Flytta kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nikmatts
    Användare
    • April 2002
    • 57

    Flytta kar

    Hej, finns det någon som kan ge mig tips på hur man flyttar ett 600L kar. Det skall bara flyttas 5 cm. Detta för att jag skall sätta på en heltäckande ramp. Jag har snetak och måste flytta ut karet från väggen.
    Kruxet är att karet är igång. Jag kan ju tömma karet en hel del. Men sand, sten, lite vatten är kvar. Tacksam för tips och erfarenheter.
    /Man lär sig något nytt varje dag, ibland försent.
  • stahl_mikael
    Användare
    • January 2004
    • 114

    #2
    när jag flyttade mitt 100l som är väldigt mkt minrde så tömde jag vattnet så att fiskarna kunde stå rakt sen var det bara att dra det.
    lycka till

    Kommentar

    • Rob
      Användare
      • April 2003
      • 143

      #3
      Jag skulle inte rekommendera att flytta karet med sand, sten och vatten. Risken är att det blir för stora påfrestningar på karet och läckage som följd. Du får helt enkelt tömma karet på ALLT och sedan flytta det. Visst det kanske skulle funka utan att tömma ut allt men det känns inte så kul när man kanske står där sedan med ett läckande kar. Bäst att ta det säkra före det osäkra. Vet inte hur ni andra ser på det men så tycker jag i alla fall.

      Lycka till och hoppas att det går bra!
      "Bättre sent än aldrig" []

      Kommentar

      • Niclas Larsson
        Användare
        • January 2004
        • 546

        #4
        jag har flyttat kar som säkert vägt 150 kg, med hjälp av starka kompisar samt att karet stått på en stark skiva så jag har ej belastat karets botten ej heller lyft i karet
        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • December 2002
          • 1934

          #5
          Jag flyttade mitt 540 med grus och lite vatten dagen efter vaknade jag att det forsade vatten
          Karet var nylimmat för ett år sedan och nu fick jag limma om det och det beror säker för att jag inte flyttade det tomt.

          Kommentar

          • Pettson
            Användare
            • October 2003
            • 86

            #6
            Beror lite på hur kontakten med underlaget ser ut.
            Men om det står på "fötter" så skulle jag, med hjälp av hävstång, lyfta var fot, någon mm, och placera något med låg friktion under var fot. Därefter, återigen mha hävstång, baxa karet de få centimetrarna.

            "Goda råd är dyra, mina är gratis"

            Kommentar

            • deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

              #7
              Pettson - bra förslag tycker jag...
              Lägg "raggsockar" under fötterna på karet, och skjut det försiktigt!!!

              Deathdealer
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

              Kommentar

              • skorpio
                Användare
                • October 2004
                • 244

                #8
                Mitt tips är att du läser vad Bmwpower har för erfarenhet.
                Skulle inte "våga" chansa att varken lyfta skjuta eller baxa det med vatten i.Blir många kilon ...mer än man tror....så ta allefall ut allt vatten innan du prövar på något....ja typ som pettson skrev.
                Hur som haver..lycka till i ditt angenäma lilla problem [8D]...moss

                Kommentar

                • nikmatts
                  Användare
                  • April 2002
                  • 57

                  #9
                  Tyvärr står karet på en tunn heltäckningsmatta, annars hade ragsockar kanske funkat.
                  /Man lär sig något nytt varje dag, ibland försent.

                  Kommentar

                  • skorpio
                    Användare
                    • October 2004
                    • 244

                    #10
                    Ja då återstår nog tyvärr bara för dig att sätta igång och tömma....skulle inte chansa om jag var som dig....den lätta vägen är inte alltid den bästa vägen....kan bli merjobb järnet senare du vet!!
                    Moss

                    Kommentar

                    • deathdealer
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1639

                      #11
                      jepp....töm karet, så är du på den säkra sidan OCH det blir gjort utan missöden!

                      Deathdealer
                      "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                      "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                      Kommentar

                      • nikmatts
                        Användare
                        • April 2002
                        • 57

                        #12
                        Tack för alla era svar. Jag skall bygga rampen själv. Fundera på att ändra designen på rampen. Dvs sänka bakkanten lite så den får plats. Det stör symetrin lite och blir svårare att få snyggt(och bygga).
                        Att flytta karet utan att tömma det är inget alternativ längre.
                        /Man lär sig något nytt varje dag, ibland försent.

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ibland när vi flyttar runt större akvarier typ två stycken 600 liters åvanpå varann i stålställning brukar vi använda våran truck
                          att tömma tar för lång tid, men man blir förvånad vad glas kan böja sig utan att gå sönder.
                          Vänligen
                          Christer
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • skorpio
                            Användare
                            • October 2004
                            • 244

                            #14
                            Jo stämmer...man blir förvånad över vad glas tål
                            Lika förvånad blir man över vad skört det är.
                            Kalla fakta är:tål massor men går sönder för inget....[8D]..Moss

                            Kommentar

                            Arbetssätt...