Angående annonser på ciklid.se

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pontus
    Användare
    • October 2003
    • 514

    Angående annonser på ciklid.se

    Hej ciklid vänner hoppas att det går bra i burkarna där hemma.
    Jag skriver det här för att jag är lite besviken på företagare som har annonser ute på ciklid.se(Den kanske bästa förenings sida på nätet)som inte kan uppdatera sina sidor. va fan har man annons plats på sidan kan man engagera sig lite!!"det är inte någon jävla telefon katalog!!"
    jag menar är det bara jag som vill veta vilka fiskar man har i lager,och va dom kostar? Många tar sig tid och skriva att dom har JÄTTE mycket fisk hemma men ingen skriver vad dom kostar!!(kanske bara jag som tycker det är relevant och intresant)
    Ni som har annonser med priserer kommer jag att ringa och handla av, ni har fattat!

    Till er som har annonser på ciklid.se uppdatera era sidor! skriv priser på det ni påstår att ni har.(om ni vill sälja dvs.)
    Jag läste i något forum om reklam som man inte vill ha, jag hoppas att den reklam som kommer att finnas på denna underbara internet adress kommer innhålla reklam som MAN VILL HA!!

    Vem är inte trött på slogans som Massa nytt exklusivt i lager!!och så går man in på sidan (full av förhoppningar och planer)och hittar en massa intressant men man får lik förbannat ringa och fråga efter om priser och storlek etc.
    [u]skärp er!!</u>

    MVH Pontus
    Passenger on Planet Earth:
    Pet.macro nsumbu
    Pet.moshi ikola
    Pet.Trewavasae
    Pet.Bulu-Point "Red"
    Pet.orthognathus tricolor mvuna
    Pet.Longola
    Tr.Ilangi
    Tr.Muzi
    Tr.Katonga
    Neo.Leleupi
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

    #2
    Kan till viss del hålla med dig Pontus.Har dock viss förståelse för de som inte hinner uppdatera aktuella lagerlistor el de som "mörkar" med priserna. Dock har det funnits/finns (?) dom som inte haft aktuella öppet-tider...;(
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • pontus
      Användare
      • October 2003
      • 514

      #3
      hej! Jag förståelse om man inte uppdaterar en gång i veckan men det finns skräck exempel (en annonsör som inte "uppat" sin sida på typ ett år det tycker jag är under alla kriterier för en serigös firma

      MVH Pontus
      Passenger on Planet Earth:
      Pet.macro nsumbu
      Pet.moshi ikola
      Pet.Trewavasae
      Pet.Bulu-Point "Red"
      Pet.orthognathus tricolor mvuna
      Pet.Longola
      Tr.Ilangi
      Tr.Muzi
      Tr.Katonga
      Neo.Leleupi

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #4
        Jag håller med dig en del Pontus. Jag vet dock att en del inte haft tid att uppdatera sin sida, men å andra sidan handlar det inte om att de är efter med någon vecka utan betydligt mer än så.

        Vill man ge sina kunder en exklusiv och uppdaterad tjänst genom att skriva "senaste nytt" så tycker jag att man har bundit sig att hålla den uppdaterad på det sätt man genom text lovar kunderna.

        Om man inte hinner med som butiksägare att hålla den uppdaterad är det bättre att hålla en informell sida där man ber kunden ringa för att höra efter vad som finns inne.
        Personligen så litar jag inte ett skvatt på de listor som finns ute hos diverse butikers hemsidor utan jag ringer och frågar varje gång jag är intresserad av något.

        Du har verkligen en poäng här...ståtar man med senaste nytt så ska det vara senaste nytt..inte förra årets eller halvårets gamla nyheter...

        Fast egentligen menar du väl "banners" på ciklid.se och inte annonser? Ciklid.se ansvarar ju inte för hur uppdaterad deras kunders hemsidor är, men jag tror inte heller att det var det du menade med rubriken.

        Kommentar

        • Tony
          Användare
          • April 2002
          • 4594

          #5
          Jag tycker också att många butiker borde förbättra sig på många sätt, men i slutändan ligger det ju i butikens intresse att locka kunder.

          Den mest exemplariska butik jag besökt är Cichlidecentret i Köpenhamn. Innan jag åkte dit kollade jag igenom lagerlistan på nätet. Väl på plats fanns precis allt som stod i listan och priserna stämde på öret också. Allt i butiken var snyggt uppmärkt med art, fångstplats, vildfångar eller odlat och dessutom priser på allt.

          Många av de svenska butikerna har en väldigt dålig märkning vad gäller arter och ännu mer ofta saknas priser helt och hållet. Att priser saknas på fisk hos en NCS-ansluten butik gör åtminstone mig lite skeptiskt till att man verkligen får sin rabatt då de med enkelhet först kan lägga på 10% för att sedan "ge dig 10%".

          Tony Englund

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

            #6
            citat:Många av de svenska butikerna har en väldigt dålig märkning vad gäller arter och ännu mer ofta saknas priser helt och hållet. Att priser saknas på fisk hos en NCS-ansluten butik gör åtminstone mig lite skeptiskt till att man verkligen får sin rabatt då de med enkelhet först kan lägga på 10% för att sedan "ge dig 10%".
            Håller helt med att det är dåligt av en affär att varken ha prisinfo eller fiskinfo.
            Vad gäller NCS rabatten så behöver man ju först inte nämna att man är NCS medlem när man frågar efter priset, men det hjälper ju förstås inte om man handlat där innan så de vet att man är NCS medlem.
            Dock måste man alltid ange att man är NCS medlem innan det slås in i kassan.

            Sedan håller jag med om att många affärer borde uppdatera sina sidor betydligt oftare. När jag har nämnt det så säger de att de inte hinner med och det kan jag ha förståelse för. Men om det nu är så att man inte hinner med så är i så fall bättre att helt strunta i att ha lagerlista etc på sina hemsidor och bara ge basfakta som öppettider, hur man hittar dit, hur många akvarier man har, vad man är specialiserade på etc istället för inaktuella lagerlistor och liknande.

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

              #7
              Jag håller absolut med att det är för slött av företagen.
              Har man valt att ha lista så ska den vara aktuell eller så får man skriva vilka arter man bruka ha och att man får ringa för mer info.
              Finns dom som kör med samma lista helatiden och läggerin ny fisk men då stämmer inte resten av listan.
              Sedan kan man ju undra varför dom är rädda för att visa priserna vad har dom att förlora??

              Kommentar

              • fredrikr
                Användare
                • October 2002
                • 985

                #8
                Jag har funderat på att göra en webbsajt dit butiker kan maila in sina lagerlistor, samt privatpersoner kan annonsera ut vad de har till salu, och besökare sedan kan söka, med frågor som "Var inom 10 mil från Stockholm finns det just nu Sciaenochromis fryeri?" (genom ett vanligt grafiskt gränsnitt, inte fritextfrågor!). För att det ska funka måste arbetsinsatsen från butikerna nog vara minimal - jag tänker mig att de bara ska kunna maila in en lagerlista på det format de råkar ha den, och så får ett fiffigt program försöka lägga in det i databasen på ett vettigt sätt. Frågan är dock om butikerna ens har lagerlistor i något digitalt format? Om de sköter kommuniktationen med sina leverantörer via email antar jag att de någorlunda lätt kan skapa en textfil med vilka arter de har hemma, men kanske sköts kommunikationen per telefon? Jag vet för lite för att ens veta om det är meningsfullt att utveckla en sådan sajt. Vad jag vet är att jag många gånger har önskat att det skulle ha funnits en.
                Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 647

                  #9
                  Det värsta e väl när man ringer för att dubbelkolla öppettider, dom KAN ju ha ändrat så det inte stämmer med ert som står här på Ciklid, och dom säger att det är "-Dom där Ciklidvännerna som ska hålla informationen aktuell"..

                  Det är mer än En butik jag hört det i. Det skylls på trasiga datorer mm. men det håller inte heller tycker jag. Så j-kla svårt att slå en pling till ngn som kan uppdatera eller iaf maila in till Ciklid att det är nya tider som gäller kan det ju inte va?`

                  Fisklistor/lagerlistor är nog mera regel än undantag att dom INTE stämmer.. Påpekar man att deras lista inte stämmer med det dom har hemma heter det alltid att "-Den har jag PRECIS sålt.." Eller hur??

                  Sedan om man ngnstans skriver, här eller på ngt annat forum, om problem man haft med vissa butiker så får man pekpinnar direkt, så det e inte lätt att utöva konsumentmakt!

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • November 2004
                    • 572

                    #10
                    Kanske en handlare inte vill skylta för mycket pga konkurenns?
                    Men om jag nu ger rabbat så är det för att jag vill att ni ska handla hos mig...och när jag vet att hos er är det inte bara priset som styr.....så skulle jag nog hålla med purfärska lager listor/priser...om ni bara kan ha en "flik" där bara medlemmar kan se

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

                      #11
                      citat:Jag har funderat på att göra en webbsajt dit butiker kan maila in sina lagerlistor
                      Tror du på tomten också[:0] När affärerna som Torsten skriver inte ens kan meddela när de ändrar sina öppettider så skall man nog inte förvänta sig några lagerlistor. Dessutom är ju en lagerlista till sin natur egentligen bara giltig i just det ögonblicket den skrivs och skulle därför behöva uppdateras minst en gång om dan för att vara "up to date".
                      Så man får nog ta lagerlistor för vad det är - dvs en lista över fisk som affären en gång haft i lager, men definitivt ALDRIG korrekt just när man besöker den. Hur felaktig den är beror på när den skrevs.

                      Kommentar

                      • Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 7334

                        #12
                        Vad gäller de affärer som syns som medlemsaffärer hos Ciklid.se så har dessa full tillgång att kontinuerligt ädra sin information gällande öppettider, kontaktpersoner, procentsatser m.m. via en egen inloggning.

                        Detta används dock väldigt sporadiskt och man får nog till viss del skylla på tid och datormognad hos butiksägarna i de fallen, utan att dra alla över en kam.

                        Oftast när någon förändring skett, brukar ni som användare att upplysa oss på Ciklid.se om att informationen online inte stämmer överens med verkligheten.

                        Ciklid.se första åtgärd är då att försöka få kontakt med den som står som ansvarig och verifiera uppgiften, för att sedan göra en ändring.

                        Vi kan nog tyvärr inte begära att butikerna håller lagerlistor uppdaterade på Ciklid.se, men för deras egen skull hoppas jag åtminstone att de har korrekt information på butikens egna hemsida (förutsatt att de har en hemsida), och om de presenterar information som lagerlistor och pris, se till att uppdatera, annars skriva ut att man bör ta kontakt för att få senaste/korrekta uppgifter.

                        Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se
                        ____________________________________________

                        Kommentar

                        • fredrikr
                          Användare
                          • October 2002
                          • 985

                          #13
                          Nej, jag tror inte på tomten.

                          Man skulle behöva ringa butiken innan man åker, men sajen vore ändå en bra hjälp. Jag tror man får kräva att lagerlistorna uppdateras minst en gång i veckan eller så. Med hjälp av enkäter kan man ringa in affärer som inte gör "riktiga" uppdateringar, utan bara mailar in i princip samma lista varje vecka men i verkligheten saknar många av arterna. Sådana butiker varnas och skärper de sig inte utesluts de.

                          Planen vore att om man får med sig några stora butiker så skulle de andra inte ha råd att INTE vara med. Detta förutsätter förstås att det blir ett populärt sätt att hitta sin fisk.

                          Jag tror att det upplevs som 10ggr enklare att maila en lista i valfritt format till en viss adress, än att uppdatera en lagerlista i HTML. Det finns inga krav på antal kolumner, vilka uppgifter som måste vara med etc, så det ska inte krävas något förarbete.

                          En databaslösning kan dessutom rätta vanliga felstavningar och hitta fiskar som står listade under kända synonymer. Du kan alltså söka på "gloden" och hitta alla "Labidochromis caeruleus", men även alla "Lab. caeruleus" och "Labidechromis caruleus" etc. Sökningen sker dessutom mot alla anslutna butikers någorlunda aktuella lagerlistor. Om en butik lägger ut sin lagerlista på nätet idag kan de bara hoppas få in folk som känner till butiken, samt folk som hittat någon fiskart i lagerlistan genom en Google-sökning (vilket innebär att sökningen var mot den version av lagerlistan som indexerats av Google, inte nödvändigtvis den senaste versionen). Det här systemet skulle kunna innebära fler kunder och fler försäljningar för de butiker som är med, och om handlarna inser det är de kanske beredda att investera en liten stund varje vecka för att sammanställa en lagerlista? Den första listan tar väl några timmar, men sedan bör det vara ganska enkelt att modifera listan en gång i veckan - vad har vi sålt slut på, vad har vi fått in nytt?
                          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

                          Kommentar

                          • David Johansson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 581

                            #14
                            Eftersom jag har en del kontakt med de företag som annonserar på ciklid.se och CB tror jag många här gör misstaget att utgå för mycket ifrån sig själva.

                            Flera butiksägare har inte ens en mailadress eller kanske ens en dator. Man får helt enkelt får acceptera att människor har olika intressen.

                            Tittar man runt på olika typer av forum på Internet så är min erfarenhet att det sällan så att proffsen sitter och spenderar tid på sajter. Man hittar väldigt få bilmeckar på bilforum, få snickare på byggforum och få Zoo-handlare på akvarieforum.

                            Däremot finns det massvis av datakillar som också har andra intressen än datorer såsom t.ex. akvarium.

                            Det finns givetvis massvis av undantag som bekräftar regeln men det jag vill ha sagt är att steget är mycket längre för gemene Zoo-handlare att skapa lagerlistor än vad det skulle vara för t.ex. de som finns registrerade här på Ciklid.se
                            David

                            Kommentar

                            • bmwpower
                              Användare
                              • December 2002
                              • 1934

                              #15
                              Det är som du säger david proffsen vill inte blanda sig med amatörer för då blir dom överhopade massvis med frågor.
                              En fråga när vi ändå diskutera butiker varför kan man inte klicka på zoosaker i staffanstorp banner och komma dit det blir ju bara fel.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...