudande det ser ut. Helläckert.
              Lasse Omfors

Akvaristiken går i vågor

Kommentar

• defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

citat:
                Men ibland bildas mörkgröna, mossliknande mattor på en del plantor.
                Då är bladen påväg att dö eller har extremt låg metabolism. Göder man bra över hela spektrat av näringsämnen som växterna behöver (speciellt kol från CO2 och kalium+kväve från KNO3) så uppkommer aldrig alger annat än på blad som ändå har gjort sitt - och dom knipsar man bara bort.

citat:
                Fiskarna verkar inte ta dessa "alger", vad kan det bero på?.
                Jag har aldrig sett någon algätare som är speciellt duktig annat än när jag hade några Siamesiska algätare i ett trådalgsdrabbat akvarium där jag aldrig matade. Dom var tvungna att livnära sig på algerna. Några strök med av undernäring - så bra är dom på att äta alger.

citat:
                Samt en fråga till: Man kan se i ett växtakvarium en härlig grön gräsmatta. Vilka väkter är det? Ser hur mysigt och inbjudande det ser ut. Helläckert.
                Det kan vara lite olika växter. Riccia, Monoselenium, Marsilea, Javamossa, E. acicularis (nålgräs) är några vanliga bottentäckare.

Kommentar

• Larry Stockholm
                  Användare
                  • November 2004
                  • 343

Om man planterar ex. Javamossa på 2-3 ställen, sprider det sig själv över hela botten?
                  Lasse Omfors

Akvaristiken går i vågor

Kommentar

• defdac
                    Användare
                    • April 2002
                    • 865

citat:Ursprungligen skickat av Larry Stockholm

Om man planterar ex. Javamossa på 2-3 ställen, sprider det sig själv över hela botten?
                    Det beror lite på hur mycket ljus och vilken typ av ljus du har.

Beroende på hur ljuskällan skjuter i far-red-området i spektrat så får du olika fototaxi i växten (uppåtsträvande eller sidledssträvande). Tyvärr kan jag inte säga exakt hur spektrat ska se ut och jag tror det handlar om väldigt små nyansskillnader som är mindre är upplösningen på lysrörstillverkarnas spektra.

En gammal skröna är att högkelvinrör får växterna att växa på bredden och lågkelvinrör får dom att växa på höjden. Detta stämmer hyffsat bra även om variationer kan förekomma. Vid trädtopparna är ljuset blåkallt (hög kelvin) och där breder trädkronorna ut sig. Under trädkronorna är ljuset varmt och grönfiltrerat och där kämpar dom att ta sig upp till ljuset så snabbt som möjligt.

GroLux får javamossan att bli som en boll och Aquarelle/Triton/Aquastar skulle alltså eventuellt kunna få mossan att växa på bredden förutsatt att du inte skuggar den med några andra överhängande växter eller flytväxter.

Värt ett försök. Kan bli skitsnyggt.

Kommentar

• Larry Stockholm
                      Användare
                      • November 2004
                      • 343

Som du säger. Det är värt ett försök. Jag såg några växtakvarium som såg inbjudande ut. Enormt läckra, tyvärr kunde jag inte gå på BAK:s föreläsning om växtakvarier, men det går väl fler tåg, hoppas jag.
                      I annat fall finns ju dessa forum samt en hel del litteratur.
                      Lasse Omfors

Akvaristiken går i vågor

Kommentar

• nils42
                        Användare
                        • January 2003
                        • 931

För min egen del har jag växter. Jag tycker att det ser trevligast ut så och ser det helt till estetiken. Men smaken är ju som bekant delad. Man gör ju på det sätt man själv tycker känns bäst.

Kommentar

• Larry Stockholm
                          Användare
                          • November 2004
                          • 343

Det är naturligt med växter i vissa vatten, men det är ett fint inslag i akvariet. Dessvärre lite svårare med växter hos malawi och Tanganyika. Även hos Viktoriacikliderna.
                          Lasse Omfors

Akvaristiken går i vågor

Kommentar

• tropfrog
                            Användare
                            • July 2003
                            • 1835

I mitt tanganyikakar har jag valisneria och cryptocoryne. Det växer inte lika snabbt som i växtkaret, men det växer och dom är fina. Förstår inte varför det inte skulle gå med växter i riftakvarium. Det handlar ju egentligen bara att anpassa växter och gödning efter vattnet.
                            MVH
                            Magnus

Kommentar

• Jesper2
                              Användare
                              • October 2003
                              • 49

Larry, du frågade om gräsliknande bottentäckare som är vanlig i växtakvarium. Det kanske är Enchinodorus Tenellus du sett.
                              Mvh
                              Jesper

Kommentar

Arbetssätt...