Vilka corydoras och algätare med Diskus.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi_voodoo
    Användare
    • July 2002
    • 790

Vilka corydoras och algätare med Diskus.

Tja.

Funderade på vilka sorters pansarmalar och algätare som passar i ett diskuskar på 375 liter. Tempen ligger på en ca 30-31grader och det är stora svärdisar så jag vill inte ha något som käkar upp dom.

tack på förhand.
    /Glenn Wouda

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507
  • Kim
    Användare
    • April 2002
    • 25

Hej broder.
    Tänker du sluta med Malawi nu och börja med Diskus?
    Jag går själv i sådanna tankar, är dock lite för fäst vid mina Malawisar för att göra mig av med dom...

Kommentar

• Kalle

Tjena

Min erfanhet säger mig att otosinclus och ancistrus funkar. Dock verkar vissa individer inte klara av tempraturen, som såldes dör. Samma sak på corydoras fronten. Min erfarenhet sägar att det funkar bäst med vanlig metallpansarmal. Ett annat hett tips är siamesisk algätare. Dessa brukar dock få smak på oxhjätremat och slutar nästan helt att äta alger.

Lycka till!!

Kommentar

• tropfrog
        Användare
        • July 2003
        • 1836

Temperaturen där diskus kommer ifrån är 26-28. I samma vatten lever ett flertal olika andra fiskar. Jag har aldrig förstått vitsen med onaturligt höga temperaturer. Visst kan du stressa igång ämnesomsättningen och få dom att växa fortare, men då är ju resiultatet onaturligt stora fiskar.

Jag har själv haft corydoras sterbai, ancistrus och ottocinclus utan problem i mina diskuskar.
        MVH
        Magnus

Kommentar

• kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

Temperaturen där diskus kommer ifrån är 26-28. I samma vatten lever ett flertal olika andra fiskar. Jag har aldrig förstått vitsen med onaturligt höga temperaturer. Visst kan du stressa igång ämnesomsättningen och få dom att växa fortare, men då är ju resiultatet onaturligt stora fiskar.
          Hm Magnus. Visst kan temeraturen gå högre än så. O sen när det gäller onaturligt stora fiskar, så skulle jag nog vilja påstå att de vi har hemma i de flesta fall är små. T.ex besökte jag en tysk importör som var förundrad över att jag inte ville ha de stora fina Heckelflaken han hade hemma. De jag valde i svensk butikklass var sådant han ratade. Kolla sedan denna länken på en VF http://www.belowwater.com/fish/brazi...pups/pop-8.jpg
          Den ger väl en bild hur stora de kan bli även i det fria o utan oxhjärtemix.
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

Kommentar

• Mats Bruér
            Användare
            • May 2003
            • 47

Kaj , vad tror du en sån diskus behöver i antal liter vatten för att trivas.... 200 det var nog den största jag sett. I och för siog jag kanske inte sett så mycket, blygsam som jag är.
            Mats Bruér
            www.discusklubben.dk
            720 l diskus
            540 l diskus

Kommentar

• discusred
              Användare
              • June 2004
              • 851

Wow, vilken firre.
              Ush den bilden ger många våta drömmar fram över

Kommentar

• kaj.p
                Användare
                • April 2002
                • 2294

citat:[i]

Kaj , vad tror du en sån diskus behöver i antal liter vatten för att trivas.... 200 det var nog den största jag sett. I och för siog jag kanske inte sett så mycket, blygsam som jag är.
                Tycker nog inte vattenvolymen per diskus i t.ex Tyskland(även om fisken är större) skiljer sig från våra kar här hemma. Dock är nog oftast tekniken bakom oftast mer avancerad. Större filtervolymer,Co-anläggningar,skummare, Uv o ozonfiltrering. Allt med automatik o digitala mätare.
                Glömde sedan kärnfrågan. I mina diskuskar har jag C Sterbai,julii,Schwartzi,Adolfoi o Aeneus samt Ancistrus o lite mindre L-malar
                Diskussällskapet
                www.diskusforum.se

Kommentar

Arbetssätt...