Hur har ni det på lek-fronten ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

    Hur har ni det på lek-fronten ?

    Efter månader av "lek-torka", så har det plötsligt bara smällt till;
    art efter art börjar att leka /visa lek-beteende.
    De enda firrar jag har ,som visat lojalitet till "husse", det sista halvåret är "mbunasen".
    Nej, det sista halvåret har verkligen varit dåligt och jag har inte riktigt kommit underfund med varför.
    Mina vatten/temp. värden varierar inte nämnvärt (undantaget högsommar).
    Kan det ha något med regnperioder i tropikerna att göra (t.ex Corydoras-malar leker bäst på hösten)? eller något i vattenlednings-vattnet, som ej en vanlig akvarist ,som jag ,brukar mäta ?

    Hur som haver ,hur går det för er andra ?
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

    #2
    ja du Mr Fish!
    Har en socolofi-hona som snart spricker, samt ytterligare 2 som går och tuggar. Till min förvåning har min största Crabo börjat gräva?!?!?
    T.o.m Golden har börjat uppvakta...så nåt är i görningen *ler*

    Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • December 2002
      • 1934

      #3
      Här är det med lek på VF red cheek,VF röd zebra,VF flavus.
      Men det är ju så jobbigt att fånga dom när dom går i sällskapskar.

      Kommentar

      • deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

        #4
        bmwpower; skojar du?...har precis fått karet exakt så bra som jag vill, och ska jag få tag i honorna, får jag tömma karet på inredning igen!
        Otroligt frustrerande!

        Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

          #5
          Har sedan en vecka en stor kull Marlboro Red. Igår blev både Santarem o Blue Diamond småttingarna frisimmande. De hittade föräldrarna fint också. Detta toppat med en kull Apistogramma Nijsseni. I morgon skall jag hämta ett gäng VF Dicrosus Maculatus. Man hinner ju knappt gå o arbeta.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • Ralph
            Användare
            • May 2002
            • 736

            #6
            Mina Protomelas Ornatus är på gång igen, leker vilken dag som helst. Den minsta honan precis som förra gången, så det blir väl ingen rekordkull direkt. Nåväl, ska inte klaga

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • December 2002
              • 1934

              #7
              Kaj måste fråga vad du köper dina VF diskus det är ju inte åfta man ser det i sverige.

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • May 2004
                • 1403

                #8
                citat:Har sedan en vecka en stor kull Marlboro Red. Igår blev både Santarem o Blue Diamond småttingarna frisimmande. De hittade föräldrarna fint också. Detta toppat med en kull Apistogramma Nijsseni. I morgon skall jag hämta ett gäng VF Dicrosus Maculatus. Man hinner ju knappt gå o arbeta.
                Kul,kul ! Jag har också Marlboro Red, men de fortfarande alltför små
                än så länge (omkr. 10cm). De senaste lekarna är : P.Taeniatus "bipindi", Apistogr. Bitaeniata "kleei", C.Filamentosa,Apistogr. Commbrae, Tr. Kirshenfleck "mabibili"
                Stefan Larsen har lek på Ps.Socolfi (Du nämnde att Ps.Crabro hanen börjat att gräva. Han har väl en fin ,slät sten på sitt revir? Jag har märkt samma beteende hos mina firrar, men bara där hanen saknar ett lämpligt lek-substrat )
                Och B.M.W. har lek på Ps.sp. "tropheops" Red cheek,Ps.Flavus och Metraclima? Zebra -roligt ! (jag har också en "tropheops" red-cheek hona ,som går och tuggar )

                Fortsätt att Rapportera ! ( Vad sägs om att öppna en odlingstråd ? )

                Kommentar

                • deathdealer
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1639

                  #9
                  Mr Fish; angående Crabon!
                  Nepp, faktiskt inte? Han har grävt ut en "grotta" under en stor hög lavastenar, sen färgar han ut i extremt mörka toner, nästa blåsvart, och får en prick i pannan *skrattar*...

                  Har försökt läsa mig till lite om deras lekbeteende, men hittar inget?

                  Vänligen

                  Deathdealer

                  Ps. Odlignstråd vore VÄLDIGT intressant!
                  "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
                  "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • May 2004
                    • 1403

                    #10
                    Ah..Det är troligtvis så att han håller på att bädda sängen..
                    Jag skulle gissa att du rapporterar om en Ps.Crabro-lek inom kort !
                    -fisken-

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • October 2003
                      • 3615

                      #11
                      Hej hopp!

                      Hos mig så la ett discuspar ägg, som dessvärre var borta idag
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • May 2004
                        • 1403

                        #12
                        citat:Hos mig så la ett discuspar ägg, som dessvärre var borta idag
                        Trist ! Men har dom väl kommit igång ; då går det fler tåg !
                        Jag kan nämna att jag behövde 7-st lekar på ett par Scalarer innan
                        de lyckades för först gången!
                        jag började tvivla på att allt stod rätt till, men efter den sjunde gången ,så har de i stället lyckats varje gång !

                        Kommentar

                        • bmwpower
                          Användare
                          • December 2002
                          • 1934

                          #13
                          Kom ihåg första gången jag fick ägg på marlbo red var helt lyrisk det hände flera gånger.
                          men det blev inget av det då visade det sigg att det var 2honor
                          men sedan kom det i säker han och då fungerade det.
                          ja odlingstråd med tips och annat vore kul

                          Kommentar

                          • TroffeMicke
                            Användare
                            • February 2004
                            • 412

                            #14
                            Just nu så har jag fått ca:50 Tr.Bulu Point och har 2 st Cyp.Leptostoma Utinta Bay honor som är srängfyllda av yngel i munnen.
                            Där går också ca:15 Call.Melanostigma yngel och inom kort också 2 kullar med Opt.Nasutus Kipili Gold.

                            Mvh. Micke.

                            Bra ide´ med en odlingstråd,hänger gärna på.
                            Mvh.Micke

                            http://www.troffemicke.com/

                            Kommentar

                            • kaj.p
                              Användare
                              • April 2002
                              • 2294

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av bmwpower

                              Kaj måste fråga vad du köper dina VF diskus det är ju inte åfta man ser det i sverige.
                              Nu har jag just nu inte så många VF som jag skulle vilja ha. Men mina Tyskar kommer härifrån http://www.diskusfisch-zucht.de/ De har egen fångsstation i Santarem. I Sverige är det BL-diskus,Åled o Trop som jag tycker gäller om du skall tur hitta VF med någolunda teckning o storlek.
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...