delvattenbyte vid uppstart!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deathdealer
    Användare
    • August 2004
    • 1639

Sikkan; låter förnuftigt MEN varför i hela fridens namn vänta såååå länge med fisken? Jag satte 16 fiskar vid samma tillfälle när jag startade upp, och JA, jag fick nitrit, men det gick hur bra som hellst med vattenbyten....

Jag hade aldrig orkat vänta såååå länge! :-)

Vänligen Deathdealer
    "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
    "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

Det e nog ganska smart att vänta 4 veckor pga att det tar ganska exakt 36dygn att skapa en någorlunda stabil koloni med nitrifikationbakterier.
      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• deathdealer
        Användare
        • August 2004
        • 1639

deelay; jag köper väl resonemanget med att man ska vara uppmärksam, men jag upplever inte nitrittoppen som något problem?

Visst, det är väl något mer jobb med att hålla på med täta vattenbyten, men ett par fiskar i 600L vatten....?

Sikkan kanske har någon bekant som har kar som han kan få lite "filtergojs" från..eller butiken han köper fisken från, om han är så orolig för nitriten!

Jag tror väl att alla har startat upp kar från grunden, och inte tokdör fisken för det, och precis som (jag tror det var Kjell som skrev detta) att vid komersiella fiskodlingar byter dom stora delar vatten varje dag, och inte ta fisken skada av att få rent vatten? Givetvis ska man tänka på pH och kH, temperatur och att genomlufta vattnet (ev klorgas) MEN inte behöver han väl vänta i 4-6 veckor med att sätta i fisken!

Som sagt var, att vara försiktig är väl aldrig fel, men att vara så extrem tycker jag tar bort lite av känslan. BARA MIN uppfattning!

Lycka till hur du än gör Sikkan!

Deathdealer
        "- Kritiker är som enucker i ett harem. De vet hur det går till, det ser det varenda dag, men kan det inte själva!""
        "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

Kommentar

• deelay
          Användare
          • September 2002
          • 5394

citat:Ursprungligen skickat av deathdealer

deelay; jag köper väl resonemanget med att man ska vara uppmärksam, men jag upplever inte nitrittoppen som något problem?

!
          Deathdealer
          Man brukar inte göra det förens man vaknar en dag o hittar fisk man letat efter länge o betalat tusentals kronor för ligga där stel o livlös.
          http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Gäst

Death; När jag fyllde karet i söndags så kramade jag också ur filtret från dotterns kar så jag har alla möjligheter till en bra start.
            Tänker göra som jag sagt tidigare delvis tillsätta några ancistruser efter en vecka och avvakta ytterliggare 3 veckor innan jag introducerar mina malawis (vad är det man brukar säga, sjöstövlar, sydväst, gummilakan och hink, för att vara på den säkra sidan).
            Nu har jag det angenäma problemet med att välja vilka malawis jag ska hålla, ställer den frågan under rätt rubrik.

Kommentar

• deathdealer
              Användare
              • August 2004
              • 1639

deelay; sant!
              Bara det att jag inte läst eller hört någon här på forumet som fått en nitritboom i den klassen?
              Känner mycket väl till riskerna med högt pH och nitrit och detta i kombination med lågt kH, men dock...!

Aldrig FEL att vara på den säkre sidan dock!

Vänligen Deathdealer

Kommentar

• roccster
                Användare
                • August 2004
                • 583

Zaphi: jag tror du rekomenderade 4v i ett svagt ogonblick efter att jag spammat dig en sisadar 40ggr om filterkammaren

Anledningen till att jag far nitrit efter 14dagar maste ha att gora med varat "rena" kranvatten i Molndals komun. Den totala bristen pa nyttiga bakterier gor val att det till sist blir nitrit.

Anledningen till att jag foresprakar att vanta 3v ar just for att slippa den paniken som Deathdealer beskriver. Att ligga och oroa sig pa natterna om fiskarna ska vara levande eller doda nar man vaknar ar ingen hojdare. Den angesten har jag nog av anda.

Sorry att jag saknar Svenska tecken, ar i Danmark.
                MVH

/ Richard
                http://www.ornemark.com

Kommentar

• deathdealer
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1639

Läste detta på ÖVRIGT om vad som togs upp på GBG´s möte!

Var på föredraget och lärde mig två viktiga saker:
                  1: Uppstart av akvarium
                  När man startar upp ett akvarie så spelar det ingen roll om det vattenfyllda akvariet får stå ett tag innan man släpper i fiskarna.
                  Om man däremot får i "smutsigt" begagnat vatten, eller ändå hellre, skiten från ett filter som är igång så får man i nitritnedbrytande bakterier. Dessa bakterier behöver "matas" med nitriter så att de kan föröka sig. Det är alltså väldigt bra om man kan fortsätta hälla i filtersmuts och vatten med lite nitriter i så att de kan föröka sig i massor innan man lägger i fiskarna. Sen är det ju givetvis bra om det inte är låga nitrithalter när fisken släpps i .
                  2: Mängden grus och dess påverkan på bakterierna
                  Det är endast bottenmaterialets yta som innehåller de nitritnedbrytande bakterierna. Bakterierna behöver behöver ju syre för att överleva, och det kommer ju inte in i sanden. Finkornigare sand ger ju mindre yta mot vattnet och därmed mindre mängd nitritbakterier. Sen finns det säkert andra bra bakterier längre ned i sanden men dessa är inte nitritnedbrytande.

Jag kanske inte var helt ute och reste då?????

Deathdealer[8D]

Kommentar

• Gäst

Tja boys, tar upp denna tråd igen!
                    Zaphi; Du gjorde delvattenbyten 2 gånger i veckan med 20% de första veckorna. Hade tänkt ha i några Ancistruser efter den första veckan men har inte fått tag på några så jag undrar om det verkligen är nödvändigt att göra delvattenbyten om man inte har haft i eller tänker tillsätta någon fisk de första veckorna?
                    Hur gör ni andra vid uppstart, gör ni vattenbyten iaf även om ni inte har i någon fisk de första veckorna?

Kommentar

• ZakatH
                      Användare
                      • April 2004
                      • 313

Utan fisk borde det inte hända särskilt mkt på bakterie fronten...
                      Börja med att ha i en mindre grupp till att börja med, ha inte i alla på en gång. Sedan kan du komplettera med mer fisk allt eftersom typ..
                      Så brukar jag göra och det fungerar finemang för mig.
                      Sist jag gjorde en nystart av ett kar struntade jag i detta å vips så hade jag hutlöst me nitrit. Som tur va dog ingen fisk, men det blev en hel del extra jobb.

Kommentar

• Gäst

Jo, det vet jag också men jag har kramat ur filtret på min dotters ytterfilter samt att jag tillsätter bakteriekultur (Akavrielagrets Clear Flo). Med tanke på detta borde jag ha goda förutsättningar för att få igång en bra start av nitrifikationsbakterier. Anser ni ändå att jag borde göra delvattenbyten fast jag inte har introducerat någon fisk ännu? Ska väl vara för att hålla undan nitrat/fosfat så det inte blir någon algsoppa i början (man har ju inte så mycket växter (om några alls) i ett Malawikar som tar upp nitrat/fosfat). Tanken var att jag skulle ha introducerat några Ancistruser efter en vecka men jag har inte fått tag på några ännu (förhoppningsvis på fredag). Jag tänkte nämligen introducera samtliga Malawis på en gång så borde det inte bli så stora problem med "revirbildandet".

Kommentar

• roccster
                          Användare
                          • August 2004
                          • 583

Resonemanget att ett kar inte kan komma igång utan fisk i köper jag inte. Jag har startat alla mina 3 kar utan fisk i och de har kommit igång alldeles utmärkt, och det utan fisk. Givetvis har jag tillsatt vattenberedningsmedel som tex. Nitrivec och Nitritkiller men nog har de kommit igång alltid.
                          Jag har, efter det att min Nitrit gått ner, inte sett röken av Nitrit i något av mina kar.

Som jag sade tidigare, varför slänga i fiskar i ett kar med Nitrit om man inte måste? Har man verkligen så bråttom att man inte kan vänta i 3 veckor på att karet ska komma igång? Klart att det funkar, det har ju alla som svarat här bevisat att det gör, men är det bästa förutsättning för fisken?

För övrigt så är malar minst lika känsliga för Nitrit som alla andra fiskar. Att skicka i dessa innan karet är igång tror jag inte är optimalt.
                          MVH

/ Richard

Kommentar

• roccster
                            Användare
                            • August 2004
                            • 583

Sikkan: de tips jag har fått när det gäller delvattenbyte av nystartade kar är att detta ska göras väldigt måttligt (ca 10%), om över huvudtaget, de 3 första veckorna.
                            MVH

/ Richard

Kommentar

• Fred
                              Användare
                              • October 2003
                              • 67

citat:Ursprungligen skickat av roccster

Som jag sade tidigare, varför slänga i fiskar i ett kar med Nitrit om man inte måste? Har man verkligen så bråttom att man inte kan vänta i 3 veckor på att karet ska komma igång? Klart att det funkar, det har ju alla som svarat här bevisat att det gör, men är det bästa förutsättning för fisken?

För övrigt så är malar minst lika känsliga för Nitrit som alla andra fiskar. Att skicka i dessa innan karet är igång tror jag inte är optimalt.
                              Hur får man nitrat/nitrit i ett tomt kar???
                              Är det inte så att fiskarnas/akvariedjurens restprodukter omvandlas mha nitrifikationsbakterier först till nitrit och därefter till nitrat.
                              Alltså, hur kan man få gång på nitrifikationsprocessen utan mat till bakterierna?

Vänligen,

F.

Min Zoon

Kommentar

• deathdealer
                                Användare
                                • August 2004
                                • 1639

Fred; få lov att hålla med och önska svar på din fråga oxå!!!

Jag är jättenyfiken!!!

Samma sak med delvattenbyten - HUR kan RENT vatten vara skadligt???
                                Varför gör man isåfall delvattenbyten??
                                Självklart måste vattnet i karet vara stabilt (kH) för att man inte ska få snabba pH svängningar som kan skada fisken, när man gör vattenbyten, och sen ska man väl se till att "genomlufta" vattnet, så att ev. klorgaser försvinner!
                                Men om jag gör detta, hur kan det vara skadligt att göra delvattenbyten?
                                När jag fick min topp - gjorde jag det VARJE dag,dvs 20%...och det gjorde ingen skada....
                                Jag hjälper fiskarna att må bra, samtidigt som bakterierna växet till sig i filter osv....

Nepp - håller inte med! DET jag kan hålla med om är att OM man gör delvattenbyten, och FÅR svängningar i sina värden, så kan nitriten fällas ut som AMONIAK som ÄR DÖDLIGT giftigt (vad det så???....ja nåt kan iallafall fällas ut som amoniak), MEN mäter man nitriten, så mäter man kH och pH, så det bör inte vara något problem....

Då var vi igång igen *skrattar*

Tokenvis Deathdealer - som vill ha svar!

Kommentar

Arbetssätt...