mer än jag? det är en massa nikonàre och canonàre men är det bara jag som har olympus. skaffade nyss 8080. är inte värlsbäst men vore kul att kunna prata lite med andra olympusàre o se vilken kamera de använder samt hur de gör för att få de bästa bilderna med inställningar osånt. vet inte om det skiljer extremt mycket mot andra kameror men men..
Vem har olympus?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Jag använder frugans 5050... lite äldre, men ändå:
Vanliga programläget i grunden, men sedan
1. 400 asa
2. supermacroläge
3. centrumfokusering
4. -0,7 till -0,3 underexponering
5. centrumljusmätning ibland.
Det funkar oftast bra för mig, lite brusigt men det går att fixa. Huvudsaken att man får vettiga slutartider i mina ljussvaga kar.
Fortfarande nöjd med kamneran efter 2 år... lite långsam kanske?Anders L -
ja har hittils bara testat med iso 250, för asa är väl = iso? kanske skulle testa höja upp den lite .Kommentar
-
jag menade ISO... sorry
typiskt sådant kort när det blir skapligt:
brusbehandlad i "neatimage" och lite justering i PSAnders LKommentar
-
Kommentar
-
citat:desto högre iso desto mer skarp bild men kräver mer ljus va? är det någorlunda rätt forumelerat?
Ju högre ISO desto lägre krav på ljus.
Ju högre ISO desto mer brus.
Mycket ljus och lågt ISO-tal= skarpa, detaljrika och brusfria bilder.Kommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av johan_lindgren
desto högre iso desto mer skarp bild men kräver mer ljus va? är det någorlunda rätt forumelerat?
Kommentar
-
okej så det är "bättre" då att försöka fota på så lågt iso som möjligt om jag har mycket ljus. har nyss bytt rör o satt in reflektorer på samtliga rör , så det är mer ljus nu.
dock måste sägas att anlis bild inte är grusig nu vet jag ju inte iof hur org bilden såg ut o hur mycket som försvann med neat image. det är lite lurigt att ställa in allt så det blir bra men det är bara att jag får testa vidareKommentar
-
Sedan beror det på motivet...
1. en trött mal som ligger på en gren=lång slutartid (mer än 1/25)
2. Börjar fiskarna röra sig lite= kortare slutartid (1/30 -1/60)
3. snabba fiskar= snabb slutartid, vet ej har inte så mycketljus, kan max få 1/100 i mitt kar
Tiderna kan kanske diskuteras, men så upfattar jag det på en höft...
Anders LKommentar
-
Jeg har fotografert siden juni 2003 med Olympus C-5050Z. Får ok bilder: http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...rne%20Sætrang og http://ciklid.se/albums/thumbnails.p...&search=bjarne . Fotograferer mest med ISO 64, men og noen bilder på 100-200. Benytter ekstern blitz i de akvariene med "normal" belysning. Kamera alltid på stativ. I akvariet med god belysning (T5) uten blitz.Mvh Bjarne
www.aquadigital.netKommentar
-
ja det blir kanske lättare att ha iso 64 när du har extern blixt samt verkar du ha mycket bra ljuskällor.Kommentar
Kommentar