Vem har störst?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ronnie B
    Användare
    • May 2002
    • 43

    Jag har klämt in ett 250*70*70 i ungarnas lekrum.
    I karet går det för tillfället 19 st Furcifer och några L.similis.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=100965

    Kommentar

    • jan olof
      Användare
      • December 2002
      • 254

      hej jag tänkte när jag läste mikaels innlägg om att leta hus med källare, så tänkte jag kunde berätta hur jag gjordenär jag skaffade min lokal, med 25000 liter vatten fördelade på 150 kar.

      när vi byggde nytt hus för 5år sen,så var det första som ritades in på ritningen det var min källarlokal på 50 kvadrat till mina baljor,plus att jag skrev på ritningen att det skulle vara 25 kubik vatten som skulle vara runt 25 grader och i rörelse,

      så att husleverantören fick räkna ut hur mycket ventilation som behövdes,och även montera den.

      värmen sköts av golvvärme med klinkers,allt el går itaket med tre olika stammar pump,extra doppvärmare,belysning. dom tre stammarna är kopplade till tre strömbrytare med timers. på golvet har jag fyra golvbrunnar srtategiskt placerade.

      75 procent av baljorna har automatiska vattenbyte. jag kör med filtermattor som jag aldrig har gjort rent trots att jag matar med räkmix med lite bindemedel i.

      Ja det var lite hur jag har gjort, kanske det kan inspirera andra cklidtokiga lik mig janne. ps jag kan ju berätta om hur det var när jag bodde i mitt gamla hus när jagklämde in ca 12kubik i mitt gamla uthus där var det trångt, men det kan man ta en annan gång.
      malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • April 2002
        • 4594

        Jag tror du har den optimala källaren Janne =). Jag har precis renoverat i före detta pannrummet och fått det skapligt, men att som du ha 3 rader akvarium kräver nog att bygget planerats efter akvarierna. Jag är tvungen att ha alla burkar större än 200 liter i L-form efter väggarna och de mindre inknödda där det finns plats.

        Tony Englund

        Kommentar

        • Ricard
          Användare
          • August 2003
          • 476

          citat: /../ Karet är tänkt att bli 5 meter långt, 1 meter djupt och 70 cm högt. /Mikael Mayer
          [u]FANTASTISKT!

          Jag undrar då, inte helt off topic får vi hoppas, hur man filtrerar ett 3'500l. akvarium? Är det sump som gäller eller 2st. 2260 eller...? [:p]

          [u]mvh.
          Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

          Kommentar

          • Mikael
            Användare
            • April 2002
            • 347

            För att stilla din nyfikenhet Ricard så kan jag meddela att du är inne på rätt spår. Två 2260 var tänkta att bidra med reningen i kombination med en rad "BTN-lösningar", dvs filtermaterial bakom ett antal moduler där en pump placerats. Bara själva planeringen och bollandet av idéer har varit och är en smärre våt (i dubbel bemärkelse [:p]) dröm...

            /Mikael Mayer
            Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

            - Lars Falk

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

              Herrej_vlar (ursäkta språket) MEN vilka projekt!!
              Helt fantastiskt måste jag säga, och jepp....man blir uppriktigt sagt imponerad av projektens storlek! Man kan ju börja ta entré till sådana kar *s*

              Måste få se hur det hela växer fram i bild, det är helt fantastiskt!!!

              BRAVO till alla dessa CAT-akvariumbyggare!!!

              Deathdealer
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

                citat : Jan-Olof
                citat:hej jag tänkte när jag läste mikaels innlägg om att leta hus med källare, så tänkte jag kunde berätta hur jag gjordenär jag skaffade min lokal, med 25000 liter vatten fördelade på 150 kar.
                Imponerande ! -Jag undrar bara över hur högt taket är i din källare; är det el eller vattenburen golvvärme ? -Mr. Fish -

                Kommentar

                • Ricard
                  Användare
                  • August 2003
                  • 476

                  citat:För att stilla din nyfikenhet Ricard så kan jag meddela att du är inne på rätt spår. Två 2260 var tänkta att bidra med reningen i kombination med en rad "BTN-lösningar".../Mikael Mayer
                  [u]HEJ MICKE!
                  Ja, vad skall man säga om detta..? Man får ställa sig i raden av drägglande storögda gubbs som ödmjukt lyfter på hatten!

                  Ngr tankar: det där med att ha modul-köret i så stor skala - blir inte det lite mycké kladd när det är dags för dengörning? (tänker att på karet är 1m djupt så får du kliva i och det blir en himla sörja... Är det inte skönt att ha det på utsidan... ¨Så hade jag nog tänkt... Och i modulerna gömma tre, fyra 1262r (3'400l/h) för att få syresättning/cirkulation...

                  [u]mvh. och respekt!
                  Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                  Kommentar

                  • jan olof
                    Användare
                    • December 2002
                    • 254

                    hej mr fish ,det är vattenburen golvvärme, med frånluftpump.

                    Upp till tak är det 2.40,så man kan ha 3st 60cm på höjden.mvh janne
                    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                    Kommentar

                    • medgix
                      Användare
                      • September 2004
                      • 242

                      Måste bara säga att man blir något avundsjuk! Jag får se till att skaffa ett bra arbete på en gång så jag kan köpa hus och äntligen få bygga väggar av glas som så småningom ska bli mitt nya akvarium!
                      Vänta bara... Jag ska bräcka er alla!

                      Kommentar

                      • jan olof
                        Användare
                        • December 2002
                        • 254

                        Ja det var inte för att bräcka någon , men det är kanske bra med lite tips.
                        malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                        Kommentar

                        • Kenneth
                          Användare
                          • April 2002
                          • 277

                          Till jan olof: Hur mycket el förbrukar din källarlokal? Jag är inne på att göra samma sak som du gjort när/om jag bygger hus. Tar värmepumpen hand om spillvärmen från ventilationen? Hur funkar det med den fuktiga luften som transporteras ut med ventilationen?
                          MVH
                          /Kenneth Johansson,

                          ordförande
                          Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                          Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                          Kommentar

                          • jan olof
                            Användare
                            • December 2002
                            • 254

                            Ca 25000 kilowatt om året.Jaåtervinningen går in ipannan. Sen har jag även ett ventilationsystem som jag kan ställa in med en hygrostat, som slår till en fläkt som blåser ut den fuktiga luften.

                            Sen har jag även en luftavfuktare som backup
                            malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                            Kommentar

                            • petrol
                              Användare
                              • July 2002
                              • 167

                              Hur kul som helst.. sillikonet släppte mellan bottenglaset och bakrutan..

                              Innan :http://www.akvarieguiden.nu/forum/bi...er/379247b.jpg
                              efter: http://www.akvarieguiden.nu/forum/bi...r/12bbf6fb.jpg
                              Mvh
                              Petter
                              Nu med ett 3 meters revakvarium

                              Kommentar

                              • Belgarath
                                Användare
                                • February 2005
                                • 584

                                WHAT THE F¤¤K !!!
                                Hur gick det med golv och sånt ?? Och alla dina "saltisar" ??

                                Kommentar

                                Arbetssätt...