maila forumdeltagare(sunt?)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • November 2004
    • 572

Jo,visst suttar jag dom,Men ville bara lyfta fram i ljuset att maila någon med bissara "saker",hot,förtal odyl går väl att jämställa med att skicka brev(vanlig post).Tycker det är lite "spooky" helt enkelt..Att någon kan reagera så för några skämtsamma/dryga ord

Kommentar

• Christer T

citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

Själv både tar jag på mig olika uppgifter, jag har kontroversiella åsikter, jag skämtar och det innebär självklart att jag några gånger i vecka får "snälla" mail - som - "Din jävla idiot".
      Ibland (några gånger per år) får jag mindra snälla som - "Jag vet var du bor och du skall passa dig jävligt noga för att gå ut när det är mörkt för då skall jag se till att du får ett skott i nacken".

Vad gör jag åt detta då - jo absolut ingenting.
      Mycket är nog bra att bara strunta i och deleta eller ge svar på tal men dödshot skulle jag nog själv polisanmäla. Det är för grovt och sånt beteende bör stoppas.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

citat:Mycket är nog bra att bara strunta i och deleta eller ge svar på tal men dödshot skulle jag nog själv polisanmäla. Det är för grovt och sånt beteende bör stoppas.
        Om jag hade tagit det på allvar så hade jag självklart gjort det, men att skicka ett dödshot via mail är ju definitivt inte så smart (mycket lätt att spåra om man vill) om det hade varit allvarligt menat.

Kommentar

• Christer T

citat:Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman

citat:Mycket är nog bra att bara strunta i och deleta eller ge svar på tal men dödshot skulle jag nog själv polisanmäla. Det är för grovt och sånt beteende bör stoppas.
          Om jag hade tagit det på allvar så hade jag självklart gjort det, men att skicka ett dödshot via mail är ju definitivt inte så smart (mycket lätt att spåra om man vill) om det hade varit allvarligt menat.
          Det är själva hotet i sig jag menar är för grovt, oavsett om den som hotar har för avsikt att genomföra hotet eller ej. Springer man omkring på stan och hotar folk till livet så blir man snart gripen av polisen (förhoppningsvis) Vad är skillnaden om man gör det via e-post eller brev annat än att man inte är fysiskt närvarande just vid hottillfället?

Kommentar

• Joakim Draktoft
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 7334

Svar till Daniel och hutti angående loggning av IP.

På Ciklid.se förekommer loggning av IP vid registrering och därefter kontinuerlig loggning av vilket IP man ansluter ifrån, i samband med användning av forumet.

Att spåra ett IP är aldrig helt lätt, men det finns såklart hjälpmedel att använda och det gör vi i de fall det behövs.

Vad gäller er fråga så följer vi upp IP på användare i de fall där det sker tveksamheter från användarens sida, om vi misstänker någonting, om vi vill kolla upp en medlem som registrerat anonyma uppgifter i sin forumsprofil m.m.

Vad gäller hot tycker jag detta är ytterst tråkigt. Är det grova hot som lämnats från känd eller okänd adressat, så skulle jag själv använda de verktyg som finns för att åtminstone ta reda på vem som står bakom.

Om man sedan vill välja att göra en anmälan beror på innehåll.

Joakim Draktoft
            f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• Daniel Odell
              Användare
              • January 2003
              • 2437

Joakim: ok, men varför ska du spåra IP't?
              fish r friend

Kommentar

• Festae
                NCS Medlem
                • December 2003
                • 45

Kan man inte dölja tex mailadresser för icke medlemmar?
                Vi som är medlemmar är ju "kända" för NCS.

Konstigt att en del inte vet var man sätter gränsen!
                //Magnus
                720 l Central/Sydamerika ,375 l Victoria, 160 l sällskap

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

citat:Kan man inte dölja tex mailadresser för icke medlemmar?
                  Mailadressen är väl redan nu dold för alla, eller?

Kommentar

• Ola Svensson
                    • April 2002
                    • 14633

Den typen av mejls som beskrivs i det här inlägget är självklart inte acceptabla. Mejladressen syns inte förrän man har svarat, så det är möjligt att föra en anonym konversation (för varandra) genom att gå in på ciklid.se och klicka på personens profil och svara.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Tony
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4594

Det kanske vore en bra idé att lägga till den raden vid mail från forumet att "din mailadress är hemlig tills du svarat på mailet".

Tony Englund

Kommentar

• Christian Alfredsson
                        NCS Medlem

• April 2002
                        • 4187

E-postadressen är dold. Om du inte vill att andra ska kunna skicka brev via forumet väljer man det i profilen -> Får forumets medlemmar
                        skicka dig e-post?: JA/NEJ

Mvh

Christian
                        Christian Alfredsson
                        http://www.zoopet.com
                        http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• jannemannen
                          Användare
                          • July 2004
                          • 306

Varför inte bygga in en funktion så att man kan PM'a varandra ? Det finns på många andra forum, och det funkar oftast väldigt bra !

Mvh/Janne
                          Den som ej ljuger, behöver inte heller komma ihåg vad han har sagt...

Kommentar

• imported_n/a
                            Användare
                            • July 2004
                            • 428

citat:Ursprungligen skickat av jannemannen

Varför inte bygga in en funktion så att man kan PM'a varandra ? Det finns på många andra forum, och det funkar oftast väldigt bra !

Mvh/Janne
                            Tycker man inte om att få mail så är ju PM ett bra alternativ.
                            /Lasse

Kommentar

• Ola Svensson
                              • April 2002
                              • 14633

citat:citat:
                              --------------------------------------------------------------------------------
                              Ursprungligen skickat av jannemannen

Mvh/Janne

--------------------------------------------------------------------------------

/Lasse
                              Vad är PM?
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• tropfrog
                                Användare
                                • July 2003
                                • 1842

citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

citat:citat:
                                Ursprungligen skickat av jannemannen

Mvh/Janne

/Lasse
                                Vad är PM?
                                En meddelande funktion som ligger inom ramen för forumet. Varje användare har en begränsad inbox med 10-2o mail. Varje gång man går in på forumet så kan man ha en liten skylt som talar om att man har PM.

Kolla med Cristian på saltvattensguiden om det praktiska, han har kört pm funktion sedan starten.
                                MVH
                                Magnus

Kommentar

Arbetssätt...