Tål akvariet kyla???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jovi

Tål akvariet kyla???

Eftersom jag är bostadslös förvarar jag mina burkar i en oisolerad friggebod. Kommer kylan att förstöra silikonet? Kommer jag att behöva limma om burkarna innan jag använder dem? Hur länge tål dom att ligga oanvända i ett kallföråd?
    MVH Jocke
  • Jonas E
    Användare
    • February 2003
    • 2533

Lånar tråden efterom jag har samma problem. Mitt 720 står på högkant i vårat garage. frosten kommer inte in där men det är ändå kallt. Behöver jag silicona om när det ska igång eller?
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Karon
      Användare
      • April 2002
      • 880

Nej, de tar ingen skada av att stå där de står, det är nog värre för er själva

Kommentar

• bmwpower
        Användare
        • December 2002
        • 1934

Bara inte det är spänningar i karet så har det ingen betydelse.
        Man bör inte utsätta karet för ståra tempraturskillnade typ -20 till +20

Kommentar

• Karon
          Användare
          • April 2002
          • 880

"Man bör inte utsätta karet för ståra tempraturskillnade typ -20 till +20"
          Ja och nej , det tål stora temperaturskillnader, men förändringarna måste vara skonsamma, inte för stora förändringar för snabbt.
          Därför skall man inte fylla ett kar med vatten om man precis har tagit in det från ett kallt utrymme, utan man skall låta det få rumstemperatur först.

Kommentar

• thomas1wallen
            Användare
            • October 2004
            • 121

Jag skulle vilja påstå att det beror på hur länge de stått i förråd, inte så mycket på hur kallt de stått. (ok kyla kaske torkar ut fortare, vad vet jag?) Men ett akvarium som stått tomt en längre tid (ett par år?) bör limmas om. Dock räcker det med en ny sträng inifrån för att täta till på nytt...
            Är det ett mindre akvarium kan man ju alltid testa det först innan man inreder det på nytt. Ställ det i ett rum med golvbrunn på vågrätt, stadigt underlag och fyll det med vatten, låt det stå ett par dagar och läcker det inte då så borde det va´ ok.
            Större akvarier bör nog limmas om inifrån hursomhelst, och varför inte passa på när det redan är tomt?

Man kan kolla om siliconet är mjukt genom att trycka in nageln i en fog, är det mjukt borde det också hålla, passa också på och skrapa mellan fogen och glaset, släpper siliconet så är det bara att limma om...

Detta är bara mina egna funderingar, men jag tror att de kan funka bra som vägledning.
            Lycka till.

Kommentar

• Jonas E
              Användare
              • February 2003
              • 2533

ok, lika bra att silicona om karet när det någon gång i framtiden blir dags att starta upp det.
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

• Ola Svensson
                • April 2002
                • 14633

Jag/Vi anvander ett hundratal akvarier i olika storlekar varje maj och juni och dessa star i ett oisolerat forad resten av tiden. Vissa ar over tio ar och sakert aldre an sa men inget har slappt i silikonet. Daremot spricker en del, men det ar ju svart att saga varfor. De stapla ju pa hojden och bars omkring en del. Eftersom att vi anvander dessa i vatrum sa vagar vi ta risker. Kann pa silikonet ar mitt rad.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• skorpio
                  Användare
                  • October 2004
                  • 244

Håller med föregående talare...känn på siliconet!!! det blir rätt sprött + att man brukar kunna se att det släpper lite i kanterna när det blir till åren....Känns det fortfarande mjukt och lite "fett" inga problem.....bara som sagt att det får stå en dag eller två innan så att glaset + fogar hinner få rumstemp.....kör hårt.....Moss

Kommentar

Arbetssätt...