Rovfiskar=Vegetarianer...??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Rovfiskar=Vegetarianer...??

Så mycket som en fjärdedel av de fiskar vi människor äter kommer ifrån fiskodlingar. Man skulle kunna tro att det ökande antalet fiskodlingar reducerar trycket på det naturliga beståndet av matfisk som hotas av utfiskning. Det gäller dock inte för rovfiskar som lax och öring. För att få upp en lax till 1kg krävs foderfisk på sammanlagt 3kg.

Lösningen som framkommit nu är att göra odlade rovfiskar till vegetarianer genom att ge dem en diet av soja, majs, solrosfrön, rapsfrön och vetegluten samt aminosyror och enzymer som inte finns i växter.

...Källa: Illustrerad Vetenskap nummer 11/2004.

Fisk uppfödd med astaxanthinberikad vegemix kommer snart till var mans mun.
  • Orppo
    Användare
    • September 2004
    • 518

Jag förstår inte ett ord av vad du säger,så därför väljer jag inte att göra något inlägg

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Poängen är att fiskodlingar är på väg emot att utfodra lax och öring med vegetabiliskt foder istället för, som nu, med foderfisk. Detta gynnar det naturliga beståndet i sjöarna från att utfiskas...

Kontentan är att vi snart får en stam med vegetabiliska rovfiskar.

citat:Jag förstår inte ett ord av vad du säger,så därför väljer jag inte att göra något inlägg
      Och vad var detta då?

Kommentar

• imported_n/a
        Användare
        • November 2004
        • 572

hej stefan
        Tycker att det är sunt jag...Är ett väldigt slöseri på så kallad foderfisk(mindre fisk,som ej har nått värde för industrin,annat än till hundfoder odylikt,som jag tycker är helt åt...Det är ju dom små arterna som bygger hela kedjan,,kan dom nu mata laxartade fiskar med vegs. så är det alldeles utmärkt....ger tebaks i allafall en liten del till naturen.För "vårat" utag nu är för stort.Kanon grej!Antar att dom gör detta för att dom är tvungna...sorgligt i sig!Menar asch! du fattar va?

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

Jepp...jag fattar.

Jag tycker likadant. Det roliga i det hela är att man får associationer till "Bruce" i Hitta Nemo.

Kommentar

• Orppo
            Användare
            • September 2004
            • 518

citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

Poängen är att fiskodlingar är på väg emot att utfodra lax och öring med vegetabiliskt foder istället för, som nu, med foderfisk. Detta gynnar det naturliga beståndet i sjöarna från att utfiskas...

Kontentan är att vi snart får en stam med vegetabiliska rovfiskar.

citat:Jag förstår inte ett ord av vad du säger,så därför väljer jag inte att göra något inlägg
            Och vad var detta då?

Skojar bara lite.

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Hehe...fattade det också.

Kommentar

• Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

Förut var det tal om att genmodifiera laxarna först och eftersom att de flyr och riskerar att korsa sig med vildlax så är det inte så smart...

Men nu forskas det på laxfoder på NASA-nivå så man har kanske lyckats med sojablandningen. Redan nu är laxfoder mer vegetarisk än räkmix.

Tilapiiner är annars den perfekta fisken i odlingar (man kör mest med hybrider nummera tror jag). Tåliga och går mata med ris.
                Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...