Funderingar kring Amphilophus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    • April 2002
    • 2670

Det där med rund ryggfena på labiatum är inget säkert kännetecken, redan som förhållandevis liten fisk blir den utdragen i en spets. Honorna får också utdragna fenspetsar.
    Sitter själv med 2 st som jag inte riktigt vet vad de är och då är de ändå ca 25 resp 20 cm.
    Den största är jag väl rätt s säker på att det är en hane, förhållandevis hög i kroppen och bula i pannan (lite i stil med anlis midas, men min får inte lika mycket mat). Äggläggningsröret som alltid är ute är spetsigt.
    Den mindre av dem har jag hitintills varit övertygad om att det är en hane, men för tre veckor sen så började jag tveka. Jag släppte ihop den med den stora för att jag behövde det kar som den gick i för tillfället. Tänkte väl själv att det blir ett jädrans slagsmål under någon dag innan det lugnar ner sig. Istället börjar den stora kråma sig som bara den.
    Så här har det hållit på i tre veckor nu. De håller ihop hela tiden, försvarar reviret gemensamt mot alla andra fiskar, samt gräver upp hela karet (och givetvis så skall all grus ligga mot framrutan).
    Till saken hör också att den lilla labiatumen har lekt två gånger, med en säker hona! Inför tredje leken så tappade den tålamodet med honan och avlivade henne (att det var en hona det såg jag för det var hon som lade alla äggen). Innan dessa två parade ihop sig så gick de i en grupp av fyra st.
    Det kan ju ha varit som så att alla fyra var honor, men varför fungerade det då inte med hanen, de två andra gick länge tillsammans med den stora hanen. Jag var dock tvungen att flytta på dem då de hela tiden blev jagade.

När den mindre labiatumen förut gick tillsammans med nuvarande hane så dominerade den över honom, fastän den var kortare och vägde lättare.
    Något äggläggningsrör ser jag inte så tydligt att jag kan avgöra vad det är. Fenorna är väldigt långt utdragna, nästan mer än vad det är hos den stora.

Så antingen är det, en väldigt aggressiv hona eller så är det en hane som helt enkelt uppför sig som en hona för att få ett drägligt liv i karet (har varit med om en sådan situation förut).
    För det kan väl inte vara två homosexuella fiskar som äntligen hittat varandra.[:O]
    Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• Laesk
      Användare
      • February 2004
      • 2447

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

För det kan väl inte vara två homosexuella fiskar som äntligen hittat varandra.[:O]
      Säg inte det Min Flowerhornhane skakar å leker å gräver ihop med min salvinihane

Så kul att se dom hålla på
      Lennart "Laesk" Axelsson
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

citat:Ursprungligen skickat av Laesk

Säg inte det Min Flowerhornhane skakar å leker å gräver ihop med min salvinihane

Så kul att se dom hålla på
        Samma här. Fast här är det en flowerhornhane och zonatahane som kelar oväntat mycket med varandra. De gräver ihop, flirtar med varandra och jagar bort alla som närmar sig "lekplatsen". Mycket märkligt.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

Skulle de vara homo så åker de ur karet, för tillfället så hindrar de alla annan aktivitet. Jag har ingen annan fisk i karet som klarar av att stå emot dem.

Tror ni Jonas Gardell och Mark Lewengod har fiskar, de kanske vill ha dem
          Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• anli
            Användare
            • March 2003
            • 3740

Hoppas du inte menar att vara nedlåtande, för då måste jag nog moderera ditt inlägg Jinnaraparen... nära gränsen om jag säger så.
            Anders L

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

vaaa....
              anli, jag trodde du kände mig bättre än så, inget nedvärderande alls
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

vaaa....
                anli, jag trodde du kände mig bättre än så, inget nedvärderande alls
                Ok, jag känner dig men inte alla, samt att jag måste väl får göra nåt ingripande[]... känner mig lite "trigger happy" i kväll...

Anders L

Kommentar

• anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

Lite färska Midas-bilder:

å en där han attackerar min dotters hand:

å karet han går och surar ensam i just nu:
                  Anders L

Kommentar

• Thorichtys
                    Användare
                    • April 2002
                    • 56

Eftersom rubriken på denna tråd är "Funderingar kring Amphilophus" tänkte jag spinna vidare på detta. Själv har jag ett par A longimanus sedan ett par månader. De är ännu inte så stora, men tillräckligt stora för att deras färger ska börja skönjas. Dessa fiskar kommer från Simontorp och jag har sett att Akvarieteknik också har dessa på sin lagerlista, varför det förvånar mig att ingen tidigare tagit upp dem på detta forum.
                    Just nu går de i ett mindre akvarium i väntan på att ett 720 ska inredas. De verkar, för att vara CA, vara väldigt lugna av sig - och framförallt mot varandra.
                    Är det månne någon här på forumet som har eller tidigare haft dessa fiskar är all information av intresse.

Magnus
                    Magnus

Kommentar

• Lundensis
                      Användare
                      • March 2004
                      • 2262

citatkulle de vara homo så åker de ur karet
                      Har dina ciklider blivit böcklingar?

Kommentar

• Robin
                        Användare
                        • January 2003
                        • 4526

Fina bilder anli!!
                        Laban växer så det knakar..
                        Salle är borta nu så nu får han lite mer utrymme när det gäller att få mat. Fick 6 mindre salvinis för salle. Vi får se hur det går.
                        Mvh
                        Robin

Kommentar

• Laesk
                          Användare
                          • February 2004
                          • 2447

Anli: mumsiga bilder =) (vart går dina stora tetror nu?)

Robin:

Min FH och salvini bögar hela tiden. Så jag tycker att du ska dra upp en av dina salvini-honor i 10cm jätte fort Så kan min FH få göra lite nya korsningar
                          Lennart "Laesk" Axelsson
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• anli
                            Användare
                            • March 2003
                            • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Laesk

Anli: mumsiga bilder =) (vart går dina stora tetror nu?)
                            Med Trimac och resten (-Midas) i 900 L
                            Anders L

Kommentar

• Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

Läsk: Jaha, det kan du ge dig på!
                              Här även FH-tankar i huvudet just nu.. Hittat ställe att beställa ifrån nämligen. Tyvärr kostar frakten multum.
                              Mvh
                              Robin

Kommentar

• jarinen
                                Användare
                                • April 2003
                                • 1888

Måste säga att anli:s Midas är fina fisken!!

Går den själv o surar just nu för att den är så mean eller? Har jag missat nåt, funkar det inte med "lilltrisse"?. Eller är det tvärtom månne?

Mvh Jari

Kommentar

Arbetssätt...