Någon "STORodlare" här av ancistrus???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christopher
    Användare
    • April 2002
    • 72

Någon "STORodlare" här av ancistrus???

Hej

Lyckas rätt bra med att få ut yngel av mina malar, MEN, lyckas inte dra upp speciellt många i större storlek.. :/ Varför?

Just nu gör jag kanske inte allt för många vatten byten, men inte ens innan när jag gjorde bytn minst en gång i veckan lyckades det bättre?!?!

Ger dem mycket mat, tabletter, ärtor, sallad, brysselkål vanlig mat, jaaa tycket det är rätt stor variation och mycket.

Har rot.

Fin san kan kanske vara mer luftat men ska det ha någon större betydelse??
  • Kalk
    Användare
    • September 2004
    • 31

Jag är ingen storodlare men du får nog byta vatten lite oftare minst ett par gånger i veckan.
    Ancistrusyngel är extremt känsliga vad gäller nitrit.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=261068

Kommentar

• Gotrek
      Användare
      • September 2003
      • 64

Se till att byta lite vatten varje dag. De skräpar ner ganska så duktigt.
      Patrik

Kommentar

• David Johansson
        Användare
        • April 2002
        • 581

Jag har dragit upp en hel del kullar ancistrus och tycker mig kommit fram till den slutsatsen att många yngel helt enkelt svälter ihjäl. Vill man dra upp maximalt med yngel bör man ganska snart se till att dela upp kullen och försöka sortera dem efter storleksordning.

En normalkull på ett 50-tal yngel är bra om man kan dela på kanske 3 burkar. Plastpackar som man sätter tappkranar på vid botten tycker jag fungerar bra. Ynglen drar fort ifrån varandra storlekmässigt och de små får svårt att få i sig mat i den utsträckning de behöver.
        Sedan kör jag helt tomma burkar med bara en bit rot i, ingen bottenmaterial eller liknande. Jag lägger dagligen i en rejäl näve skalade gröna ärtor, med ungefär intervaller om 1-2 dygn byter jag vatten och ser då till att alla ärtrester städas bort, och då lägger jag också i en ny näve ärtor. Kort sagt har jag hela tiden ärtor i överflöd liggande i burkarna och detta kräver ständig dammsugning av botten samt vattenbyten.

Jag drog upp en kull som ursprungligen var på omkring 200 yngel (när gulesäcken var förbrukad), gissar att någonstans mellan 100 och 125 nådde en säljbar storlek på omkring 5 cm. Bättre än så har jag inte lyckats, så får du själv bedömma om det är bra eller dåligt.

Lycka till!
        David

Kommentar

• daniel60
          Användare
          • March 2003
          • 527

Från början kan ynglen bo trångt, så länge man matar ordentligt och byter vatten ideligen. Men sedan verkar de behöva gott om plats. Min förra kull (203 stycken, jag räknade!) växte hyggligt när de hade 200 liter att dela på. Men sedan jag sålt cirka 170 har de kvarvarande börjat växa mycket snabbare, trots att jag nu fyllt karet med små sajicor och Corydoras barbatus. Det är möjligt att ynglen har väldigt bra gener, för så här bra har jag definitivt inte lyckats med andra kullar.
          Funderar på att snickra ihop en Ancistrus-fabrik med de lite udda måtten 200x60x15 som kan vara under mitt 720-liters.
          mvh Daniel
          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

Kommentar

• Micke U
            Användare
            • April 2004
            • 51

Jag har också dragit upp några kullar. Ytterst få yngel har dött. Har också bara en rot och ingen sand, och byter vatten varje dag. Matar även jag med ärtor. Egentligen gör jag prcis som David. Mitt guldancistruspar bekostar hela hobbbyn. Ett tips är att så fort vattnet börjar bli dåligt så rör sig malarna upp på glaset och håller sig ifrån botten. Tänk ockrå på att rensa filtret ofta.

/Micke
            Auloncara "Ruby Red"
            Labidocramis "Golden"
            Labidochromis sp. "hongi"
            Sciaenochromis fryeri
            Pseudotropheus sp. "acei"
            Glasmalar

Kommentar

• Christopher
              Användare
              • April 2002
              • 72

Okej,, Tack för alla goda svar!!

Som sagt kan jag itne säga jag gör några speciella vatten byten just nu, men innan skötte jag dem ungefär som ni säger här, men,, varför gick det inte??? Av flera 100-tals yngel haer jag typ en som är över 5 cm kvar??

Måste man ta över dem i andra burkar efter ett tag då??

Kommentar

• Micke U
                Användare
                • April 2004
                • 51

Byt riktigt ofta, mata riktigt mycket. Det är allt.
                Auloncara "Ruby Red"
                Labidocramis "Golden"
                Labidochromis sp. "hongi"
                Sciaenochromis fryeri
                Pseudotropheus sp. "acei"
                Glasmalar

Kommentar

• Micke U
                  Användare
                  • April 2004
                  • 51

Ha gärna en stark pump också.