Gimme gimme shock treatment

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik H.
    Användare
    • April 2002
    • 1884

    Gimme gimme shock treatment

    Jag har får riktigt kraftiga elchocker från en av mina ljusramper under några månader. Det har gått så långt att min fru och mina barn kommer rusande ner till fiskrummet då de hör mina skrik varje gång strömmen går genom min kropp (ungefär en gång i veckan på sistone).

    Jag vet givetvis att detta är farligt men när jag skruvar isär rampen så ser jag inget konstigt. Jag skruvar ihop den igen och får direkt en ny kraftig stöt.

    Jag är slarvig och nästan alla mina ljuskällor i odlingen har någon gång varit under vatten då de varit tända men i övrigt har ingen åverkan skett. Några tips på hur jag ska kunna återställa denna plågsamma ljuskälla till pålitligt skick?
    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com
  • Micke67

    #2
    Det där låter inget vidare...jag råkade ut för något liknande för en himla massa år sen när man var ung och dum. Jag hade en bred takarmatur med metallhölje över en burk. Om man var jordad och kom emot den så pirrade det till duktigt (det kanske är därför man är som man är *hmmm*). Efter det har jag aldrig haft något metallhölje till belysningarna. Vad är det för material i din?

    //Micke

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

      #3
      Vet hur det har 2 nya tramper som gör samma sak utan till att varit i vattnet

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

        #4
        Glömmde skriva
        Har du provat att skruva en elkabel i rampen och sedan jorda den i ett element ??

        Kommentar

        • lysröret
          Användare
          • October 2004
          • 61

          #5
          elementet är är inte jord.
          låter som du har L1 eller 0 i plåten.
          kan ev. vara reaktorn som 'läcker'.
          tag en multimeter som piper vid kortis, sätt en sladd mot armaturen och den andra mot stickproppens metallplugg och växla mellan metallpluggarna.

          Kommentar

          • Hank
            Användare
            • April 2002
            • 1321

            #6
            citat:Jag har får riktigt kraftiga elchocker från en av mina ljusramper under några månader.
            Jag säger bara:
            Släng skiten och köp nytt!!
            Jävligt korkat att chansa, speciellt när du har fru och barn....
            /#378 Hank
            Zoonen:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

            NCS medlemsbilder:
            http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

              #7
              Jah har fått en liknande upplevelse.....
              MEN på min ramp, så är det 2st..popnitar på kortsidorna (ser den inte framför mig just nu), och det är när man kommer åt dessa som jag kan få mig lite "darr"....egentligen väldigt skrämmande hur dom kan konstruera produkter som är gjorda för att vara nära vatten på ett så extremt korkat sätt?

              Om man INTE har jordade utag kring akvariet, fixa en elektriker som drar lite tråd och fixar nya uttag! Sätt upp en jordfelsbrytare vid centralen, så att risken för detta minimeras! Jag har fördelen att ha karet i badrummet, och nu när det nya kommer (IDAG!!!!!!!!!!!) så kommer jag byta uttag till jordat där med!

              Passa dig väldigt noga Fredrik, men ett sätt att komma förbi problemet vore väl att sätta gummilister på rampen och på sidorna??

              Vänliga elhälsningar Deathdealer

              Hank; rätt så!! på dom bara!
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • Fredrik H.
                Användare
                • April 2002
                • 1884

                #8
                Det är bara retligt att denna ramp varit hur bra som helst i flera år och efter att ha varit i vattnet blivit såhär. Det känns som om det borde gå att laga liksom.

                Tack för era råd, jag tror att jag går på Hanks linje.
                Fredrik H.
                Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                www.cichlidgallery.org
                www.tropheini.com

                Kommentar

                • Hank
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1321

                  #9
                  citat:Tack för era råd, jag tror att jag går på Hanks linje.
                  Vi vill ju att NCS´s medlemsantal ska öka, inte minska ;-D
                  /#378 Hank
                  Zoonen:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                  NCS medlemsbilder:
                  http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                  Kommentar

                  • jarinen
                    Användare
                    • April 2003
                    • 1888

                    #10
                    Kan inget om el, men jag gillar titeln på tråden,det är ju en av mina gamla husgudar Ramones låttitlar ! .

                    Hursom, var rädd om dig! El är inte att leka med!

                    Mvh Jari

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • April 2002
                      • 1823

                      #11
                      Hej!

                      Är det någon av ramperna du köpt av mig kan du komma förbi och hämta en ny.
                      Det hör väl egentligen hemma på köpochsälj men du kan gärna slå en signal ändå om du är intresserad av en billig ersättningsramp.

                      Jag skulle i vilket fall helst se att du slutar använda strömförande utrustning.

                      mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Fredrik H.
                        Användare
                        • April 2002
                        • 1884

                        #12
                        Ramones är såklart husgudar här hemma med.

                        Nejdå Olof, rampen från dig funkar fint.
                        Fredrik H.
                        Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                        www.cichlidgallery.org
                        www.tropheini.com

                        Kommentar

                        • deathdealer
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1639

                          #13
                          Om Olof ÄR en butiksägare.....så får han stående ovationer av mig!!!!
                          DET kallar jag service och omtanke!

                          Deathdealer
                          "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                          Kommentar

                          • fredrikr
                            Användare
                            • October 2002
                            • 985

                            #14
                            Byt reaktor och skaffa en bra livförsäkring?
                            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                            Kommentar

                            • Mr.Fish
                              Användare
                              • May 2004
                              • 1403

                              #15
                              Hej Mr.Fish här ! (får bli assisterande el-doktor)
                              Jag läser mer och mer om att många har mycket oroväckande el-problem
                              med akvarie utrustningen. (Jag är själv allmänbehörig-elinstallatör, med egen rörelse.)
                              -Det blir nog svårt att kunna hjälpa alla, men några skall väl gå-

                              Jag vill först klargöra att elapparatur ,t.ex armaturer, för anslutning till elnätet kräver provning och typklassning. Detta inne- bär att det inte är tillåtet att t.ex göra egna "drosselkopplingar"
                              ; förtydligande : bygga el-kretsen. Jag kan nämna att om det händer en el-olycka ,då det är hem -meckat, så ligger man risigt till både lagligt och försäkringsmässigt. koppla alltså inte själva, då slipper ni det problemet. Att ansluta en armatur (fast anslutning ; ej med stickpropp ) får man göra "om nödvändig kännedom finns = luddig lag text". Man skall alltså veta vad fas, nolla, och jord är/fungerar,
                              samt hur de ser ut.
                              Elmatriel avsett för akvariebruk skall numera vara typklassat 3 och
                              troligtvis ha IP 64-65 i kapslingsskydd.


                              #Slutligen för att kunna hjälpa till behöver jag en utförlig beskrivning av både el-problemet och appraturen.#

                              Ok ! fråga på !


                              Kommentar

                              Arbetssätt...