Angående annonser på ciklid.se

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

citat:Jag tror att det upplevs som 10ggr enklare att maila en lista i valfritt format till en viss adress, än att uppdatera en lagerlista i HTML. Det finns inga krav på antal kolumner, vilka uppgifter som måste vara med etc, så det ska inte krävas något förarbete.
    Som Joakim så är det enda som krävs för att en affär själv skall kunna ändra de uppgifter på Zoopets infosida om affärer http://www.ciklid.se/annonsor_index_karta.asp att affären 1/ har en dator 2/ tillgång till internet (duger med sämsta modenuppkopplingen). Existerar dessa bägge saker så tar det bara den tid att ändra som det tar att skriva texten och klicka på "Skicka". Det krävs INGEN datakunskap för detta.

Dock skall sägas att det finns några enstaka (säg 2-3) av 30 st som regelbundet uppdaterar sin info.

Vissa affärer (åtminstone Akvarielgaret i alla fall) har vad jag tycker ett bättre system än lagerlistor - nämligen att de då och då mailar ut en lista med de fiskar som är nyinkomna. Då får man först anmäla sig till dom och de sätter upp en på deras nyhetslista.
    Detta har ju den fördelen att när man får listan via mail så är den helaktuell och man är ute efter en speciell fisk så har man ju i all fall en sportslig att hinna dit.

Kommentar

• pontus
      Användare
      • October 2003
      • 514

Hmm fall någon undrar så menar jag dom rullande annonserna på första sidan, en sak till, som handlare tycker man väl inte om om någon ringer och frågar efter priser på hela lager listan på fisk som dom har ,, så man kan kanske ska börja ringa en gång i månad till alla butiker som stoltserad med massa väl sorterade lagerlistor utan priser och fråga pris på alla arter kanske dom fattar att att sätta ut priser. "ja menar, va ska dom säga"
      - guppy 10 ,blackmolly 15 ,,, du jag har inte tid med dig jag har en annan kund. (kanske skulle betraktas som lite oseriös)
      jag håller med va dom flesta har att säga angående uppdateringar etc. Men en gång i månaden är inte mycket för att slippa mina dryga tids krävande telefon samtal

MVH Pontus

Passenger on Planet Earth:
      Pet.macro nsumbu
      Pet.moshi ikola
      Pet.Trewavasae
      Pet.Bulu-Point "Red"
      Pet.orthognathus tricolor mvuna
      Pet.Longola
      Tr.Ilangi
      Tr.Muzi
      Tr.Katonga
      Neo.Leleupi

Kommentar

• fredrikr
        Användare
        • October 2002
        • 985

Oj.

År 2003 hade 69% av svenskarna tillgång till Internet. Självklart är det inte 69% i varje demografisk grupp, men varför företagare inom akvaristik skulle ha en lägre frekvens än rikssnittet är för mig en gåta. Kanske är de så otroligt upptagna med sina fiskar att de inte har tid att sitta vid en dator?

Jag skulle lättare låta mig övertygas om att de har dator, men inte har lust att sitta och chatta/maila/posta om akvaristik. Eller är det så att ett riktigt djupt intresse av akvaristik ofta hänger ihop med en ganska osocial personlighet?
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• pontus
          Användare
          • October 2003
          • 514

Jag förstå va david menar med att man är okunnig i data handtering men det är orelivant har man lager listor ska dom(tycker jag)uppdateras med tex priser storlek etc, och jag tror fredrikr har en bra idé.
          Pet.macro nsumbu
          Pet.moshi ikola
          Pet.Trewavasae
          Pet.Bulu-Point "Red"
          Pet.Longola
          Tr.Ilangi
          Tr.Muzi
          Tr.Katonga
          Neo.Leleupi

Kommentar

• Torsten
            NCS Medlem
            • September 2002
            • 647

Men butiker som snickrat ihop en hemsida och en lagerlista EN gång hade väl iaf en dator då. Att sedan hålla öppettider å annat aktuella e väl minsta kravet. Skriver dom ut en lagerlista tycker jag banne mig att dom oxå skall hålla den hyfsat up to date!

Kommentar

• deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

då kommer han o doppar näsan i....

jag kan köpa att det vore betydligt trevligare om företagen som annonserar på ciklid.se skötte sina uppdateringar bättre - utan tvekan MEN (som vanligt), så är det inte barabara att få företagare att göra detta...jag vet (surt)!

Jag la ut min första komersiella internetsida för....ca 12 år sedan, det var Hobbex (som de flesta känner till), och när jag introducerade företaget på nätet var det ca....50-75 produkter. Att få kunden att komma in med nya produkter var ett jättejobb (absolut ingen ont om Hobbex), men det är ett MERJOBB, då kanske man ska tänka på att dom har(de) ca 1500-2000 artiklar om jag inte är helt ute och reser.

Idag, 12 år senare är det samma sak med kunder, man får TJATA om uppdateringar, förutom de företag som har ett helt automatiserat lagersystem dvs postorderföretag eller entusiaster!

Eftersom många företag ÄN idag (och då talar vi riktigt stora varumärken), har svårt att komma med uppdateringar, så förvånar det mig inte det minsta att akvariehandlare och liknande har svårt att få tiden att räcka till.
              De är ofta fåmansbolag, familjeföretag som redan är tungt belastade, och vi som är intresserade av det kan lägga ner hur mycket tid på det som hellst, för det är ett intresse, där är skillanden!

Företagaren försöker sälja så mycket de kan på dagtid, och sen är det massa annat som ska skötas, så uppdateringarna kommer i skymundan. Att man sen har ett väldigt "rörligt" lager dvs nya fiskar in, och andra ut...göre det hela inte lättare.

Det krävs en ganska avancerad lösning för tt få detta att funka och framförallt ett mycket effektivt lagersystem!

Att dom annonserar här är väl bara positivt, då det inbringar intäkter till föreningen, att dom missköter sina banners, hemsidor osv straffar dom bara själva, vilket är synd.

Sen tror jag att din idé Fredrik är grymm!

Men - förvänta er inte för mycket av handlarna....det kan jag lugnt säga!

Deathdealer igen!
              "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
              "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

deathdealer: Jag köper inte hela ditt resonemang då jag tycker att en handlare som påvisat marknadsför sig med att visa lagerlistor på vad de har inne eller kommer att få faktiskt missleder folk som tittar på deras hemsidor.

Jag tror däremot att det är en kvarlämna från en entusiastisk datanisse som hjälpt butiken att komma igång på nätet, men det är bara det att efter det att datanissen lämnade arbetet med hemsidan så överlämnade han uppdateringen till butiksinnehavaren som kanske jobbar med ett eget arbete på sidan av butiken och då vill det till att han får tid att uppdatera internet.
                I vissa fall tror jag faktiskt att butiksinnehavaren är i det närmaste oskyldig...

Ändå tycker jag att om man ger sken av en sorts service så vore det ju ganska dåligt om man inte kan följa upp den bättre...det är ju ändå en typ av marknadsföring man lagt ut sig på nätet för.

Kommentar

• deathdealer
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1639

Stefan; jag håller med dig till 100% - det ÄR bara så att situationen ofta ter sig som du säger med någon som utvecklar en idé för ett företag, kommer med förslag på hur dom kan locka in mer kunder, visar på hur bra en lösning är, och företagaren köper det med hull och hår!

Många lösningar som har byggt på nätet utveklades av kilar/tjejer som inte visste ett jota om hur företaget arbetade, om hur systemet i praktiken skulle fungera och än värre, var så svåradministrerat att när lösningen väl låg ute, och projektet var över, fanns det ingen som orkade med detta!

NEJ - det ursäktar INTE att företag skiter i att uppdatera sina sidor!
                  Ingen skulle bli gladare än jag om alla system som ligger på marknaden som inte fungerar skulle uppdateras....OCH jag fick göras jobbet *skrattar*

Det ger ENORMT dålig bild av företagets service om dom struntar i att uppdatera sina sidor och lagerlistor.....JAG skulle aldrig sköta det så!

Deathdealer
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

"Hear hear" som de säger på andra sidan kanalen...

Kommentar

• pontus
                      Användare
                      • October 2003
                      • 514

Ok, jag blir FAN glad att det finns fler en jag som tycker att det är värt att tycka till om detta.
                      men alla som har svarat och tyckt till i den här tråden har ju mer eller mindere varit på väg åt samma håll, ( som jag ser det ) hoppas att (om det är någon som läser detta)handlarna som kanske livnär sig på att sälja fiskar till oss som tycker det är roligt med akvariefiskar tar åt sig lite av den konstruktiva kritik som faktiskt skrivits mellan raderna av misstycke.
                      hoppas att jag inte klivit någon på tårna nu, men som deathdealer skriver hade det varit min firma som stod på spel hade jag ochså skött det bättre än att "uppa" min sida tre gånger om året!

tack för att ni skrivit och tyckt till, hoppas att någon (handlare)tar detta på rätt sätt och "fixar"ser till att det inte blir så i fortsättningen.

MVH Pontus
                      Pet.macro nsumbu
                      Pet.moshi ikola
                      Pet.Trewavasae
                      Pet.Bulu-Point "Red"
                      Pet.Longola
                      Tr.Ilangi
                      Tr.Muzi
                      Tr.Katonga
                      Neo.Leleupi