Funderingar kring Amphilophus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Robin
    Användare
    • January 2003
    • 4526

Funderingar kring Amphilophus

Som alla inbitna irc- och forumnördar som jag själv säkert vet vid det här laget så har jag en Citrinellum som i folkmun går som namnet Midas. Jag har nästan hela dagen idag letat runt på nätet och försökt jämföra min lilla rackare på runt 8 cm med andra likadana fiskar.
    Anledningen till att jag gjorde detta är att jag tycker min lilla fisk har lite för mycket läppar och gör den lite lite lik Labiatus som i så fall skulle vara väldigt synd då jag beställde en Midas.

Jag länkar två bilder på den artlöse så kan ni väl hjälpa mig med vilken art den tillhör.

Jag personligen har aldrig sett en randig Labiatus.. är detta första gången tro?
    Mvh
    Robin
  • anli
    Användare
    • March 2003
    • 3740

ja...lite väl läppig kanske!
    Kan nog vara en hel del Labiatus... en del påstår ju att det inte finns några rena citrinellum överhuvudtaget i Svrige, eller att åtminstånde sällsynt.
    Men det är väl inte hela världen? Spännade hur den kommer att se ut i jämförelse med min/orms Midas (vars bakgrund oxå kan diskutteras)
    Anders L

Kommentar

• Robin
      Användare
      • January 2003
      • 4526

"vars bakgrund oxå kan diskutteras" som är helt och hållet rak eller?

Som du säger är det inte hela världen men jag beställde ju en midas.
      Det ska ändå bli roligt att ha den, den växer som satan.

Ska man få tag i midas kanske man ska satsa på större exemplar.
      Mvh
      Robin

Kommentar

• Motaguensis
        Användare
        • June 2003
        • 250

Hey
        Det er vanlig at det er en del blandinger mellom citrinellum og labiatum, på grunn av at artene er så like at de lett krysser seg. Din har vertfall mere labiatum en citrinellum i seg, hvis det ikke er en ren labiatum, for de får mindre lepper i akvarium på grunn av at subtratet de leter etter mat i i naturen jør leppene så store, og dette substratet er vanlighvis ikke i akvarium og derfor blir leppene mindre etterhvert.
        Det er i hvertfall sikkert at det ikke er rein citrinellum du har :/ Grunnene til at den er stripete er fordi labiatum og citrinellum ofte ikke farger ut før de er 1-14måneder gamle og kjønns,modne, da er de ofte 12-16cm. Lykke til, jeg ville ikke blitt skuffet over at det ikke er citrinellum, labiatum er like interisant, og det er nesten umulig og vite om det er en krysning, siden krysningene er så like de to artene Håper dette hjelper litt.
        Preben

Kommentar

• Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

Hjälpte en hel del, tack!
          Mvh
          Robin

Kommentar

• Daniel Odell
            Användare
            • January 2003
            • 2437

Robin: anlis feta midas har sina anor från tjeckien och är troligen inte renrasig. Krasst å tråkigt nog kan man nog säga att om man inte vet exakt vart ens midas/labiatum kommer ifrån, typ VF eller från seriös odlare som Jeff så är det en korsning med mer eller mindre av någon av arterna. Kolla ovanifrån på fisken, desto spetsigare mun desto mer Labiatum och vice versa.
            fish r friend

Kommentar

• jinnarparen
              • April 2002
              • 2670

citat:anlis feta midas har sina anor från tjeckien
              ...och jag som alltid har trott att det var den 5:e midasen som kom från Jeff.

Tycker själv att robins midas påminner mycket om mina "labiatum" (de är troligtvis korsning midas/labiatum de också, men med mycket labiatumegenskaper, spetsiga läppar)
              Åter till CA

Det är där jag hör hemma

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

citat:anlis feta midas har sina anor från tjeckien
                ...och jag som alltid har trott att det var den 5:e midasen som kom från Jeff.

Tycker själv att robins midas påminner mycket om mina "labiatum" (de är troligtvis korsning midas/labiatum de också, men med mycket labiatumegenskaper, spetsiga läppar)
                Jeffs Bighead kommer från tjeckien...
                Anders L

Kommentar

• Motaguensis
                  Användare
                  • June 2003
                  • 250

Hvorfor trenger ikke citrinellumen til Jeff være rein citrinellum når den komme fra Tjekkia? Tror det er litt vanskelig å få tak i en stripa labiatum og citrinellum og deretter krysse de.... Eller krysse de to artene og få en helt "barred", uten at den har noen andre farger... Masse fisk i Tjekkia som er renrasede Ville bare få frem at de mest sannsynlig er 100% citrinellum...
                  Preben

Kommentar

• anli
                    Användare
                    • March 2003
                    • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Motaguensis

Hvorfor trenger ikke citrinellumen til Jeff være rein citrinellum når den komme fra Tjekkia? Tror det er litt vanskelig å få tak i en stripa labiatum og citrinellum og deretter krysse de.... Eller krysse de to artene og få en helt "barred", uten at den har noen andre farger... Masse fisk i Tjekkia som er renrasede Ville bare få frem at de mest sannsynlig er 100% citrinellum...
                    Ja, jag hoppas/tror att det är en 100%:are
                    Anders L

Kommentar

• Robin
                      Användare
                      • January 2003
                      • 4526

Tog lite bilder igår på Labitusen som jag nu tror att det är, även fast munnen blir rundare och rundare för varje dag som går. Han är riktigt tuff mot resten av invånarna i karet nu. Utmanar Salle nån gång i bland men ger sig när Salle spänner upp fenorna.

Han är på god väg upp mot 10 cm nu.

Edit*
                      Jag har fått i ordning på kameran och dess inställningar nu så bilderna är inte lika mörka längre. (efter närmare 6 mån försök)
                      Mvh
                      Robin

Kommentar

• anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

citat:Ursprungligen skickat av Robin

Han är riktigt tuff mot resten av invånarna i karet nu. Utmanar Salle nån gång i bland men ger sig när Salle spänner upp fenorna.
                        Ser ju lovande ut ju!
                        hä hä.. vänta du tills han blir bortåt 25 cm å hugger efter dig du bara du visar dig i rummet. Min Midas blir vansinnig när jag meckar med filter å dyligt. Kan inte ens sitta still i fotöljen utan att han blänger ilsket på mig och vill helst bita mig i örat
                        Anders L

Kommentar

• Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

Låter lovande.. har funderingar på en hona till honom.. Men vet inte riktigt hur jag ska göra. Det blir ju en orange eller gul hona då.
                          Mvh
                          Robin

Kommentar

• Laesk
                            Användare
                            • February 2004
                            • 2447

Tja robin.. Jepp ja tycker du ska komma till mig på söndag, så äker vi till torpa å köper honor till dig

De är ju inte lätt att säga att dom är 100% honor i den storleken, men de är ju bara att de dem som har rund ryggfena där bak. Antar att du ska köpa 2st minst iafall
                            Lennart "Laesk" Axelsson
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

With CANON you can!

Kommentar

• Mattias Nilsson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 467

min Labiatum hona har alltid haft spetsig ryggfena, så det lär inte vara nått säkert tecken.
                              Robin du kan väl inte vara säker på vilken färg din Labiatum får än? Det tar tid för vissa att färga, du kan nog fortfarande få både gul och orange på den du har nu
                              Mvh
                              Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

Arbetssätt...