fiskdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Clark Kent

    fiskdöd

    Har haft malawi i flera år utan att råka ut för mer än något enstaka dödsfall. Nu är något skumt på gång dock! Jag har ett 375 liters där det dött ca 8-10 fiskar nu. Fjällen ser lite konstiga (står liksom ut) och några har liksom förlorat färg fläckvis på kroppen. Ätit dåligt har de också. Efter några dagar har de dött. Det konstiga är att de flesta andra fiskarna ser ut att må prima. De leker och busar som vanligt. Mbunas verkar klara sig bäst. Tre auloncaror har dött och nu verkar min stora fina ahlihane gå samma öde till mötes. Vad kan det var för fel?
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Verkligen tråkigt att läsa...hoppas att det löser sig.

    Kanske kan det vara "Malawi Bloat":




    Medicinering kan göras med Flagyl, och det kan man oftast få tag på genom att be en veterinär skriva ut ett sådant recept som du sedan hämtar ut på Apoteket.

    Kommentar

    • Clark Kent

      #3
      Tja kanske kan var det. En hade röda blödande fläckar faktiskt. Märkligt är det i varje fall. Inga nya fiskar har tillkommit i karet på senare tid heller. Jag tänker mata snålt och se vad som händer.

      Kommentar

      • jan olof
        Användare
        • December 2002
        • 254

        #4
        jag kan ju säga att du har något problem med vattnet för dom första som börgar gnälla är auloncara sen kommer ahli om man nu har dom mbunas är tåliga
        malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

        Kommentar

        • forssten
          Användare
          • December 2003
          • 70

          #5
          Flagyl verkar intressant jag har liknande problem med lite utstående fjäll och fläckvis bleka."Hongisarna" är väldigt mörkfärgade.men hur mkt ska man ge av flagylen??Färgar det silikon eller annat. Hur ska man få lite bakterier att överleva vid sidan om, när man medicinerar menar jag?Kanske man kan lägga lite filtermassa i ett mindre akvarium bredvid?
          mbunas

          Kommentar

          • Bosle

            #6
            Jag har ett liknande problem med mina Malawisar. De tappar orken ocjh slutar att äta. Efter ett par dar så har de dött .Det verkar som om det smittar långsamt eftersom alla andra fiskar är lika pigga som vanligt. Var inne på akvarieleasing och frågade vad dom trodde att det kunde vara och fick ett medel som hette Aquafuran som jag ska köra ett par dar nu.

            Kommentar

            • forssten
              Användare
              • December 2003
              • 70

              #7
              Jag har fixat Flagyl 400 mg tabletter ska jag krossa dem i mortel eller vad??Har läst på forumet 400 mg/ 100 l , ska jag ta bort kolfiltret och köra pumparna som vanligt??
              mbunas

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • April 2002
                • 4594

                #8
                Undra om jag inte skrev något om Flagyl igår? =)

                Flagyl tar död på precis alla filterbakterier som finns, och enligt mina tester hjälper det ganska lite mot tarm- och bukrelaterade sjukdomar.

                Waterlife Octozin har jag däremot testat med betyligt bättre resultat. Filtret överlever och likaså de fiskar som inte gått med sjukdomen såpass länge att det är för sent.

                Enligt Waterlife skall Octozin hjälpa mot ganska många elaka bakterier, men jag har bara använt det när malawiciklierna visar tecken på bukvattensot.

                Tony Englund

                Kommentar

                • forssten
                  Användare
                  • December 2003
                  • 70

                  #9
                  Går det lika bra med bactopur direct det har jag nämligen hemma.Tyvärr hann jag redan använda Flagyl.När ska jag göra vattenbytet????
                  mbunas

                  Kommentar

                  Arbetssätt...