Ang, utnämnadet av nya moderatorer....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • May 2004
    • 1403

Ang, utnämnadet av nya moderatorer....

Det har tydligen skett en omdanining inom forumet. En utökning av antalet sk. "moderatorer" har skett, -varför ? Och jag har noterat att fördelningen av de nya M. inte har en populations-jämvikt ,bakom utnämningarna ! Ett ex. deathdealer har blivit utnämnd , Death i all ära(verkar vara en just kille) ,men även om du är tio-år äldre än jag kommer du aldrig i närheten av den kunskap jag har ! Du frågade ju på forumet ,i princip,
    för ett halvår sedan hur man sköter ett akvarium !!!
    Nej jag ställer mej också kritisk till det "nya jippot"
    hälsn. -Fisken-
  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

Vad är då problemet med att nya moderatorer har blivit utnämda?

Är vi dåliga val? eller känns det bara jobbigt att "nya" personer har något att säga till om? eller skulle du passa bättre? Jag kan helt enkelt inte förstå hur det kan bli så mycket liv om ingenting?

Vi är ett par personer som blev tillfrågade om vi vill hjälpa till med den VANLIGA driften av ciklid.se forum vad är problemet med det? vad har vi ställt till med för fel? eller är ni bara rädda för förändringar?
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

Kommentar

• Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

Jag tycker faktiskt det är rent ut sagt för jävligt med den kampanj som verkas föras av vissa mot forumets moderatorer.
      Väx upp - deathdealer och de andra som utsetts till moderatorer håller en klass som är skyhögt överlägsen dig Mr.Fish. Var inte så förbannat avundsjuk

Kommentar

• Jonas E
        Användare
        • February 2003
        • 2533

Lägg ner mr fish, death-dealer gör säkert ett bra jobb som moderator. Att vara moderator behöver inte betyda att man skall kunna allting om fiskarna i det forum man är ansvarig för. En moderator håller koll på ciklid.se så att inga personliga påhopp genomförs,att trådar ligger i rätt forum och att inte nya trådar som handlar om samma ämne startas.
        /Jonas
        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• fredrikr
          Användare
          • October 2002
          • 985

Moderatorerna är inte utsedda för att komma med expertråd om akvaristik. De ska kunna sajten och forumet bra, kunna hjälpa forumnybörjare till rätta, veta när en tråd är felplacerad etc, men framför allt vara lugna och omdömesgilla personer som kan gå in och släcka bränder - veta när det är dags att låsa en tråd, lugna ner folk som kokar av ilska, kunna svara lugnt och sansat även när folk kastar pajer i alla riktningar, även mot moderatorn själv. Akvaristikkunskap är knappt med på spelplanen ens. Jag tycker deathdealer uppfyller kravlistan alldeles utmärkt. (Det hade jag tyckt även om jag själv inte varit en del av "det nya jippot" (och för övrigt modererar jag ju inte heller forumet))

Nästa punkt: Om det är fler moderatorer är det större chans att en finns tillgänglig just när det behövs. Dessutom är det större chans att de tidigare moderatorerna lever ett långt och lyckligt liv, samt håller sig aktiva inom föreningen länge, om de får lite avlastning.
          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• Robin
            Användare
            • January 2003
            • 4526

Fler moderatorer = förbättring av forumet
            Mvh
            Robin

Kommentar

• FI
              Användare
              • August 2002
              • 3743

Ojojoj... Jag blev också tillfrågad att vara moderator men tackade nej pga tidsbrist och med tanke på hur en del här reagerar så är jag glad över mitt val... Det här hade jag inte pallat med...
              Kan vi inte bara glädjas åt att några har tackat ja och vill ta sig an denna uppgift trots att det innebär en del extra arbete? Är det inte bra att forumet har fått några fler moderatorer? Jag förstår inte varför en del känner agg mot dessa personer... De gör ju bara forumet ännu bättre.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

Kommentar

• Micke
                Användare
                • April 2002
                • 9579

****Ämnet flyttat av moderator****
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

Det har tydligen skett en omdanining inom forumet. En utökning av antalet sk. "moderatorer" har skett, -varför ?
                  Av flera skäl. Det har efterfrågats, för att minska arbetsbördan på tidigare moderatorer och för att fler kategorier och funktioner kommer att införas.

citat:Och jag har noterat att fördelningen av de nya M. inte har en populations-jämvikt ,bakom utnämningarna !
                  Vilken population tänker du på?

citat:Ett ex. deathdealer har blivit utnämnd , Death i all ära(verkar vara en just kille) ,men även om du är tio-år äldre än jag kommer du aldrig i närheten av den kunskap jag har ! Du frågade ju på forumet ,i princip, för ett halvår sedan hur man sköter ett akvarium !!!
                  Styrelsen utser dom som anses vara lämpliga. Tycker du att styrelsen misssköter sina uppgifter är du välkommen att framföra dina åsikter vid årsmötet.

citat:Nej jag ställer mej också kritisk till det "nya jippot"
                  Tyvärr verkar det som om många ser på forumet som ett jippo. Det är en av anledningarna till att styrelsen utsett ett antal nya mycket duktiga moderatorer som förhoppningsvis ska hjälpa till att hålla en seriös ton i forumet.

Kommentar

• Joakim Draktoft
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 7334

För att avsluta denna tråd och en likande (http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8843) vill jag gå ut med det stora skälet varför Styrelsen valt att utöka antalet Moderatorer.

Tidigare har befintliga Moderatorer på forumet endast bestått av Styrelsen, samt Ola Svensson.

I samband med att Kjell Fohrman efter sina 4 år som Styrelsemedlem avgick lämnade han ett stort tomrum efter sig i all den tid han lade ned på vårt forum, som bland annat Moderator.

Detta har inneburit att övriga Styrelsemedllemar och Ola, har haft en tuff match att hinna följa med i alla trådar som läggs in varje timme om dygnet, vilket också resulterat i att vissa trådar ibland glidit iväg lite för långt, och sedan har de varit svåra att stoppa utan att uppröra allt och alla.

Efter att ha dryftat detta som ett växande problem kände vi i Styrelsen att vi vill få ett bättre grepp över situationen, utan att för den skull helt knäckas själva av att ständigt behöva vara uppkoplade för att se vad som händer.

Vi tillfrågade då ett antal personer om de ville hjälpa oss i arbetet med att finnas tillgängliga och guida användare rätt när så behövs,
                    och vi gjorde bedömningen att de tillfrågade personerna är både flitiga besökare av forumet och har lugn en inställning i vad de skriver. Vissa tackade ja till att ta på sig ett sådant upprag, andra har för tillfället tackat nej.

Se också till att skilja på dem som är Moderatorer för de olika avdelningarna i forumet (de syns till höger om respektive forumsavdelning) och de som är moderatorer för övriga funktioner på Ciklid.se, såsom Köp & Sälj och Medlemmarnas Bilder.

Moderatorer är inte insatta som ett maktmedel utan som medhjälpare med ett ökat kunskap om formerna i forumet och siten Ciklid.se.

Min förhoppning är att ni respekterar dessa personers arbete och ser dem som ett hjälpmedel.

Om vi, NCS-medlemmar som icke NCS-medlemmar, beter oss illa i vårt forum kommer vi att avskräcka de som nyligen hittat till vårt forum och det är det sista som vi i Styrelsen vill skall hända.

Hjälps vi alla åt och inte strävar efter personliga vendettor, så tro åtminstone jag att tidigare problem framöver skall ses som historiska problem.

Hoppas att jag har allas medhåll i detta.

Joakim Draktoft
                    f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Mr.Fish
                      Användare
                      • May 2004
                      • 1403

I morgon ,skall ge er (icke 0 en redogörelse ! -Mr Fish

Kommentar

• Daniel Odell
                        Användare
                        • January 2003
                        • 2437

det är ju mest bra personer som blivit moderatorer. folk som har vett att att hålla huvudet kallt, folk som är objektiva och stabila. tex anli och gosatta är ju klockrena, de blir aldrig provocerade och överdrivna som tex undertecknad tenderar att bli. jag personligen välkomnar det. forumet har på sistonde blivit en sandlåda, tom för mig som brukar gilla högt i tak. hajjar INTE vad en del har för problem med detta. blev inte NI tillfrågade? rannsaka er och fundera på varför!
                        fish r friend

Kommentar

• Mr.Fish
                          Användare
                          • May 2004
                          • 1403

citat:Väx upp - deathdealer och de andra som utsetts till moderatorer håller en klass som är skyhögt överlägsen dig Mr.Fish. Var inte så förbannat avundsjuk
                          Ah.. röttljus från farbror Kjell[V] ,det ändrar jag till grönt ,
                          och full fart framåt ! Kan man få ha en subjektiv utan att att man
                          misstänks för advunsjuka m.m. -Notera att jag faktiskt inte har något emot Deathdeeler,tvärtom, han verkar vara en jätte trevlig snubbe!!. Jag blev bara förundrad över hans utnämning; men som jag
                          blivit varslad om baserades utnämningen på akvaristiska meriter.
                          citat:forumet har på sistonde blivit en sandlåda, tom för mig som brukar gilla högt i tak. hajjar INTE vad en del har för problem med detta. blev inte NI tillfrågade? rannsaka er och fundera på varför!
                          Varför missförstår du mej Daniel. Jag är inte ute efter någon jävla plats i styrelsen. Jag hade bara en fundering över utnämningen ! Vad Mr.Fish menar med
                          citat: populations-jämvikt ,bakom utnämningarna !
                          kanske att 08-är underrepresenterat; men detta har jag ifs. inget problem med.
                          Gör så här : "vad fisken tycker spelar ingen roll" [:p]

Kommentar

• Micke
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9579

citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

citat: populations-jämvikt ,bakom utnämningarna !
                            kanske att 08-är underrepresenterat; men detta har jag ifs. inget problem med.
                            Gör så här : "vad fisken tycker spelar ingen roll" [:p]
                            Visst kan man ha åsikter om allt. Jag tycker att nollåttorna är klart överrepresenterade med hälften av styrelseposterna i NCS och 6 moderatorer på ciklid.se.

Kommentar

• Daniel Odell
                              Användare
                              • January 2003
                              • 2437

varav 3 är från stockholms ciklidklubb, lite ballt.
                              fish r friend

Kommentar

Arbetssätt...