Ligger väl rätt bra till när mitt Tanganyikaprojekt (L:320 B:80 H:70)(1792 liter) blir av, blir lite osäker på vad frontglaset kommer kosta bara. Någon sade att det skulle räcka med 12 mm, men jag vågar nog inte chansa. Laminerat glas kanske vore något? Men jag satsar på att enbart ha glas i framrutan och gjuta resten i plast mot väggen i källaren, samt mura upp bänken från golvet! Men, var i hela friden får man tag i sådana glasskivor?
Vem har störst?
Kollaps
X
-
-
Hehe Har nyligen slängt ut oljepanna o satt in luftvärmepumpar. Har nu en 3 kbm oljetank över. Läste en tråd för något år sedan om en som gjort om sin oljetank till akvarium. Nån som vet var jag hittar den tråden eller vem det var???Kommentar
-
Jag har några skivor 16 mm glas 3 meter * 96 cm
om någo är intresserad för att bygga det största karet
PerranKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av perik9
Jag har några skivor 16 mm glas 3 meter * 96 cm
/LasseKommentar
-
citat:Hehe Har nyligen slängt ut oljepanna o satt in luftvärmepumpar. Har nu en 3 kbm oljetank över. Läste en tråd för något år sedan om en som gjort om sin oljetank till akvarium. Nån som vet var jag hittar den tråden eller vem det var???
Jag har också läst en artikel om det Kaj, men kan inte hitta den.
Dykbilden på länken var ju "shoppad" även om den var fin. Rylander dyker ju på allvar i sitt kar:
Kommentar
-
900 liters här.. med BTN Bakgrund och Moduler.. inte störst. men jag är grymt nöjd kan jag säga! och Fredrik H dina cyrtocara moorii är något ut över det vanliga.. de två största leker och bråkar beroende på vilket humör de är på! övriga fyra simmar runt och undrar vad i helvete som händer! hehe-- är inte ciklider underbara =)Kommentar
-
Min affär är på totalt 75 kvadrat,fast jag utnyttjar bara ca 45 för tillfället..och det innefattar 34 akvarium.....fan jag bor ju i dom andra 30 så)))
mvh stefan Larsson...Akvarist med begränsad kunskap!!!Kommentar
-
citat:Jag har några skivor 16 mm glas 3 meter * 96 cm
Anledningen att det skall vara 320 cm är att jag skall täcka hela "kortväggen" i källaren, på så sätt slipper jag en massa extra arbete och kan plasta in väggarna utan att behöva bygga något speciellt. Tanken är sedan att låta svetsa en rostfri ram för glaset. Denna ram bultas fast i väggen resp. bänken. Allt för att slippa så mycket arbete som möjligt. Tanken är också att staga ovansidan på rutan med rostfria järn som bultas fast i väggen resp. ramen.
Ännu så länge är detta bara planer, men erkänn att det skulle vara rätt häftigt! Planerna är dessutom beviljade av "fastighetschefen" (frugan), däremot är "ekonomichefen" (oxå frugan) inte med på noterna ännu! Men om någon har lust att sponsra projektet kan ni få mitt bankgironummer.// Magnus ArvidssonKommentar
-
denna bruk duger också tror jag...
Kommentar
-
-
Man blir lite sjuk av såna här trådar.
Min villha nerv är oerhört stark, usch nu börjat rastlösheten krypa...Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!Kommentar
-
Det här är ju också rätt coolt...
Kommentar
-
Det värsta med akvarium är att man bara vill ha större och större. Man började med hundra liter, som man tyckte var jätte stort. Sen börjar det 200L, 375, 500 och sen 720. Man flippar ut helt och hållet, och sambon omyndigthetförklarad en.Kommentar
-
Eftersom även projekt nämns här ovan kan jag kanske slänga in vårat också.
Vi letade länge efter ett hus med källare som passade kraven vi hade. Huset skulle ha ett rejält rum med möjlighet att husera ett stort kar. När vi hittade det diskuterade vi genast vårt drömprojekt med den bäste (?) akvariebyggaren i Sverige (alla vi i sthl-trakten vet nog vem jag menar). Han trodde nog det skulle vara möjligt även om det krävdes att det byggdes på plats. Karet är tänkt att bli 5 meter långt, 1 meter djupt och 70 cm högt. Tydligen finns standardglas upp till 6 meter, sedan är det special som gäller och då blir det ju en aaaaaaning dyrare Bygget kräver att det gamla uppreglade golvet tas bort, fundament muras/gjuts, avlopp dras till det befintliga avloppet i tvättstugan och att ett av fönstren i källaren tillfälligvis tas bort, samt en del andra små justeringar... Bilbos beskrivning här ovan gav dock en del nya vinklar som kanske kan vävas in även i vårat projekt.
I karet blir det förmodligen inte afrikaciklider utan syd- eller mellanamerika. När jag stal en pratstund nere på "lagret" med Sune Holm för ett tag sedan var det ingen tvekan vad han tyckte skulle göra sig bäst, han rekommenderade en amerikansk biotop med hänsyn till möjligheterna med växter och övrig inredning.
Projektet var så gott som färdigt att sjösättas när huset (nytt kök, nytt värmesystem och annat onödigt...) visade sig vilja ha en allt för stor del av familjens disponibla inkomster [xx(] Men! Idén lever vidare och förhoppningsvis kommer den att realiseras inom en inte allt för lång tid. Givetvis blir det en artikel om det hela i CB.
/Mikael MayerSkriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.
- Lars FalkKommentar
-
du är lycklig du med en egen källare
jag får nöja mig med att riva upp golvet och göra ett fundament för att kunna ha en pluttigt 220x100x70 cm....
Dock är jag också i den sitsen att jag har en sambo som anser det viktigare med nytt kök och liknande onödig skit...
men det kommer vad det lider och man får väl drömma så länge.Kommentar
Kommentar