Bygga eget akvarium!!! *L120*B50*H100cm!!!!*

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christopher
    Användare
    • April 2002
    • 72

Bygga eget akvarium!!! *L120*B50*H100cm!!!!*

Hej! Har blivit sugen på att bygga ett 200-250l kar själv!!! Tänkte höra mig om med er som kan eller har gjort detta innan. Hade tänkt mig ett kar som har ca måtten L120*B50*H100cm. Hur är det man räknar för att få reda på hur stor volymen blir??? Orkar sidorna, och botten rutorna den höjden??? Hur tjockt glas ska jag ha??? Hur mycket ca kommer glaset kosta??? Hur kan man göra ramen på akvariumet??? vad kommer karet att kosta när det är helt klart (med räknat glas, silicon och ramen på akvariet??? Hoppas ni förstår mina frågor!
    tacksam för svar snarast!
    Mvh:Christopher

• Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

Ja det låter ju spännande. Men rent praktiskt, blir det inte lite svårt att nå ner till botten i ett 1 meter högt akvarium? Dessutom lär det gå åt ordentligt med ljus för att nå hela vägen ner.

Beräkna volym: höjd x bredd x djup, sätt in siffrorna i dm så blir svaret i liter. Med angivna mått: 12 x 5 x 10 = 600 liter. Den verkliga invändiga volymen blir ju något mindre eftersom glasets volym måste räknas bort.

Glastjocklek: http://www.arosglas.se , i ditt fall skulle det bli en tjocklek på 14-15 mm....dyrt blir det....

Övriga frågor kanske andra kan svara på.

/Hasse

- http://och.nu/ciklid -

Kommentar

• Christopher
      Användare
      • April 2002
      • 72

Är detta en bra blandning att ha i ett sånt här sorts akvarium???:
      2par Flaggciklid.
      6st skalarer.
      6st Kurvciklider.
      10st Apistogramma bitaeniata.

Alla dessa fiskar lever i Amazonas bäckenet!

Vilken mer sort kan man ha tillsammans med dem???

Kan man inte ha tunnare glas???

Total summa:

24st fiskar i ett 500-600l kar???
      Kanske några till av varje kanske någon sort till....

Mvh.Christopher

Kommentar

• Hasse_H
        Användare
        • April 2002
        • 1081

Blandningen är det nog inget fel på. Men NEJ, du kan inte ha tunnare glas på långsidan med den höjden på akvariet. Kolla http://www.arosglas.se själv.
        /Hasse

Kommentar

• Buckshot Jones

Ja det är 15mm som gäller. 13 och 14 finns inte som standardtjocklek utan nästa tjocklek är 12mm och det räcker inte.
          Tjocklekarna är 3,4,5,6,8,10,12,15.
          Jo det går nog att beställa andra tjocklekar men det blir dyrare.
          Är du verkligen säker att du vill ha så högt?
          Det blir dyrt och svårt att sköta.
          Jag har ett som har en höjd på 700mm.
          Ska jag nå ner på botten så får jag kliva upp på en stol och sen blir jag blöt upp till armhålan.
          Du får dyka
          Ska det bli tillräckligt ljus så får du nog köpa metallhalogenbelysning (dyrt!)

Kommentar

• Christopher
            Användare
            • April 2002
            • 72

Hej! Hur högt rekomenderar ni då??? Vill ha ett så högt akvarium för att dels så ska jag har skalarer och de blir mycket finare då! Och dels, har sett ett ca så högt och det va jävligt fint!

Mvh.Christopher

Kommentar

• Hasse_H
              Användare
              • April 2002
              • 1081

För att ett akvarium ska vara praktiskt möjligt att rengöra bör man kunna nå ner till botten på det. Jag skulle valt max 70 cm höjd som är ett standardmått. Håller annars med dig att höga akvarium är snygga, men måste man dra på sig cyklop o snorkel varje gång man behöver göra nåt vid botten, då är det inte lika kul.

Förslag: 150 x 60 x 70 cm. Ger 630 liter. Glaset kan då vara 12 mm på långsidorna och 8 mm på kortsidorna.

/Hasse

Kommentar

• Gäst

Det kommer att kosta ändå. Glas är extremt dyrt så fort du kommer över 6 mm!

Kolla om du inte kan få tag i ett begagnat kar, brukar verkligen löna sig. Och då kan du gå upp i storlek , vilket jag tycker är ett måste om du ska ha alla de fiskarna du beskriver.

Sedan vill jag bara kommentera ditt inlägg i övrigt:

Varför så många frågetecken ?
                Blir väldigt jobbigt att läsa.

/Peter
                Nr 431
                Akvariumsite, mina bilder på akvarium, akvariesite.

Kommentar

• Jonas
                  Användare
                  • April 2002
                  • 65

Kolla in detta begagnade kar verkar som ditt "dröm kar", (lite stort kanske) och mitt

Mvh Jonas Bokström
                  Mvh Jonas

Kommentar

• Christopher
                    Användare
                    • April 2002
                    • 72

Hallå! Jasså Peter du tycker inte om mina frågetecken!!!=)))
                    Ja det är nästan precis så jag har tänkt mig att mitt akvarium ska se ut fast byta ut några av de fiskarna till de jag skrev ovan så blir d PERFEKT!!!! Ändra problemet är det att jag bor i Skåne... Men... Finns det något annat vis att få ner priserna rejält då?? Hur högt kan akvariet vara som högst för att ha 6mm då??
                    Annars är Hasses föslag bra! Kan tänka mig att gå ner till en ca 60-70cm... Tack för alla svar!!!

Mvh.Christopher

Kommentar

• Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

För att klara dig med 6mm glas bör du nog inte bygga högre än 40-45cm. Som sagt, glas är svindyrt så undra om du inte gör bäst i att leta begagnat och inte ha för bråttom.

mvh

Tony Lejvell
                      Tony Englund

Kommentar

• Buckshot Jones

Jag byggde ett 1000*400*400 åt en kompis innan semestern och det var det största jag ville bygga med 6mm.
                        Priserna på glas blir betydligt bättre om du känner nån som jobbar i glasbranschen.
                        Jag jobbar med fönster och kunde genom mitt företag köpa 12mm till ett 1100 liters akvarie för under 2000kr
                        Ni akvariebyggare skulle gråta om ni visste hur mycket glas som slängs i bingen på mitt företag
                        Glasmästerier däremot brukar ha riktiga svinpriser
                        Man kan ju undra om dom är i maskopi med akvarietillverkarna.

Kommentar

• Christopher
                          Användare
                          • April 2002
                          • 72

Hallå! Tyvärr känner jag inte någon glasmästare...
                          Vad har du för företag då???
                          Ingen som vet något ställe där man kan få tag på lite tjockare glas lite/mycket billigare???? Som ville dela med sig av det!=o)

Tack för alla svar jag fått!

Mvh.Christopher

Kommentar

• Buckshot Jones

citat:
                            Vad har du för företag då???
                            Det är inte "mitt" företag men det heter Pilkington.

Kommentar

• Christopher
                              Användare
                              • April 2002
                              • 72

Undrade det bara för att då kanske man kan testa och se om man kan få tag på glas från något liknande företag här nere i skåne...=)
                              Va håller ni på med för något då???

Mvh.Christopher

Kommentar

Arbetssätt...